Skip to main content

Ναυτιλία: Τα απόνερα των ταραχών στη Μέση Ανατολή

Λειτουργικές προκλήσεις για όσα πλοία αναδρομολογούνται γύρω από την Αφρική, αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα

Ζητήματα βιωσιμότητας της εναλλακτικής διαδρομής γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής που ακολουθούν όσα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, θέτουν ναυτιλιακές εταιρείες και αναλυτές.

Στο επίκεντρο των ανησυχιών είναι η δυνατότητα των λιμανιών της Αφρικής να ανταποκριθούν στην «εκτόξευση» της κίνησης και στις ανάγκες εφοδιασμού των πλοίων με καύσιμα.

Σημειώνεται πως μολονότι το μακρινότερο ταξίδι έκαναν στην αρχή των αναταραχών κυρίως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλέον η κατάσταση επηρεάζει όλες τις βασικές αγορές.

«Η προσαρμογή στη νέα διαδρομή -από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας- φέρνει μαζί της μία σειρά από σημαντικές προκλήσεις» λέει στη «Ν» ο Κώστας Δελαπόρτας, επικεφαλής της Meadway Shipping and Trading, ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας με στόλο bulk carriers.

Ο ίδιος εξηγεί ότι οι «ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σειρά από λειτουργικές δυσκολίες, ειδικά αναφορικά με τον ανεφοδιασμό και την πρόσβαση σε λιμάνια στην Αφρική».

«Αυτά τα λιμάνια, συχνά επιβαρυμένα από γραφειοκρατικές διαδικασίες και με περιορισμένες εγκαταστάσεις, τείνουν να προκαλούν περαιτέρω καθυστερήσεις στο ταξίδι, έχοντας επιπτώσεις στην ομαλή ροή των ναυτιλιακών επιχειρήσεων» συμπληρώνει ο κ. Δελαπόρτας.

Καθυστερήσεις που έρχονται επιπλέον των 10-14 περισσότερων ημερών που χρειάζεται ένα πλοίο, ανάλογα με την ταχύτητά του, για να πλεύσει από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, έναντι της Διώρυγας του Σουέζ.

«Αυτή η αυξημένη κυκλοφορία έχει δημιουργήσει τεράστια συμφόρηση στα λιμάνια ανεφοδιασμού γύρω από την Αφρική και ασκεί σημαντική πίεση στις λιμενικές υποδομές» ανέφεραν πρόσφατα στο Reuters επικεφαλής εταιρειών προμήθειας ναυτιλιακών καυσίμων.

«Η Νότια Αφρική θα χρειαστεί περισσότερο πετρέλαιο. Ίσως δεν είναι απόλυτα προετοιμασμένη για μία δραστική αύξηση στη ζήτηση ανεφοδιασμού καυσίμων» επισημάνθηκε σε πρόσφατη ανάλυση του οίκου S&P Global Commodity Insights.

Σύμφωνα με τη νοτιοαφρικανική εταιρεία προμήθειας καυσίμων Linsen Nambi, η χώρα βασίζεται πλήρως στις εισαγωγές fuel oil, διότι κανένα από τα διυλιστήρια πετρελαίου της δεν παράγει καύσιμο.

Διαταραχές στο εμπόριο

Οι συνθήκες, βέβαια, στην Ερυθρά Θάλασσα παραμένουν επικίνδυνες και η αναδρομολόγηση είναι για αρκετές εταιρείες η μοναδική επιλογή. Πρόσφατα στοιχεία που παρουσίασε η «Ν» κατέδειξαν ότι τις δύο πρώτες εβδομάδες του νέου έτους η κίνηση των εμπορικών πλοίων από το Σουέζ «βούτηξε» κατά 60%, συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2023.

«Η πλεύση μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αν και φαινομενικά επιφέρει μία σημαντική παράκαμψη, είναι μια τακτική επιλογή για να αποφευχθεί η αυξημένη απειλή από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι» επισημαίνει ο κ. Δελαπόρτας.

Ο ίδιος προσθέτει ότι αυτή η στρατηγική αναδρομολόγηση έχει επιφέρει ανοδικές τάσεις στις τιμές του πετρελαίου και των ναύλων. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος καταγράφεται στο μεταφορικό κόστος των εμπορευματοκιβωτίων στη spot αγορά και σε διαδρομές των tankers, ενώ ηπιότερες είναι οι μεταβολές στα bulk carriers. Ωστόσο, δεν αποκλείεται να δούμε κι εκεί ανοδικές μετατοπίσεις το επόμενο διάστημα.

«Στο ενδεχόμενο που η κατάσταση συνεχιστεί, με τους Χούθι να κρατούν τον έλεγχο εκτεταμένων περιοχών της Υεμένης και να επικεντρώνονται σε στοχευμένες ενέργειες εναντίον των εμπορικών πλοίων, είναι πιθανό να παρατηρηθεί μια σημαντική ενίσχυση στην αγορά των bulk carriers» υπογραμμίζει ο κ. Δελαπόρτας.

Κι ενώ παραμένει ασαφής η κατάληξη της υπόθεσης, ο πλοιοκτήτης αναφέρει πως «το μόνο σίγουρο είναι ότι η διατάραξη του εμπορίου οδηγεί σε υψηλότερες τιμές ναύλων, αύξηση των τιμών των αγαθών και προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στις αποστολές προϊόντων, διαταράσσοντας τον παγκόσμιο οικονομικό ρυθμό».