Skip to main content

ΟΛΠ: «Καθαρό» ρεύμα στην ακτοπλοΐα

Προς έγκριση στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα η μελέτη ηλεκτροδότησης των πλοίων από τον λιμένα

Έτοιμο να προχωρήσει σε υλοποίηση υποδομών ηλεκτροδότησης των πλοίων από την ξηρά, με αρχή από τον χώρο της ακτοπλοΐας, είναι το λιμάνι του Πειραιά.

Σε ειδική ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΟΛΠ, στο πλαίσιο της πράσινης συμφωνίας και της δέσμης μέτρων της Ε.Ε. «Fit for 55», αναφέρθηκε ότι ο Οργανισμός έχει ήδη ολοκληρώσει τις σχετικές μελέτες για την «καθαρή» ηλεκτρική διασύνδεση των πλοίων της ακτοπλοΐας και πρόκειται, στο πλαίσιο του προγράμματος EALING, να υποβάλει τη σχετική πρόταση στο αρμόδιο ευρωπαϊκό όργανο προκειμένου να πάρει το πράσινο φως για χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής, σε ποσοστό 85%.

Το πρόγραμμα EALING ολοκληρώνεται έως τα τέλη Δεκεμβρίου και στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται να υποβληθεί ο σχετικός φάκελος.

Οι θέσεις

Οι περιοχές στο λιμάνι της ακτοπλοΐας όπου θα γίνουν οι σταθμοί ηλεκτροδότησης και θα συνδέουν το λιμάνι του Πειραιά με τους υποσταθμούς που διαθέτει ο Οργανισμός, είναι στην ακτή Ποσειδώνος, Αγίου Διονυσίου, Ηετιώνεια και Περικλέους. Στις συγκεκριμένες θέσεις θα τοποθετηθούν επίσης οι βραχίονες που θα συνδέουν το πλοίο με την υποδομή του λιμένα.

Στη μελέτη ηλεκτροδότησης που συνοδεύεται και στο master plan του λιμένα περιλαμβάνεται και η περιβαλλοντική μελέτη, που είναι υποχρεωτική, αλλά και το σχέδιο για τη μεταφορά της καθαρής ισχύος που θα απαιτηθεί από τον ΔΕΔΔΗΕ, που έχει ήδη ολοκληρώσει τη σχετική πρόταση.

Αναφορικά με τις καταναλώσεις, αυτή τη στιγμή η ισχύς που καταναλώνει το λιμάνι του Πειραιά είναι στα 10 μεγαβάτ, ενώ υπολογίζεται ότι με τη νέα υποδομή ηλεκτροδότησης των πέντε θέσεων πλοίων της ακτοπλοΐας η κατανάλωση που θα απαιτηθεί επιπλέον θα έχει συνολική ισχύς 13,5 μεγαβάτ.

Μαζί με τις τέσσερις θέσεις ηλεκτροδότησης που έχουν προβλεφθεί επίσης και για την κρουαζιέρα, η ηλεκτρική ισχύς συνολικά για όλο το λιμάνι αναμένεται να αγγίξει περίπου τα 130 μεγαβάτ.

Σημειώνεται ότι η ΟΛΠ Α.Ε., μέσω των δύο συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. έργων CIPORT και EALING, έχει ολοκληρώσει ήδη τις τεχνικές μελέτες και για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων στον χώρο της κρουαζιέρας, ωστόσο ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταφορά της απαιτούμενης καθαρής ηλεκτρικής ισχύς.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης συνεχάρη τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά για τη σημαντική πρωτοβουλία και τη διοργάνωση της ημερίδας που, όπως είπε, δίνει την ευκαιρία να γίνει ανταλλαγή απόψεων για ένα κρίσιμο θέμα που αφορά την πράσινη μετάβαση.

Τόνισε ότι στην πρόσφατη συνέλευση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ στο Λονδίνο, όπου η Ελλάδα κατέκτησε την πρώτη θέση της Α’ κατηγορίας, το θέμα της πράσινης μετάβασης ήταν πρώτο μεταξύ των θεμάτων που κυριάρχησε στις συζητήσεις των χωρών-μελών του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού, όπως και στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. όπου συζητήθηκε διεξοδικά η εφαρμογή του συστήματος εμπορίας ρύπων.

Ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι «η ανάπτυξη της ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά, το λεγόμενο SSE (Shore Side Electricity), δηλαδή ο εφοδιασμός και η τροφοδοσία ελλιμενιζόμενων πλοίων, αποτελεί βασικό μέτρο του «Fit for 55».

Τόνισε ότι στο πλαίσιο αυτό έχει εκδοθεί ήδη ο σχετικός κανονισμός για να μπορούν τα πλοία να χρησιμοποιούν, εντός λιμανιού, ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά, καθώς είναι ένα μέσο περιορισμού των «emissions».

Τόνισε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030, στο πλαίσιο του μέτρου «Fit for 55», στόχος είναι να υπάρχει υποχρεωτική ηλεκτροδότηση των επιβατηγών πλοίων, των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για όσο χρόνο βρίσκονται στο λιμάνι.

Επομένως, όπως είπε, «προϋπόθεση είναι, λιμάνια όπως το μεγαλύτερο της χώρας, ο Πειραιάς, να διαθέτουν υποδομή OPS (Onshore Power Supply), κάτι που μας φέρνει όλους ενώπιον των ευθυνών μας».

Τόνισε ότι το λιμάνι του Πειραιά με την πράσινη μετάβαση και τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες θα μπορέσει να καταστεί μια επιπλέον δύναμη για ανάπτυξη στη χώρα.

Ο υπουργός ανέφερε εξάλλου ότι μόνο αν κινηθούμε γρήγορα και μεθοδικά θα μπορέσουμε να είμαστε συνεπείς σε αυτές τις δεσμεύσεις, που θα δώσουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα και την ίδια στιγμή θα μας δώσουν τη δυνατότητα να παραμείνουμε πρωταγωνιστές στη ναυτιλία και στα
λιμάνια.

Τόνισε εξάλλου ότι στο υπουργείο έχουμε ως βασική προτεραιότητα την προσέλκυση και ενθάρρυνση κάθε πράσινης πρωτοβουλίας.