Skip to main content

Danaos: Επενδύσεις στο σωστό timing

Παραλαμβάνει τα πρώτα capesize bulkers εν μέσω υψηλών ναύλων

Εξαιρετικά χρονισμένη μοιάζει η επένδυση της Danaos Corp. συμφερόντων Γιάννη Κούστα στην αγορά των bulk carriers, τύπου capesize, καθώς τώρα που παραλαμβάνει τα πρώτα από αυτά, η ναυλαγορά είναι «καυτή».

Η ελληνική εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία έκανε αίσθηση στη διάρκεια του καλοκαιριού, όταν απέκτησε τα πρώτα πέντε capes από τη δευτερογενή αγορά, ενώ λίγο αργότερα ενισχύθηκε με δύο ακόμη, με αποτέλεσμα σήμερα να διαθέτει ένα στόλο από επτά βαπόρια αυτού του τύπου, συνολικής χωρητικότητας 1,23 εκατ. dwt.

Και όπως φαίνεται η Danaos δε θα σταματήσει εκεί. «Παρακολουθούμε στενά την αγορά και την εξέλιξη των τιμών και μόλις κριθούν ξανά οι συνθήκες ως κατάλληλες, είναι πιθανό να προχωρήσουμε σε νέες επενδύσεις» λέει στη «Ν» ο Chief Commercial Officer της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, Φίλιππος Προκοπάκης.

Ο ίδιος εξηγεί το σκεπτικό της «σωστής» επένδυσης. «Ευτυχώς ή δυστυχώς οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων είναι συνδεδεμένες με την πορεία της ναυλαγοράς και άρα σε εποχές μεγάλης ευφορίας το timing της επένδυσης είναι μία σύνθετη απόφαση που βασίζεται καθαρά στις προοπτικές κάθε εταιρείας και στις εκτιμήσεις της για την πορεία της αγοράς» σημειώνει ο κ. Προκοπάκης, συμπληρώνοντας ότι «κανόνας είναι συνήθως να αγοράζεις πάντα χαμηλά, έτσι ώστε να αδράξεις όσο το δυνατόν περισσότερα οφέλη από την εκάστοτε άνοδο».

«Παραδοσιακά το πιο σημαντικό κριτήριο για την όποια επένδυση στη ναυτιλία, αλλά ειδικά στην αγορά του ξηρού φορτίου, είναι η τιμή αγοράς του πλοίου, δηλαδή, το σημείο έναρξης που αφορά την αξία του asset» σημειώνει.

Σε ερώτηση για το αν υπάρχει ένα επιδιωκόμενο μέγεθος στόλου στο ξηρό φορτίο, ο κ. Προκοπάκης απαντά αρνητικά. «Εξετάζουμε πάντα ευκαιρίες που θα προκύψουν και αν τα πλοία αυτά μπορούν να ενταχθούν ως assets στην ευρύτερη επενδυτική μας στρατηγική τότε είναι κάτι που θα το δούμε ενεργά την στιγμή εκείνη» εξηγεί.

Συνειδητή έμφαση στα capes

Στη διάρκεια των τελευταίων τριών μηνών, η Danaos παρέλαβε τα πρώτα έξι capes και σύντομα θα ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα. Η παραλαβή πριν από μερικές ημέρες των Achievement και W Trader συμπίπτει πλέον με την «έκρηξη» στη ναυλαγορά. Τα μέσα ημερήσια έσοδα των εν λόγω πλοίων στη spot αγορά «σκαρφάλωσαν» την Παρασκευή πάνω από τα 50.000 δολάρια, στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας διετίας.

Ο κ. Προκοπάκης τονίζει ότι προς το παρόν η Danaos εστιάζει συνειδητά στα capesize bulkers, χωρίς βέβαια να αποκλείει κάποια μεταβολή στη στρατηγική στο μέλλον. Ο ίδιος δε σχολίασε την τακτική που ακολουθεί η Danaos σε επίπεδο ναυλώσεων των πλοίων, τονίζοντας «ότι όλοι οι πιθανοί τύπου ναυλώσεων είναι πάντα υπό εξέταση και επιλέγεται η εκάστοτε που εξυπηρετεί το ευρύτερο στρατηγικό μας σχεδιασμό την εκάστοτε χρονική στιγμή και ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς».

Όσο για το αν θα είναι ανθεκτικό το τωρινό ανοδικό ράλι, αναφέρει ότι «παραδοσιακά η συγκεκριμένη αγορά διακρίνεται για τη μεγάλη μεταβλητότητα ακόμη και σε επίπεδο εβδομάδας». «Επομένως» συνεχίζει «είναι δύσκολο να εντοπίσει κανείς αν η τάση που βλέπουμε σήμερα είναι μία που θα έχει διάρκεια, καθώς ιστορικά η αγορά τείνει να βαίνει καθοδική στο πρώτο τρίμηνο κάθε χρόνου και μετά να βαίνει σταθερά ανοδικά στα επόμενα τρίμηνα και σήμερα που μιλάμε, τα πλοία θα φορτώσουν ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο».

Ανάμεσα στους παράγοντες που θα επηρεάσουν την πορεία της αγοράς, ο κ. Προκοπάκης αναφέρει τις γεωπολιτικές μεταβλητές και τον αντίκτυπό τους στη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα, κάρβουνο και βωξίτη. Ερωτηματικό είναι, τέλος, σύμφωνα με τον ίδιο, ο παράγοντας Κίνα και πιο συγκεκριμένα η αγορά ακινήτων/κατασκευών και κατά πόσο η κυβέρνηση της χώρας θα προχωρήσει σε ρυθμίσεις στήριξης αυτής όπως έχει κάνει και στο παρελθόν η όχι.

Γιατί επένδυσε στα bulk carriers

Στη συνέχεια, ο Chief Commercial Officer της Danaos Corp. παραθέτει τους λόγους για τους οποίους η εταιρεία εισήλθε στον κλάδο των bulk carriers.

Αρχικά, όπως λέει, αυτές οι εξαγορές σηματοδοτούν την επιστροφή της ναυτιλιακής στην εν λόγω αγορά, υπενθυμίζοντας ότι είχε ενεργή συμμετοχή εκεί μέχρι το 2006, όταν και πούλησε το στόλο των panamax bulkers, τα οποία κατείχε.

O κ. Προκοπάκης υπογραμμίζει ότι η Danaos είχε πάντοτε στο οπτικό της πεδίο την αγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς σε πρώτη βάση «είναι συνυφασμένη με την ελληνική ναυτιλία και πλοιοκτησία γενικότερα».

«Την ίδια ώρα, δεδομένου ότι οι παραγγελίες για νεότευκτα bulk carriers είναι πολύ περιορισμένες, σε συνδυασμό με τις σταθερές ροές φορτίων το 2023, τις εκτιμήσεις μας για το 2024 και τις μειωμένες τιμές αγοράς που παρατηρήθηκαν τους καλοκαιρινούς μήνες, η επαναδραστηριοποίησή μας στο χώρο ήταν μία πολύ εύκολη απόφαση» εξηγεί.

Ο στόλος των containerships

Φυσικά, κύρια αγορά δραστηριοποίησης της Danaos παραμένουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σημειώνεται ότι η εταιρεία ελέγχει 68 containerships, συνολικής χωρητικότητας 421.293 TEUs, ενώ «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για 10 ακόμη, χωρητικότητας 74.914 TEUs.

Μάλιστα, την περίοδο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2023, η ναυτιλιακή πρόσθεσε ακόμη περίπου 178 εκατ. δολάρια στο ανεκτέλεστο συμβασιοποιημένων εσόδων, μέσα από νέες ναυλώσεις για έξι containerships.

Από αυτά, τα 103 εκατ. δολάρια αφορούν δύο πλοία, χωρητικότητας 13.100 TEUs έκαστο και 68 εκατ. δολάρια δύο βαπόρια, χωρητικότητας 10.100 TEUs το καθένα, τα οποία έκλεισαν σε τριετή συμβόλαια.

Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας από συμβόλαια ναυλώσεων έχουν αυξηθεί στα 2,5 δισ. δολάρια, βάσει των αριθμών στο τέλος του εννεαμήνου, ενώ η μέση υπολειπόμενη διάρκεια των συμφωνιών αγγίζει τα 3,2 έτη.