Skip to main content

Κίνητρο τα υψηλά ναύλα για επενδύσεις σε LPG carriers

Κινητικότητα για νέες παραγγελίες πλοίων, με πιο πρόσφατη την περίπτωση της Benelux Overseas

Έντονη κινητικότητα καταγράφεται στην αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG, καθώς τα ισχυρά ναύλα κινητοποιούν τις ναυτιλιακές εταιρείες για να επενδύσουν σε σύγχρονο τονάζ.

Στην τελευταία εξέλιξη, ναυλομεσιτικές πηγές συνδέουν την Benelux Overseas του Κώστα Αγγέλου με την παραγγελία δύο μεσαίου μεγέθους πλοίων, χωρητικότητας 48.000 κυβικών μέτρων έκαστο, στο κινεζικό ναυπηγείο Huangpu Wenchong. Ναυλομεσίτες λένε στη «Ν» πως το κόστος ναυπήγησης ενός τέτοιου πλοίου κυμαίνεται σήμερα μεταξύ 65 και 70 εκατ. δολαρίων.

Ελληνικές ναυλομεσιτικές εκθέσεις αναφέρουν πως μια ιαπωνική εταιρεία παρήγγειλε στα ακριβότερα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας δύο LPG carriers, χωρητικότητας 45.000 κυβικών μέτρων έκαστο, με τίμημα 71 εκατ. δολάρια ανά μονάδα.

Η παράδοση των δύο πλοίων στην Benelux θα έχει ολοκληρωθεί, με βάση τις ίδιες πηγές, μέχρι το 2027.

Η πλατφόρμα ναυτιλιακών δεδομένων Equasis εντοπίζει συνολικά οκτώ πλοία στον στόλο της εταιρείας, επτά LPG carriers και ένα chemical/product tanker, συμπεριλαμβανομένων δύο νεότευκτων, των «Gas Ammon» και «Gas Anax».

Σημαντικές επενδύσεις σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα LPG carriers έχουν πραγματοποιήσει τους τελευταίους μήνες, μεταξύ άλλων, ο όμιλος του Χάρη Βαφειά, η Latsco Shipping, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη, η Naftomar της οικογένειας Zein και η Toro Corp. του Πέτρου Παναγιωτίδη.

Ναύλα-ρεκόρ

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς LPG είναι καυτή εδώ και αρκετούς μήνες, με τα ναύλα, μάλιστα, για τα μεγάλα βαπόρια, τύπου VLGC, να διατηρούνται στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους σε υψηλά πενταετίας, απόρροια των σφιχτών συνθηκών προσφοράς/ζήτησης και των διαταραχών που προκαλεί η συμφόρηση στη Διώρυγα του Παναμά.

Σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Fearnleys (22 Νοεμβρίου), τα VLGCs αποκομίζουν κατά μέσο όρο 145.000 δολάρια την ημέρα στη spot αγορά, ενώ τα μεσαίου μεγέθους MGCs 51.666 δολάρια ημερησίως.

Οι αμερικανικές εξαγωγές LPG αυξήθηκαν στους 14,7 εκατ. μετρικούς τόνους το τρίτο τρίμηνο του 2023, έναντι 14,6 εκατ. μετρικών τόνων το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, όπως αναφέρθηκε στην ανάλυση αγοράς που έκανε η Dorian LPG του Γιάννη Χατζηπατέρα, στο πλαίσιο των πρόσφατων οικονομικών αποτελεσμάτων.

Τα ίδια στοιχεία κατέδειξαν πως το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023 οι εξαγωγές ανήλθαν στους 43,5 εκατ. μετρικούς τόνους, από 38,6 εκατ. μετρικούς τόνους την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Όσο για τον Παναμά, τα προβλήματα ξηρασίας οδήγησαν την αρμόδια αρχή σε απόφαση μείωσης των ημερήσιων διελεύσεων.

Αυτό το μέτρο δημιούργησε ουρές στο θαλάσσιο πέρασμα, με αποτέλεσμα να συγκρατείται η προσφορά διαθέσιμου προς ναύλωση τονάζ και να συμπαρασύρονται ανοδικά τα ναύλα.

Την ίδια, ώρα, όμως, ευνοϊκός για τα έσοδα είναι και ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων όσων πλοίων θέλουν να παρακάμψουν την υπό συμφόρηση Διώρυγα, καθώς τα νέα ταξίδια διαρκούν περισσότερες ημέρες, προσθέτοντας τονομίλια στην αγορά.

Ενδεικτικά, τα πλοία με αμερικανικά φορτία LPG, αιθανίου και αιθυλενίου που θα κινηθούν προς την Ασία μέσω του Σουέζ ή από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αντί του Παναμά, θα ταξιδέψουν συνολικά 20 και 30 περισσότερες ημέρες αντίστοιχα.

Κέρδη για τις εισηγμένες

Οι «bullish» συνθήκες που επικρατούν στην αγορά των πλοίων μεταφοράς υγραερίου επέφεραν ιδιαίτερα υψηλά κέρδη στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με στόλους LPG carriers που είναι εισηγμένες στη Wall Street, όπως αποτυπώθηκε στα οικονομικά αποτελέσματα του φετινού τρίτου τριμήνου, ενώ άλμα έκαναν τόσο οι τιμές διαπραγμάτευσης όσο και οι κεφαλαιοποιήσεις τους.

Για παράδειγμα, η τιμή της Dorian LPG, εταιρείας συμφερόντων του Γιάννη Χατζηπατέρα, σημειώνει άνοδο άνω του 38% τον τελευταίο μήνα, 74% στο τρίμηνο και 125,4% στο έτος, σύμφωνα με τον εξειδικευμένο ιστότοπο marketwatch (βάσει της τιμής κλεισίματος της μετοχής στις 27 Νοεμβρίου).

Είναι ενδεικτικό, μάλιστα, ότι η κεφαλαιοποίηση της εισηγμένης έσπασε το φράγμα του 1 δισ. δολαρίων στα τέλη του φετινού Ιουνίου και σήμερα ανέρχεται σε 1,79 δισ. δολάρια (στοιχεία έως 27/11).

Σταθερά ανοδικά, τέλος, κοντά σε υψηλό 52 εβδομάδων, κινείται και η μετοχή της StealthGas του Χάρη Βαφειά.