Skip to main content

Ανεπάρκεια καυσίμων με «0» αποτύπωμα

Νορβηγικός νηογνώμων: Δύσκολα επιτεύξιμοι οι στόχοι του ΙΜΟ - Ανάγκη για εναλλακτικές λύσεις έως το 2030

H ναυτιλία θα δυσκολευτεί να εξασφαλίσει καύσιμα με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και θα πρέπει να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις έως το 2030 για να μπορέσει να πετύχει τους στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), αναφέρει ο DNV στην έρευνα Maritime Forecast.

Ο νορβηγικός νηογνώμονας επισημαίνει ότι για να καταφέρει η ναυτιλιακή βιομηχανία να επιτύχει μείωση των εκπομπών κατά 20% έως το 2030 και μηδενικές εκπομπές έως ή κοντά στο 2050 θα πρέπει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε ένα εντυπωσιακό 30%-40% της προβλεπόμενης παγκόσμιας διαθεσιμότητας καυσίμων ουδέτερου αποτυπώματος άνθρακα. Αυτή τη στιγμή η αναμενόμενη ζήτηση πετρελαίου (Mtoe) ετησίως είναι 17 εκατομμύρια τόνοι. Οι πλοιοκτήτες, πέρα από τα καύσιμα, θα πρέπει να επικεντρωθούν και στο τι μπορεί να γίνει άμεσα για την επίτευξη της βέλτιστης ενεργειακής απόδοσης, αλλά και της μείωσης των εκπομπών αερίων στα πλοία, αναφέρεται στην έρευνα.

Ο Knut Ørbeck-Nilssen, διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, τόνισε ότι για τη ναυτιλία η εξασφάλιση εφοδιασμού πράσινων καυσίμων μπορεί να είναι κρίσιμης σημασίας, ωστόσο οι πλοιοκτήτες δεν θα πρέπει να εστιάσουν μόνο σε αυτό, αλλά να λάβουν μέτρα ενεργειακής απόδοσης που μπορούν να αποφέρουν αποτελέσματα οδεύοντας προς το 2030.

Στις προγνώσεις του νορβηγικού νηογνώμονα τονίζεται ότι η συμπερίληψη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Emissions Trading Scheme) είναι ένα γεγονός που θα αυξήσει το λειτουργικό κόστος της χρήσης καυσίμων με αποτύπωμα άνθρακα στα πλοία, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους πλοιοκτήτες να πάρουν σήμερα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων.

Αναφέρει ότι αυτήν τη στιγμή ο ναυτιλιακός κλάδος μπορεί να υιοθετήσει λειτουργικά μέτρα ενεργειακής απόδοσης, όπως συστήματα λίπανσης της γάστρας με αέρα και (μερική) αιολική πρόωση.

Σχετικά με την αιολική πρόωση επισημαίνει ότι ήδη έχει εγκατασταθεί σε 28 μεγάλα πλοία, προσφέροντας εξοικονόμηση καυσίμων μεταξύ 5%-9% και με δυνατότητα να φτάσει το 25%.

Τονίζεται ότι, επιπλέον, τεχνολογίες όπως η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα και η πυρηνική πρόωση μπορούν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό για βιώσιμη βιομάζα και ηλεκτρική ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Η χρήση μεθανόλης και LPG αρχίζει επίσης να κερδίζει έδαφος, μαζί με τα νεότευκτα πλοία, με πρόβλεψη για καύση υδρογόνου.

Έως σήμερα υπάρχουν πολλά έργα επίδειξης για πλοία με αμμωνία, ενώ αναμένεται ότι σύντομα αυτό θα μεταφραστεί και σε αντίστοιχες σχετικές παραγγελίες.

«Η ναυτιλία θα πρέπει να υιοθετήσει μια ολιστική προσέγγιση για να διασφαλίσει μια εύρωστη εξέλιξη των κανονισμών και των τεχνολογιών, καθώς και τη μακροπρόθεσμη επάρκεια καυσίμων», δήλωσε ο Eirik Ovrum, επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του Maritime Forecast 2050.