Skip to main content

Διογκώνεται το οrderbook για LCO2 carriers

Κερδίζει έδαφος η αγορά δέσμευσης άνθρακα - «Ζεστό» το ενδιαφέρον Ελλήνων εφοπλιστών

Μεγαλώνει η αγορά δέσμευσης άνθρακα, καθώς αυξάνονται οι παραγγελίες για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2. Κεντρικό ρόλο στον αναδυόμενο αυτόν κλάδο αναμένεται να διαδραματίσουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες.

Αρχικά, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι η κοινοπραξία Northern Lights είναι έτοιμη να μεγαλώσει το βιβλίο παραγγελιών με LCO2 carriers, ευρισκόμενη πολύ κοντά σε συμφωνία με το κινεζικό ναυπηγείο Dalian Shipbuilding Industry για δύο ακόμη πλοία.

Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω κοινοπραξία, η οποία ελέγχεται ισομερώς από τις Equinor, Shell και TotalEnergies, παρήγγειλε το 2021 τα δύο πρώτα παγκοσμίως LCO2 carriers, χωρητικότητας 7.500 κυβικών μέτρων έκαστο, στην Dalian, με ορίζοντα παράδοσης το 2024.

«Δυστυχώς δεν μπορούμε να γνωστοποιήσουμε συμβατικές πληροφορίες, αλλά η Northern Lights έχει επισημάνει προηγουμένως την ανάγκη να τεθούν υπό παραγγελία περισσότερα πλοία, σύμφωνα με τις φιλοδοξίες ανάπτυξης που έχουμε θέσει» επεσήμανε στη «Ν» εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, μετά από σχετικό ερώτημα για τη νέα φερόμενη παραγγελία.

Η Northern Lights αναπτύσσει την πρώτη παγκοσμίως ευέλικτη υποδομή για τη μεταφορά CO2 από βιομηχανικές μονάδες με βαριά προφίλ εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη.

Το CO2 θα μεταφέρεται με πλοίο στον τερματικό σταθμό υποδοχής στο Øygarden, δυτικά του Bergen στη Νορβηγία, και στη συνέχεια θα μεταφέρεται από τον τερματικό σταθμό με αγωγό για μόνιμη αποθήκευση σε μια γεωλογική δεξαμενή 2.600 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας. Η λειτουργία του project είναι προγραμματισμένη να ξεκινήσει το 2024.

Μέχρι πρότινος, στην αγορά των LCO2 carriers, υπήρχαν υπό παραγγελία διεθνώς μόνο αυτά τα δύο LCO2 carriers της Northern Lights.

Στο τέλος Ιουλίου, το orderbook ενισχύθηκε με δύο ακόμη πλοία, χωρητικότητας 22.000 κυβικών μέτρων έκαστο, τα οποία παρήγγειλε η ελληνική ναυτιλιακή Capital Maritime στη νοτιοκορεατική γιάρδα HD Korea Shipbuilding & Marine Engineering.

Με πρόσφατη ανάλυσή του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson Shibrokers είχε επισημάνει την ανάγκη άμεσης ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς CO2.

Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Ινστιτούτο CCS, το οποίο εστιάζει στην έρευνα των συστημάτων δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, η εν λόγω αγορά αναμένεται να αναπτύσσεται κατά περισσότερο από 30% ετησίως και μέχρι το 2050 εκτιμάται ότι θα φτάσει τους 7,6 δισ. τόνους.

Οι «Greeks»

Το ενδιαφέρον των «Greeks» για την τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα είναι ιδιαίτερα «ζεστό». Αρχικά, ο Πήτερ Λιβανός έχει ιδρύσει την Ecolog, η οποία θέλει να χτίσει έναν στόλο από CO2 carriers, αλλά και τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και εξαγωγής της δεσμευμένης ποσότητας.

Επίσης, η Olympic Shipping & Management, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία που ελέγχονται από το Ίδρυμα Ωνάση, ξεκίνησε στις αρχές του έτους συνεργασία με το Παγκόσμιο Κέντρο για την Απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας (GCMD) σε τρεις άξονες. Ο τρίτος άξονας της συνεργασίας θα εστιάσει στη δέσμευση άνθρακα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Olympic Shipping & Management εκτιμά ότι σε διάστημα 3-5 ετών από σήμερα θα είναι σε θέση να δοκιμάσει την τεχνολογία επί του πλοίου.

Μιλώντας, πρόσφατα, στη «Ν» ο CEO της Dorian LPG, John Lycouris, είχε υπογραμμίσει ότι ο πιο προσιτός τρόπος για να συγκρατηθεί η άνοδος της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα είναι η δέσμευση άνθρακα.

Ο ίδιος είχε προσθέσει ότι η ναυτιλία είναι ο πιο φθηνός τρόπος για να μεταφερθούν οι δεσμευμένες ποσότητες CO2.

Μία μικρή επένδυση στην Aqualung, μια εταιρεία που καινοτομεί στον χώρο των τεχνολογιών δέσμευσης και διαχωρισμού CO2 με μεμβράνες, έχει πραγματοποιήσει και η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου.

Στο τέλος Ιουνίου, η Prime Marine του Στάθη Τοπούζογλου γνωστοποίησε ότι θα συνεργαστεί με το κινεζικό ναυπηγείο Nantong CIMC Sinopacific Offshore & Engineering Co., LTD και την -επίσης κινεζική- TGE Marine Gas Engineering, πάροχο συστημάτων υγροποιημένου αερίου για τη βελτιστοποίηση των σχεδίων LCO2 carriers.

Τέλος, τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού έγινε γνωστό ότι ο Αμερικανικός Νηογνώμονας (ABS) θεμελίωσε ομάδα εργασίας αποτελούμενη από 13 ναυτιλιακές εταιρείες για να αναπτυχθεί περαιτέρω η αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα. Από αυτές, οι οκτώ είναι ελληνικών συμφερόντων.