Skip to main content

Mega deals των Ελλήνων εφοπλιστών για νέα πλοία

Δυναμική επιστροφή στις γιάρδες

Μετά από μία περίοδο στασιμότητας και επιφυλακτικότητας απέναντι στις ναυπηγήσεις πλοίων, οι Έλληνες εφοπλιστές επιστρέφουν δυναμικά στις γιάρδες, παραγγέλνοντας τονάζ νέας γενιάς για να ανταποκριθούν στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Όπως μετέδωσε τις προηγούμενες ημέρες η «Ν», μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλιακής σκηνής, όπως η Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση και η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου επένδυσαν σε περισσότερα από 20 δεξαμενόπλοια αξίας άνω των 1,3 δισ. δολαρίων.

Τις τελευταίες ημέρες αναδύθηκαν στο προσκήνιο τρεις ακόμη φερόμενες συμφωνίες μεγάλων εγχώριων ομίλων.

1,93 δισ. από τον Όμιλο Προκοπίου

Αρχικά, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου φέρεται να συμφώνησε με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries για την παραγγελία δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων έκαστο.

Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία παρήγγειλε τρία τέτοια βαπόρια στην αρχή της χρονιάς, καταβάλλοντας περίπου 261 εκατ. δολάρια για το καθένα. Το βιβλίο παραγγελιών του Ομίλου μόνο στα LNG carriers έχει φτάσει πλέον περίπου στα 12 πλοία.

Μετά και το τελευταίο φερόμενο deal, o Όμιλος Προκοπίου έχει δαπανήσει ήδη περίπου 1,93 δισ. δολάρια μέσα στο 2023 για ναυπηγήσεις πέντε LNG carriers και τουλάχιστον 10 tankers, τύπου LR2.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων Equasis, η Dynacom Tankers ελέγχει συνολικά 69 δεξαμενόπλοια και η Dynagas – μαζί με την εισηγμένη Dynagas LNG Partners – 19 LNG carriers. Από την άλλη, ο βραχίονας ξηρού φορτίου του Ομίλου, η Sea Traders διαχειρίζεται 27 bulk carriers, με βάση την Equasis.

Η StealthGas

Παράλληλα, Έλληνες ναυλομεσίτες συνδέουν την StealthGas του Χάρη Βαφειά με την παραγγελία δύο πλοίων μεταφοράς LPG, χωρητικότητας 11.000 κυβικών μέτρων έκαστο στο ιαπωνικό ναυπηγείο Sasaki Zosen. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, τα βαπόρια θα παραδοθούν τον Ιούλιο του 2025.

Οι ναυλομεσίτες δεν αναφέρουν τιμές. Γνώστες της αγοράς επισημαίνουν ότι δεν έχουν τοποθετηθεί εσχάτως πολλές παραγγελίες για τέτοια μεγέθη και εκτιμούν το κόστος για κάθε πλοίο στα 20-25 εκατ. δολάρια περίπου.

Όπως εξηγούν στη «Ν» ναυλομεσιτικές πηγές, οι κορυφαίοι «παίκτες» του κλάδου μεταφοράς LPG τείνουν να παραχωρούν μικρότερα και παλαιότερα πλοία και να ανανεώνουν τους στόλους τους με την παραγγελία μεγαλύτερου τονάζ. Με βάση την τελευταία ενημέρωση της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων για το 2022, στη διάρκεια της περσινής χρονιάς και στο φετινό πρώτο τρίμηνο, πούλησε συνολικά επτά βαπόρια.

Την ίδια ώρα, η StealthGas θα παραλάβει μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 τρία νεότευκτα μεσαίου μεγέθους LPG carriers, χωρητικότητας 40.000 κυβικών μέτρων έκαστο. Ο στόλος της αποτελείται συνολικά από 38 πλοία, συμπεριλαμβανομένων των τριών νεότευκτων και έξι εν ενεργεία που λειτουργεί σε κοινοπραξία.

H εταιρεία, η οποία διαχειριζόταν και δεξαμενόπλοια στο παρελθόν, προχώρησε το 2021 στη διαχώριση των περιουσιακών στοιχείων του στόλου, ιδρύοντας την Imperial Petroleum. Με αυτόν τον τρόπο, η StealthGas έγινε «pure player» στην αγορά του LPG και η Imperial εστίασε στα tankers. Μάλιστα, ο Χάρης Βαφειάς λάνσαρε εσχάτως και νέα spin-off, την C3is Inc, η οποία θα διαχειρίζεται bulk carriers.

Ναυπηγικό ράλι από την Evalend

Από την άλλη, μία νέα συμφωνία φέρεται να έκλεισε η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη. Συγκεκριμένα, διεθνείς ναυλομεσιτικοί οίκοι συνδέουν την εταιρεία με την παραγγελία δύο δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, τύπου LR1, χωρητικότητας 75.000 dwt έκαστο, στο κινεζικό ναυπηγείο Yangzijiang Shipbuilding. Τα δύο πλοία θα είναι εξοπλισμένα με συστήματα scrubbers.

Παρότι το κόστος δεν έγινε γνωστό, ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η ναυπήγηση ενός τέτοιου βαποριού στην Κίνα ξεπερνά τα 50 εκατ. δολάρια.

Η Evalend είναι δεινός «παίκτης» στις ναυπηγήσεις. Στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας έχει επιδοθεί σε μαζικές παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LPG, χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων. Μάλιστα, πριν την τελευταία επένδυση στα LR1 tankers, συμφώνησε με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hyundai Samho για δύο suezmaxes, αξίας 84 εκατ. δολαρίων έκαστο.

Με άλλα λόγια, μέσα σε ένα μήνα περίπου, έχει κλείσει ναυπηγικές συμφωνίες, ύψους άνω των 270 εκατ. δολαρίων.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο οίκος VesselsValue στη «Ν», στο τέλος Μαρτίου, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών της εταιρείας αποτελείτο από 14 πλοία, εκ των οποίων 12 είναι LPG carriers, τύπου VLGC και MGC και 2 bulk carriers, τύπου handysize. Σε αυτά τώρα έρχονται να προστεθούν και τα 4 δεξαμενόπλοια που αναφέρονται παραπάνω.

Με βάση την πλατφόρμα Equasis, ο υφιστάμενος στόλος της αποτελείται σήμερα από 48 πλοία.