Skip to main content

«Πράσινος» ο στόλος της Tsakos Energy Navigation μέχρι το 2030

Έκθεση ESG: «Μήνυμα» από τον δρ Νικόλα Τσάκο για τις επενδύσεις ενεργειακής μετάβασης της ναυτιλιακής

Πολιτικές ESG, προτού αποκτήσει τη δυναμική των τελευταίων ετών, ασκούσε η Tsakos Energy Navigation, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακή εταιρεία, συμφερόντων οικογένειας Τσάκου.

Στο μήνυμά του, στο πλαίσιο της έκθεσης ESG, προς τους μετόχους της εταιρείας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της TEN, δρ Νικόλας Τσάκος, επισημαίνει ότι η βιωσιμότητα ήταν βασικό στοιχείο των αξιών της εταιρείας από την ίδρυσή της, το 1993. Ο εκσυγχρονισμός του στόλου εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για την ΤΕΝ.

«Έχουμε ξεκινήσει να επενδύουμε σε δεξαμενόπλοια με διπλά καύσιμα LNG σε μια προσπάθεια να χτίσουμε σταδιακά έναν 100% “πράσινο στόλο” μέχρι το 2030. Εισερχόμαστε σε μια νέα και συναρπαστική περίοδο ανάπτυξης της εταιρείας. Βάζουμε τις βάσεις για τα επόμενα 30 χρόνια. Το έργο μόλις ξεκίνησε. Δράττομαι αυτής της ευκαιρίας για να ευχαριστήσω τους ανθρώπους μας στα πλοία μας και στην ξηρά για τον επαγγελματισμό και τη δέσμευσή τους. Επίσης τους χρηματοδότες μας, που βοηθούν τη μετάβασή μας στην “πράσινη ναυτιλία”, αλλά και τους τους μετόχους μας που μας στήριξαν από την πρώτη μέρα που βγήκαμε στο χρηματιστήριο και τους προσκαλούμε όλους να συμμετάσχουν στο συναρπαστικό ταξίδι που έχουμε μπροστά μας. Καλώς ήρθατε στο πλοίο».

Η ιστορία

«Τότε, στοχεύαμε στη δημιουργία μιας εταιρείας δεξαμενόπλοιων που θα εκμεταλλεύεται σύγχρονα, τεχνολογικά προηγμένα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία (στο μετά τη νομοθεσία του ’90 που εισήγαγε την έννοια του διπλού κύτους στον σχεδιασμό και την κατασκευή δεξαμενόπλοιων)», αναφέρει ο κ. Τσάκος, ενώ προσθέτει: «Αυτά τα πλοία θα λειτουργούσαν με ναυλοσύμφωνα σε περίοδο με ναυλωτές πρώτης κατηγορίας για να μπορέσει η εταιρεία να διαχειριστεί την αστάθεια και τους κύκλους της αγοράς».

Το συγκεκριμένο μοντέλο η εταιρεία το βελτίωσε με την πάροδο των ετών, προσθέτοντας προβλέψεις, τύπους διαμοιρασμού κερδών που εισήχθησαν σε συμφωνίες χρονοναύλωσης, επιτρέποντας τόσο στην ΤΕΝ όσο και στους πελάτες της (μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, εθνικές εταιρείες πετρελαίου, διυλιστήρια και έμποροι εμπορευμάτων) να επωφεληθούν και να μοιραστούν τα οφέλη των καλών αγορών.

«Αυτό το μοντέλο μας βοήθησε επίσης να πλοηγηθούμε και να αναπτύξουμε την εταιρεία μέσα από τις πολλές κρίσεις της αγοράς που αντιμετωπίσαμε από το 1993, συμπεριλαμβανομένης της τελευταίας, της πανδημίας Covid», σημειώνει ο κ. Τσάκος.

Χρηστή διακυβέρνηση

Το να είναι public μια εταιρεία δεξαμενόπλοιων, σε μια εποχή που δεν ξεπερνούσαν τις πέντε, απαιτούσε διαφάνεια και χρηστή διακυβέρνηση.

«Είχαμε την τύχη να καθοδηγηθούμε από την αρχή από ένα διοικητικό συμβούλιο με διαφοροποιημένη τεχνογνωσία, που μας βοήθησε όλα αυτά τα χρόνια να αυξήσουμε τον στόλο μας, από τέσσερα πλοία το 1993 σε 71 σήμερα», σημειώνει ο κ. Τσάκος και προσθέτει: «Οι άνθρωποι ήταν το κλειδί της επιτυχίας μας. Η ναυτική μας οικογένεια πάντα τοποθετούσε το ανθρώπινο στοιχείο στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων της. Προσπαθούμε να απασχολούμε επαγγελματικό, υψηλά εκπαιδευμένο, καλά εκπαιδευμένο προσωπικό στην ξηρά και στα πλοία και συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε και να εφαρμόζουμε προγράμματα για την υποστήριξη της επαγγελματικής τους εξέλιξης και ευημερίας, καθώς και των οικογενειών τους. Η βιομηχανία μας, η οποία είναι σχεδόν τόσο παλιά όσο η ανθρωπότητα, εξακολουθεί να είναι η πηγή ζωής για την παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο. Το 90% όλων των αγαθών και των υπηρεσιών κινούνται διά θαλάσσης».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΤΕΝ, δρ Νικόλα Τσάκο, η ναυτιλία ανέκαθεν αντιμετώπιζε προκλήσεις, αλλά κάθε φορά στάθηκε αξιοθαύμαστα στο ύψος των περιστάσεων.

«Αυτή η εποχή δεν διαφέρει, πόσο μάλλον που αυτό που διακυβεύεται σήμερα είναι ακόμη πιο σημαντικό, καθώς αφορά το μέλλον του πλανήτη μας και τις επόμενες γενιές. Αν και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας είναι χαμηλό, σε σύγκριση με άλλους κλάδους, έχουμε αγκαλιάσει την προσπάθεια για απανθρακοποίηση, σε κάθε πτυχή των δραστηριοτήτων μας» σημειώνει ο κ. Τσάκος και προσθέτει: «Στην ΤΕΝ δεσμευόμαστε να επενδύσουμε στην “πράσινη ναυτιλία” με βάση αυτό που είναι διαθέσιμο σήμερα. Διαθέτουμε και διαχειριζόμαστε πλοία LNG από το 2007. Έχουμε εγκαταστήσει επί των σκαφών μας συστήματα επεξεργασίας έρματος και προμηθευόμαστε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, σύμφωνα με τους κανονισμούς του ΙΜΟ».

Ευοίωνες εκτιμήσεις για την αγορά τα επόμενα τρία χρόνια

Στα εξαψήφια έσοδα που απολαμβάνει η Tsakos Energy Navigation στάθηκε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο δρ Νικόλας Τσάκος σε ομιλία του στο Λονδίνο. «Απολαμβάνουμε εξαψήφια έσοδα από χρονοναυλώσεις στην πλειονότητα του στόλου μας aframax, suezmax και VLCC», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Τσάκος.

«Επιπλέον βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου αναμένουμε πολύ μικρή προσφορά νεότευκτων, έτσι ώστε αυτή η καλή αγορά -ίσως όχι σε αυτά τα υψηλά επίπεδα πάντα- θα είναι βιώσιμη για τουλάχιστον τα επόμενα τρία χρόνια».

Από την πλευρά του ο COO της εταιρείας, Γιώργος Σαρόγλου, επεσήμανε: «Τα ευνοϊκά θεμελιώδη μεγέθη, η παραμονή του βιβλίου παραγγελιών σε χαμηλά επίπεδα και η σφιχτή χωρητικότητα των ναυπηγείων τουλάχιστον για την επόμενη τριετία, θέτουν το σκηνικό για μια ισχυρή αγορά. Τα γεωπολιτικά γεγονότα που έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τονομιλίων, σε συνδυασμό με την επάνοδο της παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο σε επίπεδα προ πανδημίας ενισχύουν περαιτέρω αυτήν την τάση. Έχοντας πλοηγηθεί με ασφάλεια στα δύσκολα νερά των τελευταίων ετών, η ΤΕΝ είναι καλά τοποθετημένη για να επωφεληθεί των μεσοπρόθεσμων έως μακροπρόθεσμων θετικών μεγεθών στην αγορά».

Ισχυρά μεγέθη

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και ο επικεφαλής της Imperial Petroleum, Χάρης Βαφειάς. «Τα ισχυρά θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς και το ευνοϊκό περιβάλλον της ναυλαγοράς, και αξιοποιώντας την αποτελεσματική διαχείριση του διευρυμένου στόλου μας, πιστεύουμε ότι θα επιτύχουμε ισχυρά αποτελέσματα και θα δημιουργήσουμε σημαντικές ταμειακές ροές στο μέλλον», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Οι τελευταίες εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο (OPEK+, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι ποσοστώσεις στην Κίνα και η υπόθεση του Ιράν) έχουν δημιουργήσει μια αβεβαιότητα γύρω από τη θαλάσσια μεταφορά. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, βλέπουμε ότι οι τιμές του πετρελαίου παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και η ζήτηση και οι τιμές των δεξαμενόπλοιων σε σταθερά επίπεδα.