Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στην κορυφή των port operators σε όλο τον κόσμο βρίσκεται σταθερά η Cosco, αλλά και συνολικά τέσσερις κινεζικοί όμιλοι. Σύμφωνα με την ετήσια λίστα των Lloyd’s List με τους ισχυρότερους παίκτες της βιομηχανίας, η Cosco, που ελέγχει και το λιμάνι του Πειραιά, διατηρεί σταθερά την πρώτη θέση, ενώ στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται ακόμη τρεις όμιλοι με έδρα στην Κίνα. Η China Merchants Port Holdings, η οποία μετέχει στο σχήμα που ελέγχει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, είναι στη δεύτερη θέση και στην τρίτη θέση η ιδιωτικών συμφερόντων Hutchison Port Holdings. Ο τέταρτος κινεζικός όμιλος βρίσκεται στην όγδοη θέση και είναι ο Shanghai International Port Group.
Στο ενδιάμεσο και στην τέταρτη θέση βρίσκεται η PSA International της Σιγκαπούρης και στην πέμπτη θέση η APM Terminals, θυγατρική του δανέζικού ναυτιλιακού κολοσσού Maersk. Μια θέση πιο κάτω είναι η αραβικών συμφερόντων DP World, στην έβδομη θέση η International Container Terminal Services με έδρα στις Φιλιππίνες. Στην ένατη θέση έχει ανέβει ο τουρκικός όμιλος Yilport Holdings, ενώ τη δεκάδα κλείνει η Terminal Investment, θυγατρική της ιταλοελβετικής Mediterranean Shipping Company. Η λίστα αυτή, στην οποία οι Κινέζοι διατηρούν την πρωτοκαθεδρία, διαμορφώνεται από τη Lloyd’s List με βάση τη δυναμική αλλά και τις προοπτικές επέκτασης των ομίλων.
Το πλεονέκτημα
Οι κινεζικοί όμιλοι εκμεταλλεύονται το πλεονέκτημα που τους δίνει αφενός η τεράστια εξαγωγική τους δραστηριότητα και αφετέρου η χρηματοδότηση από το κράτος του τεράστιου προγράμματος «Belt and Road Initiative (BRI)». Στο πλαίσιο του νέου δρόμου του μεταξιού έχουν γίνει ήδη επενδύσεις 60 δισ. δολ., ενώ μέχρι σήμερα κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια το εύρος του επενδυτικού σχεδίου των Κινέζων. Με την πρωτοβουλία αυτή επιχειρείται η στρατηγική διασύνδεση της Κίνας με την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης. Περιλαμβάνει τόσο τη χερσαία διασύνδεση (1ος Πυλώνας) της Κίνας με την Κεντρική Ευρώπη όσο και τη διά θαλάσσης διασύνδεση (2ος Πυλώνας) μέσω της Μεσογείου.
Νέες επενδύσεις
Στον θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού κυρίαρχο ρόλο στο εμπόριο με την Ευρώπη διαδραματίζει το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη κινεζική επένδυση σε λιμενικές υποδομές στην Ευρώπη. Από τότε όμως η Cosco έχει βάλει πρόσω ολοταχώς και με επενδύσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ αναπτύσσει λιμενικές υποδομές σε όλη τη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ Κίνας και Ευρώπης. Τελευταία επένδυσή της στο Άμπου Ντάμπι.
Πρόκειται για τον τερματικό σταθμό CSP Abu Dhabi Terminal στο λιμένα Khalifa του Άμπου Ντάμπι. Έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί τα νέα giga containerships, άνω των 20.000 TEUs, ενώ η ετήσια ικανότητά του εκτιμάται στα 2,5 εκατ. TEUs. Στα σχέδια της Cosco είναι να επεκτείνει το μέγεθος του τερματικού σταθμού εντός των τριών έως πέντε επόμενων ετών, επενδύοντας 200 εκατ. δολάρια. Τα προηγούμενα δύο χρόνια ο κινεζικός όμιλος έκανε μεγάλες επενδύσεις στη Μεσόγειο (Τουρκία – Ισπανία), ενώ πήρε τη διαχείριση και ενός τερματικού σταθμού στο Βέλγιο, στήνοντας βάσεις για τη διακίνηση του εμπορίου στη Νότια Ευρώπη.
Στον Πειραιά
Την ίδια ώρα, στο μεγαλύτερο project που είναι σε εξέλιξη, στο λιμάνι του Πειραιά καταγράφηκε νέο ρεκόρ διακίνησης containers στο δεκάμηνο του 2018. Ειδικότερα, τον Οκτώβριο του 2018 από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται μια θυγατρική της Cosco, η ΣΕΠ Α.Ε., διακινήθηκαν 399.000 teu έναντι 352.300 teu τον Οκτώβριο του 2017, σημειώνοντας μία άνοδο κατά 13,3%. Στο διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων έφτασε στα 3,64 εκατ. teu, σημειώνοντας μία άνοδο κατά 19,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2017, όταν η διακίνηση είχε φτάσει στα 3,057 εκατ. teu. Το λιμάνι του Πειραιά, που ανεβαίνει συνεχώς στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, για το 2018 κατέλαβε την 37η θέση παγκοσμίως, σύμφωνα με την ειδικά έκδοση «One Hundred Ports 2018» της Lloyd’s List, κερδίζοντας μία θέση σε σύγκριση με το 2017. Στη Μεσόγειο, όπου ο στόχος είναι να πιάσει την πρωτιά μέχρι το 2020, βρίσκεται στην τρίτη θέση. Στην πρώτη θέση είναι η Βαλένθια και στη δεύτερη στη Μεσόγειο το λιμάνι της Αλγεθίρα.