Skip to main content

Σε «bad bank» το 5% του παγκόσμιου στόλου των containerships

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Το 5% περίπου του παγκόσμιου στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει στο χαρτοφυλάκιό της προς πώληση η «bad bank» που ίδρυσε η γερμανική τράπεζα HSH Nordbank, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ζημιές από τον ναυτιλιακό κλάδο.

Η HSH Nordbank είναι η γερμανική τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία και από το 2015 έχει ξεκινήσει τις προσπάθειες να μειώσει σημαντικά την έκθεσή της στον κλάδο, ενώ δέχθηκε κρατική βοήθεια και πρέπει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018 να ιδιωτικοποιηθεί.

Ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Moody’s αναφέρει σε πρόσφατη μελέτη του για την τράπεζα ότι η έκθεσή της στη ναυτιλία ανέρχεται στα 16,5 δισ. ευρώ και εκτιμά ότι όσο μειώνονται τα κεφάλαιά της δύσκολα θα μπορούσε να επιβιώσει ως ιδιωτική τράπεζα στην αγορά.

Σημειώνεται ότι από την HSH Nordband με τη διαδικασία του spin off δημιουργήθηκε το προηγούμενο καλοκαίρι η HSH portfoliomanagement, η οποία ανέλαβε δάνεια ύψους 5 δισ. Ευρώ, που συνδέονται με 253 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε σύνολο του παγκόσμιου στόλου που φθάνει τα 5.250 containerships. Για τα εν λόγω πλοία, την πώληση των οποίων επιδιώκει, η HSH ανακοίνωσε τον περασμένο Δεκέμβριο επιπλέον προβλέψεις ύψους 341 εκατ. δολ. Δεν είναι όμως μόνο η HSH Nordbank η μοναδική γερμανική τράπεζα που αντιμετωπίζει προβλήματα με την έκθεσή της στον ναυτιλιακό κλάδο.

Η Commerzbank και η Deutsche Bank

Η Moody’s αναφέρεται ακόμη και στη σημαντική αύξηση των προβλέψεων που ανακοίνωσε πρόσφατα η Commerzbank, οι ζημίες της οποίας από το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο ανήλθαν στα 559 εκατ. ευρώ το 2016 έναντι 311 ευρώ το 2015, ενώ για το 2017 αναμένει νέες απώλειες μεταξύ 450 εκατ. ευρώ και 600 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το Tradewidns.

H Moody’s σημειώνει ότι το άνω όριο της εκτίμησης ισοδυναμεί με το 13% της συνολικής έκθεσης της τράπεζας στη ναυτιλία.

Αυξημένες προβλέψεις συνδεόμενες με τα δάνειά της στη ναυτιλία ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα και η Deutsche Bank, οι ζημίες της οποίας από τη ναυτιλία ανήλθαν στα 346 εκατ. ευρώ από 124 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Σύμφωνα με την Petrofin οι μεγαλύτερες γερμανικές τράπεζες εξακολουθούν να διατηρούν το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στη ναυτιλία, ωστόσο το μερίδιό τους έχει μειωθεί σημαντικά από το 2010. Η Petrofin υπολογίζει ότι στο τέλος του 2015 το «γερμανικό» δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο έχει μειωθεί στα 91 δισ. δολ. όταν το 2010 ήταν στα 154 δισ. δολ.

Σημειώνεται ότι το συνολικό δανειακό χαρτοφυλάκιο της ναυτιλίας ανερχόταν στο τέλος του 2015 στα 397,84 δισ. δολ. Οι γερμανικές τράπεζες ελέγχουν σχεδόν το 25% του συνολικού δανειακού χαρτοφυλακίου. Επίσης χρηματοδοτούν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τον γερμανικό, που αποτελεί το 29% του παγκόσμιου στόλου των containerships.

Πρόκειται για έναν κλάδο που έχει υποστεί σημαντικές απώλειες από την κρίση, με κορυφαίο το παράδειγμα της πτώχευσης της κορεατικής Hanjin. Οι τράπεζες σε όλο τον κόσμο προσπαθούν τώρα να απαλλαγούν από τα κακά ναυτιλιακά δάνεια και οι πλοιοκτήτες από τα άχρηστα πλοία.

«Η αγορά επιδεινώνεται και όλοι προσπαθούν να βγουν» δηλώνει στη Wall Street Journal o Βασίλης Καρατζάς, ιδρυτής της Karatzas Marine Advisors & Co. στη Νέα Υόρκη.

Ανακατατάξεις στα μερίδια

Αποτέλεσμα της εξόδου των γερμανικών και άλλων ευρωπαϊκών τραπεζών από τη ναυτιλία, τελευταίο παράδειγμα ήταν η Royal Bank Of Scotland (RBS), είναι να αυξηθεί σημαντικά το μερίδιο των ασιατικών τραπεζών. Τα τραπεζικά ιδρύματα, κυρίως της Κίνας, της Ν. Κορέας και της Ιαπωνίας αύξησαν την έκθεσή τους στον κλάδο από τα 66,4 δισεκατομμύρια δολάρια το 2010 στα 128,3 δισ. δολάρια το 2015. Αντιθέτως οι ευρωπαϊκές τράπεζες από τα 373,8 δισ. δολ. το 2010 μείωσαν το μερίδιό τους στα 254,04 δισ. δολ το 2015.

Τέλος, περαιτέρω εξελίξεις στο μέτωπο των χρηματοδοτήσεων αναμένονται από τις επιπλέον δυσκολίες χρηματοδότησης που θα γνωρίσει το τραπεζικό σύστημα λόγω και των επερχόμενων αλλαγών που επιβάλλει η Σύμβαση της Βασιλείας III και IV.