Skip to main content

ΟΛΘ: Αυξημένα έσοδα 834 εκατ. από επενδύσεις έως 441,6 εκατ.

Από την έντυπη έκδοση

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Κατά 834 εκατ. ευρώ αναμένεται να αυξηθούν συνολικά τα έσοδα της ΟΛΘ Α.Ε. μέχρι το 2026 χάρη στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και στις εργασίες που θα επιφέρουν οι επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει η κοινοπραξία των επενδυτών, ενώ πέρα από το τίμημα των 231,926 εκατ. ευρώ που θα καταβληθεί για την παραχώρηση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ και τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ, οι συνολικές επενδύσεις μέχρι το 2026 αναμένεται να κυμανθούν από 256,9 έως 441,6 εκατ. ευρώ.

Οι παραπάνω εκτιμήσεις-προβλέψεις περιλαμβάνονται στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΘ και Δημοσίου, που εισήχθησαν χθες και ήδη συζητούνται στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, καθώς οι επενδύσεις θα αποφέρουν αύξηση φορτίων και βασίζονται σε σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ (Ιούνιος 2017). Οι επενδύσεις αφορούν την επέκταση του 6ου προβλήτα, επενδύσεις στο συμβατικό λιμάνι και σύγχρονο μηχανικό εξοπλισμό και συστήματα διαχείρισης των λιμενικών εργασιών, όπως επίσης αξιοποίηση του διατηρητέου κτηρίου του Παλαιού Τελωνείου και άλλων κτηρίων.

Το Δημόσιο αναμένεται να εισπράξει (από φόρους, αντάλλαγμα και ασφαλιστικές εισφορές) 234 εκατ. ευρώ, ενώ τα επιπλέον έσοδα στο οικοσύστημα του λιμανιού (ιδίως μεταφορές, τροφοδοσία πλοίων) κατά το διάστημα έως το 2026 εκτιμώνται στα 465,1 εκατ. ευρώ (κεντρικό σενάριο σύμφωνα με τη σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ).
Επίσης τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι ετήσιας διακίνησης εμπορευμάτων, ενώ η απασχόληση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί από την αναμενόμενη αύξηση του ΑΕΠ από 0,39% έως 0,52% (αισιόδοξο σενάριο).

Η σύμβαση, που ισχύει μέχρι το 2051, εισήχθη στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με τον χαρακτηρισμό του επείγοντος και αναμένεται να έχει κυρωθεί από την Ολομέλεια της Βουλής σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι τις 22-23 Φεβρουαρίου (επόμενη εβδομάδα). Θα ακολουθήσει η οικονομική συναλλαγή (καταβολή τιμήματος) μεταξύ του Δημοσίου και των επενδυτών, δηλαδή της South Europe Gateway Thessaloniki, εταιρείας ειδικού σκοπού, που σύστησε η κοινοπραξία Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments Ltd και Terminal Link SAS, και η εγκατάσταση των επενδυτών στον ΟΛΘ αναμένεται να λάβει χώρα στις αρχές Μαρτίου.

Με την Αναθεωρημένη Σύμβαση Παραχώρησης ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τον δημόσιο έλεγχο του λιμένα, καθώς μέσω και της αναβάθμισης του θεσμικού πλαισίου (λειτουργία των ΡΑΛ και ΔΑΛ) παρακολουθείται και διασφαλίζεται η εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών στόχων όσον αφορά το λιμενικό σύστημα και εν προκειμένω τον ΟΛΘ.

Μεταβατική διοίκηση

Στο μεταξύ, άμεσα -το πιθανότερο σήμερα- θα συγκροτηθεί σε σώμα το νέο εννεαμελές «μεταβατικό» διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ Α.Ε.), το οποίο εξελέγη στη χθεσινή έκτακτη γενική συνέλευση της εταιρείας, με τους κ.κ. Κώστα Μέλιο και Δημήτρη Μακρή εκ νέου στις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου αντίστοιχα, και το οποίο θα παραδώσει τη διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. στους ιδιώτες επενδυτές στις αρχές Μαρτίου. Καθήκοντα αναπληρωτή προέδρου προβλέπεται να αναλάβει ο κ. Δημήτρης Ρούτος, αντιπρόεδρος του δ.σ. από τον Ιούνιο του 2016.

Με εξαίρεση το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, Λάζαρος Τανταλίδης και Δημήτρης Θηρίου, θα βρεθούν εκτός διοικητικού συμβουλίου (καθώς βάσει των εγκεκριμένων τροποποιήσεων, στο νέο δ.σ. δεν μπορούν να συμμετάσχουν ex officio μέλη), δεν αναμένονται άλλες αλλαγές σε πρόσωπα, ενώ βάσει πρότασης της χθεσινής γενικής συνέλευσης, την τριμελή Επιτροπή Ελέγχου θα στελεχώσουν ο Άγγελος Βλάχος και άλλα δύο μέλη, που θα οριστούν με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.