Skip to main content

Η Ρωσία χαρακτήρισε ως εξτρεμιστικό κίνημα την βραβευμένη με Νόμπελ ομάδα ανθρωπίνων δικαιωμάτων «Memorial»

REUTERS/Anastasia Barashkova

Το Memorial δήλωσε λίγο πριν από την ανακοίνωση της απόφασης ότι δεν είχε καμία αμφιβολία για το αποτέλεσμα

Προσθέστε την «Ν» ως προτιμώμενη πηγή στο Google

Η ρωσική ομάδα ανθρωπίνων δικαιωμάτων Memorial χαρακτηρίστηκε «εξτρεμιστικό» κίνημα την Πέμπτη σε ακρόαση κεκλεισμένων των θυρών στο Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας, σύμφωνα με το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων TASS.

Η απόφαση – η τελευταία σε μια σαρωτική, πολυετή καταστολή της ελευθερίας του λόγου στη Ρωσία – παρέχει έναν νομικό μηχανισμό στις αρχές για να διώξουν όποιον συμβάλλει στο έργο του βραβευμένου με Νόμπελ οργανισμού ή κοινοποιεί υλικό που δημοσιεύει.

Το Memorial δήλωσε λίγο πριν από την ανακοίνωση της απόφασης ότι δεν είχε καμία αμφιβολία για το αποτέλεσμα.

«Η υπόθεση κατά του Memorial είναι μια ακόμη προσπάθεια εκφοβισμού κάθε διαφωνίας στη χώρα και εξαναγκασμού της κοινωνίας των πολιτών σε σιωπή», ανέφερε σε ανακοίνωσή του.

Η δράση του Memorial

Το Memorial ιδρύθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 για να καταγράψει την πολιτική καταστολή στη Σοβιετική Ένωση. Έχει υπερασπιστεί την ελευθερία του λόγου και έχει καταγράψει παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την εποχή του σοβιετικού δικτάτορα Ιωσήφ Στάλιν μέχρι σήμερα.

Τον Δεκέμβριο του 2021, λιγότερο από δύο μήνες πριν από την ολοκληρωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι αρχές απαγόρευσαν δύο από τις εμβληματικές οργανώσεις του Memorial, ισχυριζόμενες ότι το έργο τους «δικαιολόγησε την τρομοκρατία και τον εξτρεμισμό» – κατηγορίες που η ομάδα χαρακτήρισε παράλογες.

Το Memorial συνέχισε να λειτουργεί, ωστόσο, κυρίως εκτός Ρωσίας, και να παρέχει υποστήριξη σε αυτό που λέει ότι είναι περισσότεροι από 1.500 πολιτικοί κρατούμενοι στη χώρα. Το Κρεμλίνο λέει ότι η Ρωσία ορθώς επιβάλλει τους νόμους της κατά των ανθρώπων που διαπράττουν εγκλήματα.

Η απόφαση της Πέμπτης στρέφεται κατά «του διεθνούς δημόσιου κινήματος Memorial». Το Memorial δήλωσε ότι δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός και ότι ο ασαφής χαρακτηρισμός σχεδιάστηκε σκόπιμα για να επιτρέψει τις διώξεις οποιουδήποτε μιλάει για τα ανθρώπινα δικαιώματα ή τα ιστορικά εγκλήματα.

Ανέφερε ότι η προσπάθεια δεν θα πετύχει και ότι «το Memorial θα επιβιώσει από το καθεστώς Πούτιν και θα μπορεί να επιστρέψει ανοιχτά στη Ρωσία» μια μέρα.

Μόλις τεθεί σε ισχύ η απόφαση, οι υποστηρικτές εντός της Ρωσίας δεν θα πρέπει να δωρίζουν χρήματα ή να δείχνουν υποστήριξη για τις δραστηριότητές της στο διαδίκτυο, για να αποφύγουν να τραβήξουν την προσοχή των αρχών, προειδοποίησε.

Το Νόμπελ Ειρήνης και η καταδίκη του Ορλόφ

Το Memorial μοιράστηκε το Νόμπελ Ειρήνης 2022 από κοινού με τον Λευκορώσο ακτιβιστή Άλες Μπιαλιάτσκι και το Ουκρανικό Κέντρο Πολιτικών Ελευθεριών, σε ένα βραβείο που θεωρείται ευρέως ως καταδίκη της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία νωρίτερα εκείνο το έτος.

Ο ηγέτης του Memorial, Όλεγκ Ορλόφ, καταδικάστηκε σε φυλάκιση το 2024 για «δυσφήμιση των ενόπλων δυνάμεων» διαμαρτυρόμενος κατά του πολέμου στην Ουκρανία και κατηγορώντας τον Πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν ότι οδήγησε σε μια καθοδική πορεία προς τον φασισμό. Αφέθηκε ελεύθερος αργότερα εκείνο το έτος σε μια μεγάλη ανταλλαγή κρατουμένων που συμφωνήθηκε μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ρωσίας.

Προβλέποντας την απόφαση του δικαστηρίου της Πέμπτης, η Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ δήλωσε την Τετάρτη ότι ανησυχεί για την αίτηση του ρωσικού υπουργείου Δικαιοσύνης να χαρακτηρίσει το Memorial ως «εξτρεμιστικό».

«Εάν η αξίωση γίνει δεκτή, όλες οι δραστηριότητες του Memorial θα ποινικοποιηθούν. Όποιος συμμετέχει ή χρηματοδοτεί το έργο του Memorial — ή ακόμα και μοιράζεται το δημοσιευμένο υλικό του — θα κινδυνεύει με φυλάκιση», ανέφερε σε ανακοίνωσή του.

Πηγή: Reuters 

Προτιμώμενη πηγή στην Google

Για να εμφανίζονται περισσότερα άρθρα της Ναυτεμπορικής στις αναζητήσεις σας εύκολα και γρήγορα, πρέπει να προσθέσετε το site στις προτιμώμενες πηγές σας. Μπορείτε να το κάνετε πηγαίνοντας εδώ.