Skip to main content

Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα δικαιώματα: Μια πονεμένη ιστορία 75 ετών

Πριν από 75 χρόνια, στις 10 Δεκεμβρίου 1948, τα τότε 58 κράτη μέλη της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησαν την Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Παρίσι.
Μια αναγκαιότητα μετά  τη φρίκη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, που είχε αφήσει 50 εκατομμύρια νεκρούς.

Το θέμα συζητήθηκε στην πρώτη σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ το 1946 και παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, προκάτοχο του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Η Επιτροπή συνεδρίασε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1947 στη Νέα Υόρκη και δημιούργησε μια ομάδα σύνταξης της Διακήρυξη. Η Ελινορ Ρούζβελτ, χήρα του πρώην προέδρου των ΗΠΑ Φραγκλίνου Ρούζβελτ προήδρευσε της συνεδρίασης. Όλα τα μέλη της επιτροπής έπαιξαν βασικούς ρόλους, αλλά ο Ρούσβελτ πιστώθηκε ως η κινητήρια δύναμη πίσω από την ψήφιση της Διακήρυξης και τη χαρακτήρισε ως «Magna Carta» των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Το τελικό σχέδιο παραδόθηκε στην Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που συνήλθε στη Γενεύη. Αυτό το έγγραφο, γνωστό ως προσχέδιο της Γενεύης, στάλθηκε στα 58 κράτη μέλη του ΟΗΕ της εποχής, ζητώντας να κάνουν σχόλια ή παρατηρήσεις.

Στις 10 Δεκεμβρίου 1948 η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησε την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ως το κοινό ιδανικό που πρέπει να επιτύχουν όλοι οι λαοί και όλα τα έθνη. Ο στόχος: Όλα τα άτομα και όλα τα όργανα της κοινωνίας, έχοντας αυτή τη Διακήρυξη συνεχώς στη διάθεσή τους, «να αγωνίζονται, μέσω της διδασκαλίας και της εκπαίδευσης να αναπτύξουν τον σεβασμό αυτών των δικαιωμάτων και ελευθεριών και να εξασφαλίσουν, μέσω προοδευτικών εθνικών και διεθνών μέτρων, την καθολική και αποτελεσματική αναγνώριση και εφαρμογή τους, τόσο μεταξύ των πληθυσμών των ίδιων των κρατών μελών όσο και μεταξύ των εδαφών που υπάγονται στη δικαιοδοσία τους».

Ποια είναι τα βασικά άρθρα της Διακήρυξης; Και πώς εφαρμόζονται σήμερα, 75 χρόνια μετά;

Ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη

Άρθρο 1: «Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι σε αξιοπρέπεια και δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση ​​και πρέπει να συμπεριφέρονται ο ένας στον άλλον με πνεύμα αδελφοσύνης.

Πώς λειτουργεί αυτή η αρχή  σήμερα; Δύσκολα κανείς θα αμφισβητούσε δημόσια το περιεχόμενο του πρώτου άρθρου . Στην πραγματικότητα όμως, σε πολλούς τομείς των διεθνών σχέσεων πρέπει κανείς να αναζητήσει με μεγεθυντικό φακό το «πνεύμα της αδελφοσύνης».

Απαγόρευση βασανιστηρίων

Άρθρο 5: «Κανείς δεν πρέπει να υποβάλλεται σε βασανιστήρια ή σκληρή, απάνθρωπη ή ταπεινωτική μεταχείριση ή τιμωρία».

Γιατί; Για μεγάλο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια της ιστορίας, τα βασανιστήρια θεωρούνταν  ως αναπόφευκτο μέρος της αναζήτησης της αλήθειας. Η κριτική – πρωτίστως για την αποτελεσματικότητά του και μόνο δευτερευόντως λόγω των ανθρώπινων πτυχών – προέκυψε κατά τη διάρκεια του Διαφωτισμού.

Όταν η απαγόρευση των βασανιστηρίων κατοχυρώθηκε στην Οικουμενική Διακήρυξη το 1948, τα βασανιστήρια είχαν σε μεγάλο βαθμό καταργηθεί στα χαρτιά, αλλά εξακολουθούσαν να εφαρμόζονται ευρέως.Με αποκορύφωμα τα εγκλήματα  του ναζιστικού καθεστώτος.

Σήμερα, η απαγόρευση των βασανιστηρίων επιβάλλεται παγκοσμίως, αλλά συχνά μόνο στα χαρτιά. Τα βασανιστήρια βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη σε μεγάλο αριθμό χωρών του ΟΗΕ. Και οι απαγορεύσεις δεν είναι χωρίς διαμάχες ούτε στη Δύση, τουλάχιστον όχι σε κάθε περίπτωση. Στη δεκαετία του 2000, οι ΗΠΑ υπό τον Πρόεδρο Τζορτζ Μπους χρησιμοποιούσαν «βελτιωμένες τεχνικές ανάκρισης» – έναν ευφημισμό για τα βασανιστήρια. Αυτές οι μέθοδοι χρησιμοποιήθηκαν επίσης στο κολαστήριο του Αμπού Γκράιμς στο Ιράκ και στο στρατόπεδο του Γκουαντάναμο στην Κούβα.

Νόμος για το άσυλο

Άρθρο 14: «Καθένας έχει το δικαίωμα να ζητήσει και να απολαύσει άσυλο από διώξεις σε άλλες χώρες. Αυτό το δικαίωμα δεν μπορεί να ασκηθεί σε περίπτωση δίωξης που όντως προκύπτει από εγκλήματα μη πολιτικού χαρακτήρα ή από πράξεις αντίθετες προς τους σκοπούς και τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών».

Γιατί; Το δικαίωμα στο άσυλο αναπτύχθηκε συγκεκριμένα τον 18ο και 19ο αιώνα. Με βάση τον όρο, που κάποτε προέκυψε από την προστασία της εκκλησίας για τους διωκόμενους και στη συνέχεια εφαρμόστηκε κυρίως σε άτομα που απειλούνταν για θρησκευτικούς λόγους.

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η πολιτικά φιλελεύθερη Ελβετία και, στις αρχές του 19ου αιώνα, η Μεγάλη Βρετανία ήταν κέντρα πολιτικού ασύλου.

Η σύγχρονη νομοθεσία για το άσυλο αναπτύχθηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, κυρίως από τη συχνά εγκληματική μεταχείριση όσων διώκονταν από τους Ναζί. Εκτός από τη μη δεσμευτική αναφορά στην Οικουμενική Διακήρυξη – όπως και ολόκληρο το έγγραφο – υπάρχει επίσης μια ολόκληρη σειρά εθνικών νόμων και διεθνών συμφωνιών που ρυθμίζουν το δικαίωμα στο άσυλο. Η Σύμβαση της Γενεύης για τους Πρόσφυγες του 1951 είναι η βάση.

Σήμερα, όμως, ελάχιστα  από τα σημεία της Οικουμενικής Διακήρυξης επικρίνονται τόσο άμεσα, όσο το δικαίωμα στο άσυλο. Ειδικά μετά τα μεγάλα μεταναστευτικά κύματα το 2015, η Ευρώπη αναζητεί τρόπους να περιορίσει τον αριθμό των αφίξεων. Συχνά πράγματι γίνεται κατάχρηση του δικαιώματος, αλλά και οι αντίπαλοι του ασύλου  δυσφημούν όσους ζητούν βοήθεια με αυτό το επιχείρημα.Το πού μπορούν πραγματικά να στραφούν οι πολιτικά διωκόμενοι τώρα ή στο μέλλον είναι, σε πολλές περιπτώσεις, ένα ανοιχτό ερώτημα.

Ελευθερία έκφρασης και ενημέρωσης

Άρθρο 19: «Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ελευθερία της γνώμης και της έκφρασης. Αυτό το δικαίωμα περιλαμβάνει την ελευθερία να δέχεται κανείς απόψεις χωρίς εμπόδια και να αναζητά, να λαμβάνει και να διαδίδει πληροφορίες και ιδέες μέσω οποιωνδήποτε μέσων και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα σύνορα».

Γιατί; Η ελευθερία της έκφρασης έχει μακρά ιστορία.  Ως έννοια που υπήρχε στην πραγματικότητα τουλάχιστον από την αρχαιότητα, ανακαλύφθηκε ξανά στην Αναγέννηση και υπερασπίστηκε από τον Διαφωτισμό.

Ιστορικά, πάντως, η ελευθερία του λόγου σπάνια έχει εφαρμοστεί πλήρως .Ακόμη ακόμα κι αν είναι σε μεγάλο βαθμό αδιαμφισβήτητο ότι οι καλύτερες λύσεις στα προβλήματα μπορούν να βρεθούν μόνο εάν ακουστούν πρώτα όλες οι απόψεις.

Ο ρόλος του Διαδικτύου

Σήμερα, χάρη στην επέκταση του Διαδικτύου, η ελευθερία της πληροφόρησης έχει γίνει πιο διαδεδομένη από ποτέ – τουλάχιστον θεωρητικά.

Την ίδια στιγμή, τα όρια της ελευθερίας του λόγου συζητούνται πιο έντονα από ποτέ, ακόμη και στις φιλελεύθερες δημοκρατίες. Τι μπορεί και τι δεν πρέπει να διαδοθεί και ποια είναι η σχέση μεταξύ του περιορισμού των εξτρεμιστικών απόψεων και της ταυτόχρονης υπεράσπισης της ελευθερίας του λόγου; Πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον διαδικτυακό εκφοβισμό ταυτόχρονα;

Τίποτα από αυτά δεν συζητείται φυσικά σε αυταρχικά κράτη, όπου η ελευθερία της έκφρασης συνεχίζει να μειώνεται.

Δικαίωμα στην εργασία και ίση αμοιβή

Άρθρο 23: «Καθένας έχει δικαίωμα στην εργασία, στην ελεύθερη επιλογή επαγγελματικής σταδιοδρομίας, σε δίκαιες και ικανοποιητικές συνθήκες εργασίας και στην προστασία από την ανεργία. Όλοι, χωρίς διάκριση, έχουν δικαίωμα σε ίση αμοιβή για ίση εργασία».

Γιατί; Η έννοια του «δικαιώματος στην εργασία» εμφανίστηκε τον 19ο αιώνα, ως αντίμετρο στην ανεργία και τον κοινωνικό αποκλεισμό , κυρίως στα αριστερά κινήματα. Αυτό σημαίνει ότι η μισθωτή εργασία δίνει την ευκαιρία για μια αξιοπρεπή ζωή.

Πώς εφαρμόζεται  σήμερα; Το δικαίωμα στην εργασία υπάρχει θεωρητικά σε πολλές χώρες, αλλά δεν εφαρμόζεται στην πράξη. Ωστόσο, πολλά κράτη έχουν στόχο να διατηρήσουν την ανεργία τουλάχιστον όσο το δυνατόν χαμηλότερα και να παρέμβουν στην αγορά εργασίας για να την ελέγξουν.

Το δεύτερο μέρος του άρθρου 23, το δικαίωμα στην ίση αμοιβή, είναι επίσης σε μεγάλο βαθμό απραγματοποίητο, κυρίως στην ανισότητα στο εισόδημα γυναικών και ανδρών.

Κοινωνική και διεθνής τάξη

Άρθρο 28: «Καθένας έχει δικαίωμα σε μια κοινωνική και διεθνή τάξη στην οποία τα δικαιώματα και οι ελευθερίες που διακηρύσσονται σε αυτή τη Διακήρυξη μπορούν να πραγματοποιηθούν πλήρως»

Γιατί; Μετά την ψήφιση της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με νομικά μη δεσμευτικό τρόπο, οι συγγραφείς θέλησαν να επισημάνουν για άλλη μια φορά την επιθυμία επιβολής του Χάρτη του ΟΗΕ. Ηταν ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της Διακήρυξηςπου  ήταν δύσκολο να επιβληθεί.

Σήμερα, τα  ανθρώπινα δικαιώματα είναι εγγυημένα σε πολλές χώρες – αλλά συνήθως όχι στον βαθμό που επιδιώκουν οι πρωτεργάτες της Διακήρυξης.

Έλεγχος εφαρμογής

Τον Ιούνιο του 1993, ο ΟΗΕ οργάνωσε την Παγκόσμια Διάσκεψη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα στη Βιέννη.

Η Διακήρυξη της Βιέννης καλούσε, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση της εποπτικής ικανότητας του ΟΗΕ, η οποία περιελάμβανε τη δημιουργία της θέσης του Ύπατου Αρμοστή για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, η οποία δημιουργήθηκε τον Δεκέμβριο του 1993.

Σήμερα, ο ΟΗΕ έχει πολλούς τρόπους για να παρακολουθεί και να διασφαλίζει ότι τα κράτη εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους. Έτσι, οι «συνθήκες» παρακολουθούν την εφαρμογή των συμβάσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα από τα κράτη, ενώ οι ειδικοί εισηγητές και οι διερευνητικές αποστολές, που αποτελούνται από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, μελετούν συγκεκριμένα ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή εθνικές καταστάσεις.

Για παράδειγμα, η Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Παιδιού εξέτασε πρόσφατα την εφαρμογή της συνθήκης για τα δικαιώματα του παιδιού σε επτά χώρες, εκφράζοντας σοβαρές ανησυχίες για τη σωματική τιμωρία στο Αζερμπαϊτζάν και τη σεξουαλική βία κατά των κοριτσιών στη Βολιβία, μεταξύ άλλων. Αυτές οι χώρες αναμένεται να υποβάλουν έκθεση σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ακολούθησαν τις συστάσεις του ΟΗΕ.

Οι ειδικοί εισηγητές, για παράδειγμα, προέτρεψαν πρόσφατα τον πρόεδρο της Ζιμπάμπουε να απορρίψει ένα νομοσχέδιο που έλεγαν ότι θα περιόριζε σοβαρά το δικαίωμα στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι.

Αυτά τα όργανα και οι εμπειρογνώμονες αναφέρονται στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο συνεδριάζει τουλάχιστον τρεις φορές το χρόνο στη Γενεύη.