Skip to main content

Ένας online στρατός στην υπηρεσία του ακροδεξιού Ερίκ Ζεμούρ

Ο ακροδεξιός τηλεοπτικός σχολιαστής και συγγραφέας Ερίκ Ζεμούρ έχει χαρακτηριστεί ο διανοούμενος Τραμπ της Γαλλίας, και για πολλούς αποτελεί τον βασικό αντίπαλο του Εμανουέλ Μακρόν στις προεδρικές εκλογές της Γαλλίας καθώς ενισχύεται συνεχώς στις δημοσκοπήσεις αφήνοντας πίσω τη Μαρίν Λεπέν.

Ο Ζεμούρ έχει καταδικαστεί δύο φορές για υποκίνηση μίσους, έχει υποστηρίξει τη «θεωρία της μεγάλης αντικατάστασης» που υποδηλώνει ότι οι μουσουλμάνοι μετανάστες θα κατακλύσουν τους γηγενείς κατοίκους της Ευρώπης και έχει μια τάση για πολεμική, αντι-φυλετική, αντι-πράσινη, αντι-μεταναστευτική υπερβολή που πολλοί ψηφοφόροι βρίσκουν ελκυστική.

Ο «Τραμπ της Γαλλίας» γοήτευε πάντα τους ακροδεξιούς κύκλους για τουλάχιστον μια δεκαετία, αλλά φέτος έχει δει κύματα λατρείας που ξεκίνησαν σε γαλλόφωνες ομάδες του Facebook, σε συζητήσεις στο Twitter και άλλους διαδικτυακούς χώρους. Ο θόρυβος γύρω από τον Ζεμούρ μπορεί να ξεκίνησε από ψεύτικους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά έχουν αρχίσει να προσελκύουν πολλούς πραγματικούς ψηφοφόρους.

Καθώς συνεχίζει να ενισχύεται δημοσκοπικά με πολλούς να τον βλέπουν απέναντι από τον Εμανουέλ Μακρόν στο δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών του Απριλίου, ένα ολόκληρο διαδικτυακό οικοσύστημα έχει χτιστεί γύρω από τον συγγραφέα και τηλεοπτικό αστέρα του τηλεοπτικού καναλιού του συντηρητικού δισεκατομμυριούχου Βενσάν Μπολορέ το οποίο αρκετοί παραλληλίζουν με το Fox News του Ρούπερτ Μέρντοχ στις ΗΠΑ. Ο λόγος για το γαλλικό CNews.

«Ο Ζεμούρ έχει κατακλύσει τον χώρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», λέει η Cécile Simmons, υπεύθυνη έρευνας στο Institute for Strategic Dialogue στο Λονδίνο. «Δημιουργεί περισσότερη αφοσίωση στο διαδίκτυο από οποιονδήποτε άλλο δηλωμένο υποψήφιο, προκαλώντας αντιπαραθέσεις και προβάλλοντας εξωφρενικούς ισχυρισμούς, τους οποίους ενισχύουν οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», εξηγεί. «Οι ενεργές διαδικτυακές κοινότητες υποστηρικτών (συμπεριλαμβανομένων των χρηστών της Γενιάς Z) έχουν ανθίσει», λέει η ίδια.

Πώς «άρπαξε» ψηφοφόρυς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την προώθηση ενός υποψηφίου στην εξουσία έχει αποτελέσει μέρος των πολιτικών εκστρατειών τόσο για τους βασικούς όσο και τους περιθωριακούς υποψήφιους σε όλο τον κόσμο, τουλάχιστον από την εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα το 2008. Σε αγορές όπου η χρήση των παραδοσιακών μέσων ήταν συχνά αυστηρά ρυθμισμένη, οι κοινωνικές πλατφόρμες συχνά πρόσφεραν στους πολιτικούς και στους υποστηρικτές τους την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με νέους και πιο άμεσους τρόπους.

Αυτό ισχύει και στη Γαλλία. Ο Ζεμούρ δεν είναι καν η πρώτη ακροδεξιά προσωπικότητα που γίνεται στόχος καμπάνιας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 2017, η Μαρίν Λεπέν τράβηξε την προσοχή για την προσέγγισή της που έκανε φιλελεύθερη χρήση των ψηφιακών πλατφορμών. Πράγματι, μόνο στους οπαδούς του Twitter, οι 2,6 εκατομμύρια επαληθευμένοι λογαριασμοί της στο Twitter δεν συγκρίνονται με τους 300.000 που έχει το μη επαληθευμένο προφίλ του Ζεμούρ.

Ωστόσο, η εστίαση στους αριθμούς δεν αποτυπώνει τη νέα πραγματικότητα στην οποία διεξάγεται η εκστρατεία των προεδρικών εκλογών στη Γαλλία. Το Fachosphère, ένας γαλλικός όρος που χρησιμοποιείται για να αναφέρεται στο ακροδεξιό Διαδίκτυο, προϋπήρχες αλλά η άνοδος προσωπικοτήτων όπως ο Τραμπ και πλατφόρμες όπως το Facebook έχουν δώσει νέα δύναμη σε λαϊκιστικές ομάδες στο διαδίκτυο. Οι πεποιθήσεις που ξεκινούν σε μια χώρα μπορούν να βρουν κοινό  σε όλο τον κόσμο πιο γρήγορα από ποτέ, όπως φάνηκε με τη διάδοση της παραπληροφόρησης κατά των εμβολίων και κατά του Covid κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το Facebook

Η υποστήριξη για το πρόσωπο του Ζεμούρ πουθενά δεν είναι τόσο εμφανής όσο στο Facebook, όπου η δημοτικότητά του εκτοξεύτηκε τους τελευταίους 18 μήνες. Έρευνα του Bloomberg βρήκε πολλές ομάδες που είχαν δημιουργηθεί από τις αρχές του 2020 με ρητό στόχο την προώθηση της υποψηφιότητάς του στις εκλογές του 2022. Πολλά έχουν συγκεντρώσει χιλιάδες οπαδούς, με τουλάχιστον δύο να προσελκύουν περισσότερα από 10.000 μέλη έκαστο.

Μια επίσημη σελίδα με 75.000 likes δημοσιεύει συνεχώς αναρτήσεις που προωθούν τις εμφανίσεις και τη δουλειά του Ζεμούρ, οι οποίες στη συνέχεια ενισχύονται από ένα ευρύτερο δίκτυο ομάδων και σελίδων. Συχνά οι ίδιες οι αναρτήσεις ξεκινούν σχετικά ήπια και στη συνέχεια αποκτούν νέο νόημα μόλις μεταδοθούν στο ευρύτερο δίκτυο.

Η ιδιοκτησία πολλών από τις ομάδες και σελίδες δεν είναι σαφής, ενώ τουλάχιστον μία έχει συνδέσεις με την υπεροχή των λευκών. Οι αναρτήσεις στην ομάδα ξεκίνησαν από μια σελίδα με συνδέσμους σε έναν ιστότοπο κατά του διαφυλετικού γάμου. Αν και οι αναρτήσεις στο Facebook δεν φαίνεται να παραβαίνουν τους κανόνες της πλατφόρμας, ο ιστότοπος κάνει αρκετούς αβάσιμους ισχυρισμούς με βάση τη φυλή, τονίζει το Bloomberg.

Μετά τις αποκαλύψεις της Φράνσις Χόγκεν για τη λειτουργία του Facebook, οι δημοσιεύσεις έχουν δώσει βάρος στην αντίληψη ότι ο τεχνολογικός γίγαντας εφαρμόζει ασυνεπή πρότυπα σε επιβλαβές περιεχόμενο στις μη αγγλικές γλώσσες. «Είμαστε σε καλό δρόμο να δαπανήσουμε περισσότερα από 5 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο φέτος για την ασφάλεια-περισσότερα από κάθε άλλη εταιρεία τεχνολογίας- και έχουμε 40.000 ανθρώπους να κάνουν μία δουλειά: να κρατάμε τους ανθρώπους ασφαλείς στις εφαρμογές μας σε περισσότερες χώρες και περισσότερες γλώσσες σε όλο τον κόσμο , συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωσή της στο Bloomberg.

Το Twitter

Παρ’ όλη τη δημοτικότητα του Zemmour στο Facebook, ωστόσο, πρόκειται μόνο ένα από τα πολλά κοινωνικά δίκτυα όπου είναι αισθητή η παρουσία του. Το Twitter, επίσης, έχει δει μια ιδιαίτερα ένθερμη έκρηξη υποστήριξης προς αυτόν.

Όπως κάνουν στο Facebook του Meta, οι λογαριασμοί με ονόματα όπως «The Women With Zemmour» (Les Femmes Avec Zemmour) και «The Young with Zemmour» (Les Jeunes avec Zemmour) προωθούν τις δημόσιες εμφανίσεις του και ενισχύουν τα μηνύματά του. Συχνά, οι αναρτήσεις που δημοσιεύουν ακολουθούν παρόμοια θέματα και πρωτοβουλίες. Στις αρχές Ιουνίου, καθώς αφίσες που προωθούν την υποψηφιότητα του Ζεμούρ εμφανίστηκαν ξαφνικά στους δρόμους του Παρισιού, όλοι οι λογαριασμοί δημοσίευσαν έναν σύνδεσμο που εκφράζει τη στήριξη στην υποψηφιότητά του.

Συχνά μάλιστα υπάρχει ακόμη λιγότερη σαφήνεια σχετικά με το ποιος βρίσκεται πίσω από αυτούς τους λογαριασμούς από παρόμοιες σελίδες στο Facebook. Οι περισσότερες δημιουργήθηκαν μεταξύ Απριλίου και Μαΐου του τρέχοντος έτους. Παρά το γεγονός ότι μοιράζονται την επωνυμία και το στυλ ανάρτησης με πολλές άλλες σελίδες στο ευρύτερο δίκτυό τους, αυτοί οι λογαριασμοί σπάνια ωθούν το κοινό τους σε άλλες πλατφόρμες. Αντίθετα, το περιεχόμενο προσαρμόζεται απευθείας για τους οπαδούς στο Twitter.

Και κάτι σαν αντίσταση

Παρόλα αυτά, τα νέα δεν είναι όλα καλά για τον Ζεμούρ και τους υποστηρικτές του. Στα μικρότερα κοινωνικά δίκτυα όπως το Parler και το Gab, όπου υπάρχουν λιγότεροι περιορισμοί στον αντισημιτισμό και την υπεροχή των λευκών, σχηματίζεται κάτι σαν αντίσταση. Σε αντίθεση με τον Τραμπ, ο οποίος προσέλκυσε ιδιαίτερα υποστήριξη από όλο το ακροδεξιό φάσμα, υπάρχουν ορισμένοι χρήστες που παραμένουν καχύποπτοι για τα κίνητρά του. Υποδεικνύουν την εβραϊκή και τη βορειοαφρικανική κληρονομιά του ως απόδειξη ότι η αντιμεταναστευτική του πολιτική είναι απλώς ένα τέχνασμα για να κερδίσει το αξίωμα.

«Το βασικό ζήτημα έχει να κάνει λιγότερο με το αν ο Ζεμούρ κερδίζει ή χάνει», σχολιάζει η Simmons. Αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι «ο βαθμός στον οποίο θα διαμορφώσει την πολιτική συζήτηση κατά τη διάρκεια της εκστρατείας και θα εισαγάγει την ιδεολογία του στο κυρίαρχο ρεύμα της γαλλικής κοινωνίας», εξηγεί.

naftemporiki.gr