Έρευνα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας έδειξε ότι τα τροχαία δυστυχήματα πλήττουν έναν πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων κάθε χρόνο. Το 2014 στην Ελλάδα 801 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία και από αυτούς 31 άτομα ήταν ηλικίας μεταξύ 0-17 ετών και 124 άτομα ηλικίας 18-25 ετών, δηλαδή το 19,4% του συνόλου.
Με μια προσεκτική ματιά στον τύπο του οχήματος που ενεπλάκη σε θανατηφόρο ατύχημα, τα Ι.Χ. οχήματα καταλαμβάνουν την πρώτη θέση και ακολουθούν σε δεύτερη θέση τα δίκυκλα οχήματα. Αυτό οφείλεται στο μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων. Πιθανώς πολλοί από τους οδηγούς αυτών των οχημάτων να μην τηρούσαν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας κατά τη μετακίνησή τους, δηλαδή ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητο, κράνος και προστατευτικό μπουφάν στο ποδήλατο ή τη μηχανή.
Τα τροχαία συμβάντα μπορούν να προλαμβάνονται κι αυτό γίνεται, όταν γνωρίζουμε τους κινδύνους, αλλά και πώς μπορούμε να τους αποφεύγουμε. Οι ζώνες ασφαλείας τριών σημείων είναι από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις εντός του αυτοκινήτου. Υπολογίζεται μάλιστα ότι έχουν σώσει εκατομμύρια ζωές από τη στιγμή που άρχισαν να χρησιμοποιούνται. Ακόμα και σήμερα όμως υπάρχουν χρήστες των δρόμων που δε τις χρησιμοποιούν. Κάθε χρόνο, μόνο στην Ευρώπη, 7.500 ζωές θα μπορούσαν να σώζονται με τη χρήση της ζώνης ασφαλείας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, για κάθε 1,5 χλμ. απόστασης που διανύουμε με τη μοτοσικλέτα έχουμε 16 φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούμε σε θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα σε σύγκριση με το αυτοκίνητο.
Η έλλειψη σταθερότητας κατά την οδήγηση σε σχέση με το αυτοκίνητο, ο μικρότερος όγκος της μηχανής, που σημαίνει πως δεν είναι εύκολα ορατή από τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων, όπως επίσης και η έλλειψη εμπειρίας αρκετών μοτοσικλετιστών, είναι μερικοί από τους παράγοντες που κάνουν την οδήγηση ενός δικύκλου περισσότερο απαιτητική και επικίνδυνη.
Αναφορικά με το θέμα «αλκοόλ και η οδήγηση», όπως σημειώνει η έρευνα, είναι ένας συνδυασμός που ευθύνεται για σημαντικό αριθμό τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας. Οι παραβάσεις που σημειώθηκαν το 2014 και αφορούσαν στην οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ ήταν 29.597. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παράβαση αυτού του είδους έχει σημειώσει μείωση σε σχέση με το 2013 κατά περίπου 1.250 άτομα.
Παρόλα αυτά η κατανάλωση αλκοόλ κατά την οδήγηση αποτελεί κατεξοχήν παράγοντα πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων.
Συμβουλεύοντας για την ασφάλεια όλων το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας σημειώνει ότι στην περίπτωση που πηγαίνουμε με φίλους για φαγητό εκτός πόλης ή βγαίνουμε απλά για ένα ή δύο ποτά, η καλύτερη λύση είναι να συμφωνήσουμε από πριν ποιος θα είναι ο οδηγός της παρέας ή κανονίζουμε ταξί / μέσο μεταφοράς για την επιστροφή στο σπίτι.
Ορίζουμε τον Οδηγό της Παρέας σε κάθε έξοδό μας, όταν πρόκειται να καταναλώσουμε αλκοόλ, o οποίος δεν θα πιει καθόλου, ώστε να μας οδηγήσει πίσω στον προορισμό μας με ασφάλεια.