Skip to main content

Ozempic, Wegovy: Οι βιομηχανίες τροφίμων ανησυχούν και τηλεφωνούν στον CEO της Novo Nordisk

Η νέα κατηγορία φαρμάκων που είναι γνωστά ως GLP-1 και συνταγογραφούνται για τον διαβήτη και την παχυσαρκία δεν προκαλούν απλά απώλεια βάρους - Αλλάζουν τις συνήθειες των καταναλωτών

Οι παραγωγοί όλων των ειδών, από σνακ έως εμφυτεύματα γονάτων αντιμετωπίζουν μια πιθανή απειλή από τις ισχυρές θεραπείες καταστολής της όρεξης της Novo Nordisk A/S. Καλούν λοιπόν τη φαρμακοβιομηχανία… για συμβουλές, όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ του το Bloomberg.

«Μερικοί CEOs, όπως για παράδειγμα από εταιρείες τροφίμων μου τηλεφωνούν», αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Novo Nordisk, Λαρς Γιόργκενσεν σε δηλώσεις του στo Bloomberg. Αρνήθηκε να αποκαλύψει ονόματα, λέγοντας ότι οι ερωτήσεις επικεντρώθηκαν στο πώς δρουν τα φάρμακα και πόσο γρήγορα θα κυκλοφορήσουν. «Φοβούνται γι’ αυτό» τόνισε.

Ο αντίκτυπος των φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένων των Ozempic και Wegovy, μπορεί να ποικίλλει από κλάδο σε κλάδο, λέει ο Γιόργκενσεν. Επεσήμανε την επιτυχία των κλινικών δοκιμών του Wegovy σε ασθένειες που συνδέονται με το βάρος, όπως η νεφρική νόσος και η αρθρίτιδα του γόνατος, καθώς και την πρόσφατη έρευνα της Wall Street που δείχνει μια μικρή αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Η νέα κατηγορία φαρμάκων που είναι γνωστά ως GLP-1 και συνταγογραφούνται για τον διαβήτη και την παχυσαρκία, προκαλούν απώλεια βάρους σε επίπεδα που προηγουμένως είχαν επιτευχθεί μόνο με χειρουργική επέμβαση. Με έναν νέο ανταγωνιστή από την Eli Lilly & Co., τη Zepbound, στην αγορά από τον Δεκέμβριο, η Bloomberg Intelligence εκτιμά ότι η αγορά απώλειας βάρους από μόνη της θα μπορούσε να φτάσει τα 80 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030.

Αυτό αφήνει εταιρείες από τη Walmart Inc. έως την Chipotle Mexican Grill Inc. να παλεύουν για το πώς ένας λιγότερο πεινασμένος, δυνητικά πιο υγιής πελάτης θα επηρεάσει τα έσοδά τους. Κάποιοι, όπως η Chipotle, έχουν πει ότι τα φρέσκα τρόφιμα θα εξακολουθούν να είναι ελκυστικά σε άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος.

Η γαλλική εταιρεία Danone, η οποία παράγει δημοφιλείς μάρκες γιαουρτιών, βλέπει επίσης τα φάρμακα GLP-1 να ενισχύουν τη ζήτηση για υγιεινά προϊόντα. Οι άνθρωποι που παίρνουν φάρμακα όπως το Ozempic και το Wegovy «αναζητούν προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά», εξήγησε στο Bloomberg o Οικονομικός Διευθυντής της Danone, Γιούργκεν Έσερ.

Άλλοι παρακολουθούν και περιμένουν. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Conagra Brands Inc., Sean Connolly, είπε σε αναλυτές πέρυσι ότι η εταιρεία σνακ έχει «ένα ολόκληρο τμήμα επιστημόνων ζήτησης» που μελετά τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών κάθε μέρα.

«Υπάρχουν ακόμη τόσα πολλά άγνωστα σχετικά με το ποσοστό υιοθέτησης, τον αντίκτυπο στις επιλογές των τροφίμων», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Hershey Co. Michele Buck σε μια κλήση πέρυσι. “Κάνουμε περισσότερη δουλειά συνεχώς για να κατανοήσουμε αυτές τις μελλοντικές πιθανές επιπτώσεις στις κατηγορίες μας.”

Αγώνας δρόμου για να καλυφθεί η ζήτηση

Μέχρι στιγμής, ο αντίκτυπος των Wegovy και Ozempic έχει μετριαστεί από τις προσπάθειες της Novo να καλύψει τη ζήτηση. Ο Γιόργκενσεν επεσήμανε ότι η εξαγορά της Catalent Inc. σε ένα deal 16,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων  συνιστά κλειδί για την ενίσχυση της παραγωγής. Με τον τρόπο αυτό η εταιρεία θα είναι σε θέση να κάνει διαθέσιμα φάρμακα για την παχυσαρκία όχι μόνο «για τους πλούσιους, αλλά στην πραγματικότητα για τους πολλούς».

«Η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που μπορούμε να προσφέρουμε σήμερα», αναγνώρισε.

Προέβλεψε δε ότι η είσοδος της Lilly στην αγορά θα ωφελήσει και τη Novo. «Αν υπάρχει μια ακόμη εταιρεία που βγαίνει και πείθει τα ασφαλιστικά ταμεία να καλύψουν την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, αυτό είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερο όφελος από μια ανταγωνιστική απειλή».

Ράλι στην κεφαλαιοποίηση

Η «επανάσταση» του Ozempic έχει εκτινάξει τη χρηματιστηριακή αξία της δανέζικης φαρμακοβιομηχανίας πάνω από τα 500 δισ. δολάρια. Μετά και την πρόσφατη παρουσίαση ισχυρών οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2023, η μετοχή έχει ενισχυθεί 65% το τελευταίο 12μηνο, σύμφωνα με τη FactSet.
Έτσι η Novo Nordisk έχει καταστεί πλέον η πιο πολύτιμη (βάσει κεφαλαιοποίησης) εταιρεία της Ευρώπης.

Η χρηματιστηριακή αξία της υπερβαίνει όχι μόνο αυτή κολοσσών, όπως ο όμιλος πολυτελών αγαθών LVMH, αλλά και του ΑΕΠ της Δανίας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η απόδοση της εταιρείας είχε τεράστια επιρροή στην οικονομία, τα επιτόκια και το νόμισμα της χώρας.