Skip to main content

Διώρυγα του Σουέζ: Μειωμένη κατά 42% σε δύο μήνες η κίνηση εμπορικών πλοίων λόγω των επιθέσεων των Χούθι

REUTERS/Jon Nazca/File Photo

Ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023

Κρούοντας τον συναγερμό σχετικά με τον αντίκτυπο των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα στη διεθνή οικονομία, ο ΟΗΕ υπολογίζει ότι ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία υφίσταται τις συνέπειες των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων, μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δυο μήνες.

Από τον Νοέμβριο, οι αντάρτες Χούθι βάζουν στο στόχαστρο στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν πλοία που κατ’ αυτούς συνδέονται με το Ισραήλ, σε ένδειξη «αλληλεγγύης» προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας.

«Είμαστε πολύ ανήσυχοι για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα (…) που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής», δήλωσε ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).

Η διατάραξη του εμπορίου μέσω Ερυθράς Θάλασσας είναι ακόμη πιο ανησυχητική καθώς «πάνω από το 80%» του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται διά θαλάσσης και «άλλες σημαντικές θαλάσσιες οδοί βρίσκονται ήδη υπό πίεση», τόνισε ο Χόφμαν.

Οι μεγαλύτερες εμπορικές αποστάσεις και οι υψηλότεροι ναύλοι καθώς τα πλοία αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ «θα μπορούσαν να έχουν κλιμακωτές επιπτώσεις στις τιμές των τροφίμων», συνέχισε, προειδοποιώντας για την πορεία του πληθωρισμού.

Η Διώρυγα του Σουέζ

Οι μεγάλες εταιρείες της ναυτιλιακής βιομηχανίας σταματούν προσωρινά τις διελεύσεις του Σουέζ καθώς αναζητούν άλλες διαδρομές, είπε. Ορισμένες εξαγωγές προϊόντων ενέργειας από την Ευρώπη προς την Ινδία πραγματοποιούνται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.

Η Διώρυγα του Σουέζ που συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα με την Ερυθρά Θάλασσα είναι ένας ζωτικής σημασίας σύνδεσμος που συνδέει την Ασία και την Ανατολική Αφρική με την Ευρώπη και πέρα ​​από αυτήν. Πέρυσι διαχειρίστηκε περίπου το 12% έως 15% του παγκόσμιου εμπορίου.

Για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, τα πλοία πρέπει να περιηγηθούν το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής.

Ο Χόφμαν υπογράμμισε ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προστίθεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν δύο άλλες περιοχές, η Διώρυγα του Παναμά και η Μαύρη Θάλασσα. Ενώ η Μαύρη Θάλασσα, μία σημαντική οδός για τα τρόφιμα από την Ουκρανία, έχει επηρεαστεί από τον πόλεμο, η Διώρυγα του Παναμά επηρεάζεται από προβλήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή. Οι ξηρασίες έχουν μειώσει το νερό στο κανάλι στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών, μειώνοντας τον αριθμό και τα μεγέθη των πλοίων που μπορούν να το διασχίσουν.

Ο Χόφμαν τόνισε ότι τα προβλήματα στους βασικούς παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους έχουν ήδη οδηγήσει σε αύξηση των τιμών της ενέργειας. «Οι παρατεταμένες διακοπές σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους θα διαταράξουν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, οδηγώντας σε καθυστερήσεις στις παραδόσεις αγαθών, αυξημένο κόστος και πιθανό πληθωρισμό», είπε.

Στη Διώρυγα του Σουέζ, «ο τομέας της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζει μια σημαντική πρόκληση», είπε ο Χόφμαν.

Μειωμένος κατά 67% ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων

Τα πρώτα στοιχεία από το 2024 έδειξαν ότι περισσότερα από 300 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – πάνω από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων – εκτρέπονταν ή σχεδίαζαν εναλλακτικές λύσεις αντί της Διώρυγας του Σουέζ, είπε.

Τα πλοία που μεταφέρουν αέριο έχουν σταματήσει να χρησιμοποιούν το Σουέζ λόγω των καταστροφικών επιπτώσεων που θα είχε μια επίθεση εναντίον τους.

Ο αριθμός των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων σε εβδομαδιαία βάση μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Καθώς είναι «τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτά που δεν χρησιμοποιούν πλέον τη Διώρυγα του Σουέζ, η μείωση της ποσότητας των εμπορευματοκιβωτίων είναι ακόμη μεγαλύτερη», εξήγησε ο Χόφμαν.

Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακας…) 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.