Skip to main content

Zara: Η καμπάνια που θεωρήθηκε ότι κάνει αναφορά στη Γάζα, εξόργισε και τελικά αποσύρθηκε

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι οι φωτογραφίες είχαν τραβηχτεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο και δεν συνδέονται με τον πόλεμο στη Γάζα - Παρόλα αυτά τις απέσυρε

Η Zara αναγκάστηκε να αποσύρει διαφημιστική καμπάνια με μανεκέν με χαμένα μέλη και κούκλες τυλιγμένες σε λευκό ύφασμα, που θεωρήθηκαν «αναφορά» σε  εικόνες από τα θύματα στον πόλεμο της Γάζας, ύστερα από προτροπές για μποϊκοτάζ.

Η Inditex δεν σχολίασε τις εκκλήσεις για μποϊκοτάζ, αλλά υποστήριξε ότι η συλλογή «Atelier» σχεδιάστηκε τον Ιούλιο και οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν τον Σεπτέμβριο. Ο πόλεμος μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς ξεκίνησε μετά τις 7 Οκτωβρίου

Ο λογαριασμός της Zara στο Instagram είδε δεκάδες χιλιάδες σχόλια να δημοσιεύονται σχετικά με τις φωτογραφίες, πολλά με παλαιστινιακές σημαίες, ενώ το “#BoycottZara” ήταν trend στην πλατφόρμα  X (πρώην Twitter).

Σε μια από τις φωτογραφίες ένα μοντέλο απεικονίζεται να κρατά ένα μανεκέν τυλιγμένο σε λευκό ύφασμα, σε μια άλλη ένα μπούστο βρίσκεται στο πάτωμα και μια άλλη απεικονίζει ένα μανεκέν χωρίς χέρια. Οι επικριτές είπαν ότι μοιάζουν με φωτογραφίες πτωμάτων με λευκά σάβανα στη Γάζα.

Η Zara είπε στην παρουσίαση της συλλογής στις 7 Δεκεμβρίου ότι ήταν εμπνευσμένη από την ανδρική ραπτική των περασμένων αιώνων. Οι φωτογραφίες φαίνεται να δείχνουν ένα στούντιο καλλιτεχνών με σκάλες, υλικά συσκευασίας, ξύλινα κιβώτια και γερανούς και βοηθούς που φορούν φόρμες.

Η αντίδραση υπογραμμίζει την αυξημένη ευαισθησία των διεθνών εμπορικών σημάτων, καθώς οι μάχες στη Γάζα εντείνονται και οι εκκλήσεις για μποϊκοτάζ των εταιρειών πληθαίνουν. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Web Summit παραιτήθηκε τον Οκτώβριο μετά από σχόλια που έκανε για τη σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς.

Οι φωτογραφίες, που εμφανίστηκαν στην αρχική σελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος του Zara το πρωί της Δευτέρας, δεν ήταν πλέον ορατές στον ιστότοπο ή στην εφαρμογή του το μεσημέρι της ίδιας ημέρας.

Ένας σύνδεσμος στον ιστότοπο του Ηνωμένου Βασιλείου στο Zara Atelier οδηγούσε σε σελίδα που παρουσίαζε την περσινή συλλογή.

Δεν είναι η πρώτη φορά που μια διαφημιστική καμπάνια προκαλεί σφοδρές αντιδράσεις. Ο γαλλικός όμιλος πολυτελείας Kering πέρυσι κλήθηκε να διαχειριστεί μία μεγάλη κρίση, καθώς διαφήμιση του brand Balenciaga κατηγορήθηκε ότι προάγει την παιδική πορνογραφία.

Οι Dolce & Gabbana αφαιρέθηκαν από ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου στην Κίνα το 2018 μετά από μια καμπάνια που έδειχνε μοντέλα να αγωνίζονται να φάνε τυπικό ιταλικό φαγητό με ξυλάκια – κάτι που αποδοκιμάστηκε ως ρατσιστικό από τοπικές διασημότητες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.