Skip to main content

Κίνα – Ε.Ε.: «Διάλογος κωφών» σήμερα στο Πεκίνο

ΦΩΤ. ΑΡΧΕΙΟΥ

Χαμηλά ο πήχης των προσδοκιών εν όψει της συνάντησης των ηγετών των δύο πλευρών

Η 24η Σύνοδος κορυφής Ε.Ε. – Κίνας πραγματοποιείται σήμερα στο Πεκίνο, στην πρώτη διά ζώσης συνάντηση των ηγετών των δύο πλευρών από το 2019, καθώς φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από την καθιέρωση της Συνολικής Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης των δύο πλευρών.

Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ, και η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, συνοδευόμενοι από τον ύπατο εκπρόσωπο για την εξωτερική πολιτική Ζοζέπ Μπορέλ θα συναντηθούν με τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ και τον πρωθυπουργό Λι Τσιάνγκ, σε δύο χωριστές συνεδριάσεις. Στο επίκεντρο της συνόδου κορυφής θα είναι η κατάσταση των σχέσεων Ε.Ε. – Κίνας και τα διεθνή ζητήματα, συμπεριλαμβανομένων του πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και της κατάστασης στη Μέση Ανατολή.

Οι ηγέτες της Ε.Ε. αναμένεται να ζητήσουν προσωπικά από τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ να «ανακαλέσει στην τάξη» 13 κινεζικές εταιρείες που κατηγορούνται για παράκαμψη των κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ε.Ε., έως και το 70% των ευαίσθητων και υψηλής τεχνολογίας προϊόντων που προορίζονται για τον ρωσικό στρατό περνούν από την Κίνα.

Οι κινεζικές εταιρείες αρχικά αποκλείστηκαν από το 12ο πακέτο κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της Ρωσίας, αλλά τα ονόματα των επηρεαζόμενων εταιρειών θα μπορούσαν τελικά να προστεθούν στη λίστα, εάν οι Βρυξέλλες δεν λάβουν συγκεκριμένες υποσχέσεις από το Πεκίνο στη σύνοδο κορυφής.

Ο Σι ζήτησε από τους Ευρωπαίους να «εξαλείψουν παρεμβάσεις τρίτων»

Οι δύο πλευρές θα συζητήσουν επίσης τρόπους διασφάλισης μιας πιο ισορροπημένης και αμοιβαίας εμπορικής σχέσης, καθώς και τομείς κοινού ενδιαφέροντος όπως η κλιματική αλλαγή, η επισιτιστική ασφάλεια, η παγκόσμια υγεία και η ετοιμότητα για την αντιμετώπιση πανδημιών.

«Περιμένουμε ότι η ατμόσφαιρα θα είναι ελαφρώς ψυχρή», λέει στη «Ναυτεμπορική» Ευρωπαίος αξιωματούχος, καθώς «οι εμπορικές εντάσεις απειλούν να επισκιάσουν τις συνομιλίες». Σύμφωνα με Ευρωπαίους διπλωμάτες, με τους οποίους συνομίλησε η «Ν», από την πλευρά της Ε.Ε. υπάρχει φόβος ότι και η σημερινή σύνοδος θα εξελιχθεί πάλι σε έναν «διάλογο κωφών», ένας όρος που χρησιμοποιήθηκε από τον Μπορέλ για να περιγράψει τη σύνοδο κορυφής της περασμένης χρονιάς.

«Μείωση κινδύνου»

Η Ε.Ε. έχει αναπτύξει άλλωστε μια νέα «στρατηγική μείωσης κινδύνου» για να αντιμετωπίσει την Κίνα, μειώνοντας την εξάρτηση του μπλοκ σε ορισμένους τομείς και περιορίζοντας την ικανότητα του Πεκίνου να έχει πρόσβαση σε τεχνολογίες αιχμής που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για στρατιωτικούς σκοπούς. Ήδη, την παραμονή της συνόδου, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προειδοποίησε την Κίνα να μην επιμείνει σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως η ανεπαρκής πρόσβαση των ευρωπαϊκών εταιρειών στην κινεζική αγορά και η προνομιακή μεταχείριση των κινεζικών εταιρειών μέσω επιδοτήσεων, τονίζει η ίδια πηγή στη «Ν» και προσθέτει: «Το Πεκίνο πρέπει τώρα να αποφασίσει αν θέλει μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων. Εναλλακτικά, η Ε.Ε. διαθέτει μέσα για την προστασία της ευρωπαϊκής αγοράς».

Φον ντερ Λάιεν: Το μέλλον της βιομηχανίας πρέπει να οικοδομηθεί στην Ευρώπη

Ήδη, η Ε.Ε. εξετάζει το ενδεχόμενο λήψης μέτρων κατά των κινεζικών επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα, ανεμογεννήτριες, ιατρική τεχνολογία και εξοπλισμό για ηλιακή ενέργεια. Σύμφωνα με τις κινεζικές στατιστικές, περισσότερα από μισό εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξήχθησαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 στην Ε.Ε., κάτι που αντιστοιχεί σε αύξηση 160% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. «Οι εξαγωγές της Κίνας σήμερα είναι πάνω από όλα ένα πράγμα: φθηνές. Η τιμή των κινεζικών αυτοκινήτων μειώνεται τεχνητά από τις τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις», σύμφωνα με τη Φον ντερ Λάιεν. «Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας», προσθέτει η ίδια πηγή.

«Ήδη, 26 Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχεδιάζουν να εισέλθουν στη γερμανική αγορά έως το 2025», δήλωσε ο Μπερντ Ντιπενσέιφεν από την εταιρεία συμβούλων KPMG. «Αυτός ο αριθμός καθιστά σαφές τι θα συμβεί σύντομα. Ακόμα κι αν ο αριθμός των μονάδων είναι ακόμα χαμηλός, αυτό θα σήμαινε ότι το μερίδιο των Γερμανών κατασκευαστών θα μειωθεί. Αυτό είναι μαθηματικά, βέβαιο».

Το κλειδί για την ταχεία εισαγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται στην τεχνολογία μπαταριών. Η Κίνα κατατάσσεται πρώτη στην κατάταξη του Bloomberg New Energy Finance (NEF) για την ανταγωνιστικότητα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού μπαταριών ιόντων λιθίου. Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές μπαταριών στον κόσμο είναι όλοι Κινέζοι.

«Εμπορική ανισορροπία»

Ευρωπαίος αξιωματούχος υποστηρίζει στη «Ν» ότι οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου έχουν οδηγήσει σε «εμπορική ανισορροπία, που διπλασιάστηκε τα τελευταία δύο χρόνια και έφτασε σχεδόν τα 400 δισ. ευρώ». Τονίζει, μάλιστα, ότι «η Κίνα εξάγει σήμερα τρεις φορές περισσότερα προϊόντα στην Ε.Ε. απ’ ό,τι η Ε.Ε. στην Κίνα. Με άλλα λόγια, αυτό σημαίνει ότι από τα τρία γεμάτα κοντέινερ που μεταφέρθηκαν από την Κίνα στην Ευρώπη, τα δύο επέστρεψαν άδεια».

Από την πλευρά του, το Πεκίνο υποστηρίζει ότι οι κινεζικές εταιρείες απλώς δεν ήθελαν να αγοράσουν προϊόντα από χώρες που αψηφούν την κυριαρχία της Κίνας. Παρά το γεγονός ότι η Ε.Ε. διαβεβαιώνει πως δεν επιθυμεί εμπορική αποσύνδεση με την Κίνα, οι κινεζικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη άρχισαν ήδη να ρωτούν και να ανησυχούν για το μέλλον τους, ακόμη και αν συνεχίζουν να επενδύουν στην Ε.Ε.