Skip to main content

ΕΕ: Πόλεμος στον δρόμο της νταλίκας – Με τους κατοίκους ή με την οικονομία;

Πώς μια διαμάχη για ένα πέρασμα των Άλπεων μετατράπηκε σε πολιτικό πονοκέφαλο σε ολόκληρη την ΕΕ

Πρόκειται για έναν από τους κύριους εμπορικούς δρόμους βορρά-νότου της Ευρώπης,  κλειδί για την οικονομία της ΕΕ. Αλλά για τους ντόπιους του Steinach am Brenner, αποτελεί πηγή ρύπανσης, θορύβου και μποτιλιαρίσματος. Και οι στατιστικές για την κυκλοφορία γίνονται όλο και χειρότερες.

Ένα από τα πιο ακανθώδη προβλήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαδραματίζεται σε ένα πέρασμα των Άλπεων, στην μικρή πόλης Steinach am Brenner του Τιρόλου.

Εκατοντάδες φορτηγά και αυτοκίνητα βρυχώνται σε έναν υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο προς το πέρασμα Brenner που συνδέει την Ιταλία με την Αυστρία και, κατ’ επέκταση, με τη Γερμανία.

Επιβολή περιορισμών

Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τη ροή, η περιφέρεια του Τιρόλου επέβαλε περιορισμούς στα φορτηγά διέλευσης – απαγορεύοντας τους να οδηγούν τη νύχτα και να μεταφέρουν ορισμένα αγαθά. Χρησιμοποιεί επίσης ένα σύστημα “ποσόστωσης” που περιορίζει τον αριθμό των φορτηγών που μπορούν να εισέλθουν από τη Γερμανία σε 300 ανά ώρα, τις ιδιαίτερα πολυσύχναστες ημέρες- κάτι που, όπως καταγγέλλουν οι μεταφορικές εταιρείες, δημιουργεί εφιαλτικά μποτιλιαρίσματα, μήκους έως και 70 χιλιομέτρων.

«Υπονόμευση της ελεύθερης μετακίνησης»

Η πολιτική του Τιρόλου έχει προκαλέσει αντιδράσεις στο Βερολίνο και τη Ρώμη, οι οποίες λένε ότι η Αυστρία έχει υπονομεύσει το δικαίωμά τους για ελεύθερη μετακίνηση στην ΕΕ.

Η Βιέννη διαφωνεί. Οι συνθήκες της ΕΕ εγγυώνται την ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων – αλλά δεν απαιτούν να μεταφέρονται με φορτηγά, δήλωσε η υπουργός Μεταφορών της Αυστρίας Leonore Gewessler στους συναδέλφους της υπουργούς τον Ιούνιο.

Η ιταλική κυβέρνηση απαιτεί αλλαγή πολιτικής. Τον περασμένο μήνα, το υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε τις προπαρασκευαστικές εργασίες για να σύρει την Αυστρία στο ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ για τους περιορισμούς στην κυκλοφορία.

Η κίνηση αυτή είναι αναγκαία λόγω του “αδιεξόδου στις διαπραγματεύσεις που προωθεί η Κομισιόν”, δήλωσε το υπουργείο.

Οι Βρυξέλλες έχουν προσπαθήσει να διαπραγματευτούν εναλλακτικά μέτρα, η επικεφαλής του μπλοκ για τις μεταφορές Adina Vălean έχει επιπλήξει την Αυστρία, και σε ένα τελεσίγραφο στα τέλη Ιουλίου, η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε ότι η Επιτροπή θα κάνει μια τελική προσπάθεια να βοηθήσει τις συνομιλίες που έχουν κολλήσει για πάνω από ένα χρόνο.

«Η ΕΕ βρίσκεται στις Βρυξέλλες, αλλά εμείς είμαστε εδώ»

Αλλά οι ντόπιοι υποστηρίζουν σταθερά τους περιορισμούς.

«Η ΕΕ βρίσκεται στις Βρυξέλλες, αλλά εμείς είμαστε εδώ», τόνισε στο Politico η Sabine Salchner, μια νεαρή γυναίκα που διατηρεί κρεοπωλείο στον κεντρικό δρόμο του Steinach am Brenner. “Αν είσαι υψηλόβαθμος στις Βρυξέλλες … και  ποτέ εδώ, τότε δεν μπορείς να το κατανοήσεις το πρόβλημα”.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στον αυτοκινητόδρομο.

Οι ταξιδιώτες μπορούν να αποφύγουν τα διόδια παρεκκλίνοντας σε έναν μικρότερο δρόμο στην κοιλάδα, ο οποίος κατεβαίνει από την πρωτεύουσα του Τιρόλου, το Ίνσμπρουκ, στρέφεται γύρω από τα βουνά και διχοτομεί την πόλη στο δρόμο του προς τα ιταλικά σύνορα.

“Όλοι επιτρέπεται να περάσουν από εδώ και εμείς δεν έχουμε λόγο – αυτό είναι το πρόβλημα”, δήλωσε η Salchner.

Τόσο οι κάτοικοι του Τιρόλου όσο και οι φορτηγατζήδες φοβούνται περισσότερο κυκλοφοριακό χάος επειδή οι γερασμένες γέφυρες του αυτοκινητόδρομου πρέπει να συντηρηθούν.

Φθηνότερα διόδια

Η κυβέρνηση της Αυστρίας κατέγραψε ρεκόρ 2,5 εκατομμυρίων φορτηγών στους δρόμους του Τιρόλου το 2022, περισσότερα από το σύνολο των περασμάτων των Άλπεων καθώς και 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Μέρος του προβλήματος, υποστηρίζει η Βιέννη, είναι ότι οι κανόνες της ΕΕ διατηρούν τα διόδια μέσω της Αυστρίας φθηνότερα από τα αντίστοιχα περάσματα μέσω της γειτονικής Ελβετίας.

«Αν δείτε τα δεδομένα … πρέπει να πάρετε πολιτικές αποφάσεις. Δεν υπάρχει αμφιβολία», δήλωσε ο δήμαρχος της μικρής πόλης, Florian Riedl.

Ωστόσο, οι πιέσεις της Αυστρίας για υψηλότερα τέλη κατά τη μεταρρύθμιση των κανόνων της ΕΕ για τα τέλη κυκλοφορίας πέρυσι απέτυχαν.

Θυμωμένοι φορτηγατζήδες

Οι μεταφορικές επιχειρήσεις στην περιοχή του Νότιου Τιρόλου της Ιταλίας, η οποία συνορεύει με το Τιρόλο, δεν τρέφουν ιδιαίτερη συμπάθεια για την Αυστρία.

«Είτε είσαι στην [ΕΕ] και αποδέχεσαι τους κανόνες της κοινής αγοράς, είτε όχι», δήλωσε ο Michael Andergassen, υπεύθυνος για θέματα κινητικότητας και μεταφορών του εμπορικού επιμελητηρίου της ιταλικής περιοχής.

Σοβαρές καθυστερήσεις

Οι περιορισμοί υπονομεύουν την προβλεψιμότητα των just-in-time-παραδόσεων μεταξύ Ιταλίας και Γερμανίας και οι καθυστερήσεις εκτροχιάζουν σοβαρά τον προγραμματισμό των φορέων εκμετάλλευσης φορτηγών, δήλωσε ο Andergassen.

«Η οδήγηση μέσω της Αυστρίας είναι πάντα αγχωτική», δήλωσε ο Alexander Öhler, ιδιοκτήτης μιας εταιρείας μεταφορών από το Νότιο Τιρόλο, ο οποίος βρίσκεται τακτικά και ο ίδιος στο τιμόνι. «Στο παρελθόν … η οδήγηση από το Μπολζάνο στο Μόναχο διαρκούσε περίπου τέσσερις, πέντε ώρες. Τώρα, οκτώ».

Λύση ο σιδηρόδρομος, αλλά…το 2032

Οι φορτηγατζήδες υποστηρίζουν ότι οι απαγορεύσεις οδήγησης κατά τη διάρκεια της νύχτας και του Σαββατοκύριακου στο Τιρόλο στην πραγματικότητα αυξάνουν τη συμφόρηση κατά τη διάρκεια της ημέρας, συγκεντρώνοντας τον ίδιο όγκο κυκλοφορίας σε λιγότερες ώρες.

Μια λύση είναι να ενισχυθούν οι σιδηροδρομικές μεταφορές με την 64 χιλιομέτρων σήραγγα Brenner, η οποία κατασκευάζεται με κόστος άνω των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Τα εγκαίνια της σήραγγας έχουν επανειλημμένα καθυστερήσει και τώρα έχουν προγραμματιστεί για το 2032.

naftemporiki.gr