Skip to main content

ΥΠΟΙΚ Βουλγαρίας: Εντός πενταετίας ο οδικός άξονας Αλεξανδρούπολη – Κωνστάντζα

Έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό 6 δισ. ευρώ εγγύηση και αναμένεται η επιλογή της αναδόχου κοινοπραξίας που θα αναλάβει την κατασκευή του

Το σχέδιο της βουλγαρικής κυβέρνησης για τη δημιουργία ενός οδικού άξονα που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη και το Ορμένιο του Έβρου με την Κωνστάντζα της Ρουμανίας παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Ασέν Βασίλεφ, στο πρώτο διεθνές διήμερο συνέδριο Southeast Europe Connectivity Forum (SECF), το οποίο πραγματοποιείται από σήμερα στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος.

Ο βούλγαρος ΥΠΟΙΚ αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση ανθεκτικών υποδομών και συνδεσιμότητας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ανέπτυξε τον σχεδιασμό της κυβέρνησής του για τη διασύνδεση της χώρας με την ευρύτερη περιοχή. Κομβικό ρόλο στον σχεδιασμό αυτό καταλαμβάνει η σύνδεση Βορρά – Νότου με την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει την Ελλάδα και τη Ρουμανία μέσω της Βουλγαρίας, έργο για το οποίο υπεγράφη κοινή δήλωση κατά τη συνάντηση των πρωθυπουργών στη Βάρνα. Όπως ανέφερε ο κ. Βασίλεφ, για τον διάδρομο αυτόν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό έξι δισ. ευρώ εγγύηση και αναμένεται η επιλογή της αναδόχου κοινοπραξίας που θα αναλάβει την κατασκευή του. Εξήγησε, μάλιστα, ότι με εξαίρεση το τμήμα μεταξύ Μπουργκάς και Βάρνας, ο οδικός άξονας βασίζεται σε υφιστάμενες γραμμές. «Ελπίζουμε να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατόν οι διαδικασίες και σε κάθε περίπτωση να ολοκληρωθεί το έργο εντός πέντε ετών», τόνισε, σημειώνοντας ότι με τον αυτοκινητόδρομο αυτόν ολοκληρώνεται ο χάρτης συνδεσιμότητας, δίνοντας διέξοδο από τα λιμάνια της χώρας προς τη Μεσόγειο και παρέχοντας απευθείας σύνδεση προς τις βόρειες χώρες της Βαλκανικής μέχρι και τη Βιέννη.

Σε ερώτηση σχετικά με τη χρηματοδότηση του έργου, ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας ανέφερε πως η χώρα θα αιτηθεί χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να αντισταθμιστεί το κόστος, ωστόσο δεν θα σταματήσει το έργο εν αναμονή της χρηματοδότησης. «Τα χρήματα είναι ήδη διαθέσιμα και φυσικά μπορούμε να βοηθήσουμε και γείτονες χώρες, ώστε να αποπερατωθεί πιο γρήγορα. Είναι πολύ σημαντικό για το εμπόριο μεταξύ των χωρών, ειδικά μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και τώρα στη Γάζα», υπογράμμισε, επισημαίνοντας πως είναι πολύ σημαντικό έργο, προκειμένου το εμπόριο να μη στηρίζεται στη Μαύρη θάλασσα, την οποία χαρακτήρισε «λίμνη των Ρώσων». Μάλιστα, προκειμένου να τονίσει την ανάγκη δημιουργίας του αυτοκινητόδρομου, ανέφερε πως υπάρχει διπλασιασμός της κίνησης στα σύνορα μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας. «Έχουμε 4.000 φορτηγά σε καθημερινή βάση και θεωρούμε ότι θα διπλασιαστεί τα επόμενα χρόνια», είπε και εξέφρασε την εκτίμηση ότι όσο μαίνεται ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας. όλη αυτή η κίνηση θα έρχεται στον νότο.

Ο κ. Βασίλεφ αναφέρθηκε και στον αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, που περιλαμβάνει δύο τμήματα, ένα για αργό πετρέλαιο και ένα για πετρελαϊκά προϊόντα. «Η ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε στον βαθμό του δυνατού τον διασυνδετήριο αγωγό και εκπονούμε μελέτη σκοπιμότητας, για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτή την παράκαμψη», σημείωσε. Επισήμανε δε ότι ο αγωγός είναι γεωπολιτικά πολύ σημαντικός λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, διευκρινίζοντας πάντως ότι η γεωπολιτική δεν πρέπει να είναι ο μόνος λόγος, αν δεν υπάρχει εμπορικό κίνητρο.

Ο υπουργός έκανε αναφορά και στη βελτίωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας του, επισημαίνοντας πως στο πέρασμα των ετών υπήρξε συντηρητική διαχείριση των οικονομικών. Η Βουλγαρία, όπως είπε, έχει το δεύτερο χαμηλότερο δάνειο σε ευρωπαϊκό επίπεδο που φτάνει στο 22% του ΑΕΠ, ενώ διατήρησε το έλλειμμα κάτω από το 3%, παρά το γεγονός ότι έκανε πολύ μεγάλες υποδομές σε διάφορους τομείς, με τα περισσότερα project να εστιάζουν στην εσωτερική συνδεσιμότητα, αλλά και στον τομέα της ενέργειας. Ταυτόχρονα, έχουν αυξηθεί οι μισθοί, ενώ ο φόρος τόσο για τους ιδιώτες, όσο και για τις εταιρείες είναι μόνο 10%, γεγονός που έχει συμβάλει στην προσέλκυση επενδύσεων, αλλά και στην αύξηση των εταιρειών που μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στη Βουλγαρία.