Skip to main content

Διπλή πρέσα στους οφειλέτες του δημοσίου

Τι αλλάζει με την ενοποίηση των πιστοποιητικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.

Στην άσκηση περαιτέρω πίεσης στους οφειλέτες της εφορίας και του ΕΦΚΑ αποσκοπεί η καθιέρωση ενιαίου πιστοποιητικού φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας που έχει δρομολογηθεί για τον Ιανουάριο του 2024.

Το πιστοποιητικό Οικονομικής Ενημερότητας θα αντικαταστήσει τα υφιστάμενα πιστοποιητικά φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και θα είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση σειράς συναλλαγών με το δημόσιο, με τράπεζες, με συμβολαιογράφους κ.λπ.

Η κυβέρνηση, από την προηγούμενη θητεία της, έχει νομοθετήσει διάταξη (ν. 4934/2022) σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η έκδοση ενός κοινού αποδεικτικού ενημερότητας που θα καλύπτει και τις οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση και τις οφειλές προς τον ΕΦΚΑ.

Από τη στιγμή που θα ισχύσει η διάταξη αυτή δεν θα μπορεί ένας πολίτης να λάβει ασφαλιστική ενημερότητα αν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές του, αλλά δεν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει και τις ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές του.

Θα ισχύει όμως και το αντίστροφο, δηλαδή δεν θα μπορεί να λάβει κάποιος φορολογική ενημερότητα, εφόσον με βάση τις ισχύουσες σήμερα ξεχωριστές διατάξεις τη δικαιούται, αν δεν είναι ταυτόχρονα και ασφαλιστικά ενήμερος, αν δηλαδή δεν έχει εξοφλήσει ή ρυθμίσει και τις ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές του.

Επηρεάζονται τα δάνεια

Ουσιαστικά, η εφαρμογή της διάταξης αυτής, η οποία επίκειται τους προσεχείς μήνες, θα έχει ως συνέπειες να μην μπορούν πλέον να γίνουν συναλλαγές για τις οποίες αρκεί σήμερα μόνο αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας, δηλαδή έγγραφο που αποδεικνύει μόνο ότι ο πολίτης είναι ενήμερος όσον αφορά τις υποχρεώσεις του απέναντι στον ΕΦΚΑ. Π.χ. αν ένας πολίτης είναι εντάξει ως προς τις υποχρεώσεις του στον EΦΚΑ αλλά έχει αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση δεν θα μπορεί πλέον να λάβει καταναλωτικό ή προσωπικό δάνειο άνω των 6.000 ευρώ, ενώ με τις ισχύουσες σήμερα διατάξεις μπορεί, αφού για να λάβει το δάνειο απαιτείται μόνο αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας και όχι και αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας.

Είσπραξη ποσών

Επιπλέον, δεν θα μπορούν να διεκπεραιωθούν συναλλαγές για τις οποίες σήμερα απαιτείται μόνο αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας και όχι και αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας. Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σήμερα:

  • Το αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας χορηγείται για την είσπραξη εκκαθαρισμένων απαιτήσεων ή την εξόφληση τίτλων πληρωμής από το Δημόσιο και τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως καθορίζονται από την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, καθώς και από αυτούς που ενεργούν πληρωμές με εντολή ή εξουσιοδότησή τους, εφόσον το ακαθάριστο ποσό του κάθε τίτλου ή της κάθε εκκαθαρισμένης απαίτησης υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ.
  • Το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας χορηγείται για την είσπραξη χρημάτων ή την εξόφληση τίτλων πληρωμής από τον δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται στην κείμενη νομοθεσία, εφόσον το ακαθάριστο ποσό για κάθε τίτλο πληρωμής υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ ανά δικαιούχο. Το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας προσκομίζεται από τον εισπράττοντα στους διενεργούντες την πληρωμή ή την εξόφληση του τίτλου κατά την πληρωμή αυτού.

Ως εκ τούτου, από τότε που θα ισχύει το ενιαίο αποδεικτικό ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας δεν θα είναι πλέον δυνατή η είσπραξη χρηματικών ποσών από 1.501-3.000 ευρώ για όσους είναι ενήμεροι ως προς τις φορολογικές οφειλές τους, αλλά έχουν ληξιπρόθεσμες και αρρύθμιστες οφειλές στον ΕΦΚΑ, ενώ μέχρι σήμερα η είσπραξη ποσών μεταξύ 1.501 και 3.000 ευρώ από το Δημόσιο επιτρέπεται σε όσους πολίτες είναι φορολογικά ενήμεροι, αλλά έχουν αρρύθμιστα ληξιπρόθεσμα ασφαλιστικά χρέη.