Skip to main content

Handelsblatt: Το φιλόδοξο σχέδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αιγύπτου και το «εμπόδιο» της Τουρκίας

Φωτ. αρχείου EUROKINISSI/ΥΠ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

«Ηλιακή ενέργεια ακόμη και το χειμώνα όταν χιονίζει: ένα καλώδιο από τη Βόρεια Αφρική στην Ευρώπη θα το καταστήσει δυνατό» γράφει η γερμανική εφημερίδα

Τα σχέδια για την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου και τα προσδοκώμενα οφέλη της αναλύει ο ανταποκριτής της Handelsblatt στην Αθήνα Γκερντ Χέλερ.

«Το σχεδιαζόμενο καλώδιο θα εκτείνεται από την παράκτια πόλη Ελ Σαλούμ στο βορειοδυτικό τμήμα της Αιγύπτου σε απόσταση 950 χιλιομέτρων μέσω της Μεσογείου έως την Αττική. Με τα σημερινά δεδομένα, θα είναι το μακρύτερο και, με δυναμικότητα 3.000 μεγαβάτ, ένα από τα ισχυρότερα υποβρύχια καλώδια στον κόσμο» αναφέρεται στο δημοσιεύμα.

«Ηλιακή ενέργεια ακόμη και όταν χιονίζει»

«Ηλιακή ενέργεια ακόμη και το χειμώνα όταν χιονίζει: ένα καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας από τη Βόρεια Αφρική στην Ευρώπη θα το καταστήσει αυτό δυνατό» συνεχίζει το ρεπορτάζ στο οποίο προστίθεται ότι «μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η πράσινη ηλεκτρική ενέργεια θα μπορούσε να ρέει από την Αίγυπτο στην Ελλάδα και από εκεί στην Αυστρία και τη Γερμανία».

Ο στόχος είναι ο εφοδιασμός της Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας, με καθαρή και φθηνή ενέργεια, συνδράμοντας έτσι και στην απομάκρυνση από τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων. «Tο ένα τρίτο της ηλεκτρικής ενέργειας που διέρχεται από τη γραμμή θα καταναλώνεται στην Ελλάδα, κυρίως βιομηχανικά, και ένα άλλο τρίτο θα εξάγεται σε άλλες χώρες. Το υπόλοιπο ένα τρίτο θα χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, σύμφωνα με το σχέδιο», σημειώνει ο Χέλερ. Όπως επισημαίνει, «η γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά δέκα εκατομμύρια τόνους ετησίως».

Η Handelsblatt κάνει αναφορά και σε δηλώσεις του Έλληνα υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκα, ο οποίος «έχει προσφερθεί να προμηθεύσει με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια τη Γερμανία και την Αυστρία και έχει κάνει προτάσεις στις δύο χώρες για την κατασκευή αγωγού». «Θα μπορούσε να περάσει από την Αλβανία και άλλες βαλκανικές χώρες στην Αυστρία και από εκεί στη νότια Γερμανία», με τις συζητήσεις να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, επισημαίνεται στο δημοσιεύματα.

Το εμπόδιο της Τουρκίας

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου εντός οκταετίας. Παρ’ όλα αυτά, ο ανταποκριτής της εφημερίδας επισημαίνει πως υπάρχει το εμπόδιο της Τουρκίας. «Η γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας πρόκειται να διέλθει από θαλάσσια περιοχή που η Τουρκία διεκδικεί ως δική της οικονομική ζώνη σε συμφωνία του 2019 με τη Λιβύη. Η Ελλάδα και η Ε.Ε. θεωρούν ότι η τουρκο-λιβυκή συμφωνία είναι αντίθετη προς το διεθνές δίκαιο. Αντιβαίνει στη Σύμβαση του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας. Ωστόσο, η Τουρκία θα μπορούσε να προσπαθήσει να εμποδίσει την πόντιση του καλωδίου. Αυτό δεν είναι απίθανο, δεδομένης της χρόνιας έντασης μεταξύ Άγκυρας και Αθήνας» εκτιμά.

Πηγή: Deutsche Welle