Skip to main content

Black Friday: Συγκρατημένη αισιοδοξία για νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην Ελλάδα

Επάρκεια προϊόντων, πληθώρα καλών τιμών και μεγάλος ανταγωνισμός, αποτελούν τα τρία χαρακτηριστικά της φετινής χρονιάς, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων θα είναι το ίδιο υψηλά όπως άλλες χρονιές.  

Λίγες ώρες απομένουν για την έναρξη της πολυπόθητης Black Friday, με τους εμπόρους βεβαίως να έχουν ήδη ξεκινήσει τη «μάχη» των προσφορών, επιστρατεύοντας όλη τους τη φαντασία, προκειμένου να δημιουργήσουν το ελκυστικότερο σλόγκαν, που θα δελεάσει ακόμη και τον πιο «σφιχτό» καταναλωτή, να δαπανήσει χρήματα.

Μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, εταιρείες καλλυντικών, αθλητικών ειδών επίπλων, ειδών σπιτιού, ένδυσης – υπόδησης και εποχιακών ειδών, προϊδεάζουν εδώ και καιρό με «teasers» το αγοραστικό κοινό, για τις προσφορές της συγκεκριμένης ημέρας, που, θα αγγίξουν ακόμα και το 80%.

Την ίδια στιγμή, σε μια χρονιά έντονων πληθωριστικών πιέσεων και μιας πρωτοφανούς ακρίβειας, οι καταναλωτές αποζητούν μια ευκαιρία να αποκτήσουν κάποια από τα προϊόντα που επιθυμούν, που όμως έχουν παραμερίσει για ευνόητους λόγους, ενώ οι επιχειρήσεις προσδοκούν να τονώσουν τον τζίρο τους, ο οποίος έχει βουλιάξει, ανάμεσα σε πανδημία, πόλεμο και ενεργειακή κρίση.

Η λεγόμενη Black Friday πέφτει φέτος στις 25 Νοεμβρίου, ωστόσο, τα καταστήματα, όπως κάθε χρόνο, δεν περιορίζουν τις προσφορές τους μόνο σε αυτή τη μέρα, αλλά υπόσχονται στον καταναλωτή μια διευρυμένη περίοδο προσφορών. Ειδικά φέτος που δεν υπάρχουν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, επιχειρήσεις και καταναλωτές, δικαιολογούνται να επιθυμούν μια παρατεταμένη περίοδο «χάριτος».

Μάλιστα φέτος στην Ελλάδα η ειδοποιός διαφορά από άλλες χρονιές είναι ότι τα μαγαζιά θα βρίσκονται ανοιχτά και την Κυριακή 27 Νοεμβρίου, δίνοντας την δυνατότητα στους αγοραστές να επεκτείνουν τις περιηγήσεις τους για ένα τριήμερο, τόσο στα φυσικά καταστήματα  όσο και στο διαδίκτυο, το οποίο θα προτιμηθεί λίγο περισσότερο και φέτος.

Επιπλέον, τη Δευτέρα 28 ακολουθεί η Cyber Monday, με τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου να διαφημίζουν μεγάλες προσφορές σε ποικιλία προϊόντων, καθώς και την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού.

Τζίρος πάνω από 300 εκατ. ευρώ

Παρόλο που οι απώλειες των εισοδημάτων των Ελλήνων συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό και οι ίδιοι παρουσιάζουν αδυναμία πληρωμών σε διάφορους σημαντικούς τομείς, μελέτες δείχνουν ότι υπάρχει η πρόθεση  να στηρίξουν την αγορά, στα πλαίσια φυσικά των δυνατοτήτων τους. Εντούτοις, αναμένεται να είναι πιο συγκρατημένοι στις αγορές τους, συγκριτικά με άλλες χρονιές.

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ, Β. Κορκίδης, οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως ο τζίρος της φετινής εκπτωτικής περιόδου Black Friday – Cyber Monday θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ και τα 3 εκατ. πωλήσεις, με τη συμμετοχή των 7 στις 10 ΜμΕ.

Αυτή τη χρονιά, οι καταναλωτές είναι  πιο «μορφωμένοι» ψηφιακά από τα διαστήματα των lockdowns που έδωσαν τον χρόνο εξοικείωσης με τις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ στο «παιχνίδι» έχουν μπει και άλλες ηλιακές ομάδες και κοινωνικές τάξεις, που επιθυμούν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν, τόσο τα φυσικά καταστήματα, όσο και οι διαδικτυακές αναζητήσεις και αγορές, συνδυαστικά.

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, πραγματικό κίνητρο για τον καταναλωτή, είναι να πραγματοποιήσει αγορές σε προϊόντα που καλύπτουν τις τρέχουσες ανάγκες του με την καλύτερη τιμή.

Επάρκεια προϊόντων, πληθώρα καλών τιμών και μεγάλος ανταγωνισμός αποτελούν τα τρία χαρακτηριστικά της φετινής χρονιάς, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι τα ποσοστά των εκπτώσεων θα είναι το ίδιο υψηλά όπως άλλες χρονιές.

Ένας στους 5 θα αγοράσει στην Black Friday

Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) σε δείγμα 1.157 καταναλωτών, παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει τις αγορές του τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ανάγκης για εξοικονόμηση χρημάτων. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι δεν θα παρατηρήσουμε εικόνες με ατελείωτες ουρές έξω από καταστήματα.

Το 20% του καταναλωτικού κοινού δηλώνει ότι θα αγοράσει προϊόντα την περίοδο του black Friday. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές αυτή  την περίοδο για όσους επιλέξουν να αγοράσουν, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε 146 ευρώ κατά κεφαλήν. Πρόκειται για μια εκτίμηση δαπάνης άνω των 120 εκατ. ευρώ.

Το 80% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 8% μέχρι 50 ευρώ, το 6% έως 100 ευρώ, το 4% από 101 έως 200 ευρώ, το 2% από 200 έως 500 ευρώ και το 1% πάνω από 500 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 20% το οποίο θα πραγματοποιήσει αγορές την περίοδο του Black Friday, το 7%, δηλαδή περίπου 1 στους 3, θα κάνει αυτή την περίοδο το μεγαλύτερο μέρος των Χριστουγεννιάτικων αγορών του, επισημαίνοντας ότι δεν πιστευει ότι θα υπάρξουν ιδιαίτερες διαφορές από άλλες εκπτωτικές περιόδους.

Σε κάθε περίπτωση, οι Έλληνες δηλώνουν έτοιμοι να «εκμεταλλευτούν» αυτά που θα τους προσφερθούν φέτος στην Black Friday, η οποία αποτελεί πια καθιερωμένο θεσμό στην ελληνική αγορά και ένα κίνητρο για τον καταναλωτή, προκειμένου να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες του, αναζητώντας το «value for money».

Όλα έχουν τη σημασία τους

Η Μαύρη Παρασκευή είναι μια ημέρα που οι Αμερικανοί γνωρίζουν καλά, αφού εκείνοι τη δημιούργησαν. Τις τελευταίες δεκαετίες, η ημέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, είναι  η επίσημη έναρξη της εορταστικής περιόδου και μια παγκοσμίως αποδεκτή στιγμή για να «μυρίσουν» Χριστούγεννα.

Πολλές διαφορετικές εκδοχές κυκλοφορούν για την προέλευση της Black Friday. Στη δεκαετία του 1960, οι αστυνομικοί περιέγραφαν την επόμενη ημέρα των Ευχαριστιών ως «Μαύρη Παρασκευή», λόγω του τεράστιου όγκου κίνησης που δυσκόλευε την εργασία τους.

Σύμφωνα με τους NY Times, η φράση «Black Friday» ξεκίνησε στη Φιλαδέλφεια τις δεκαετίες του 1950 και του ’60. Η πόλη έγινε εξαιρετικά δημοφιλής τουριστικός προορισμός λόγω της ετήσιας φιλοξενίας του αγώνα ποδοσφαίρου Πεζικού εναντίον Ναυτικού που πραγματοποιήθηκε πρώτα Σάββατο μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών.  Οι αστυνομικοί της Φιλαδέλφειας αναφέρθηκαν στην επόμενη ημέρα ως τη «βάρδια της Μαύρης Παρασκευής».

Ταυτόχρονα, εκμεταλλευόμενοι  την μεγάλη κίνηση στο δρόμο εκείνη την ημέρα, οι έμποροι λιανικής αναζήτησαν έναν τρόπο να προσελκύσουν πελάτες, όμως, ήταν διατακτικοί στο να υιοθετήσουν τη φράση «Μαύρη Παρασκευή».

Άλλωστε, οι ημέρες που θεωρούνταν «Μαύρες» είχαν ανέκαθεν αρνητική σημασία, όπως η «Μαύρη Τρίτη», που χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει την Τρίτη, 29 Οκτωβρίου 1929, την ημέρα που το χρηματιστήριο των ΗΠΑ κατέρρευσε και ξεκίνησε η Μεγάλη Ύφεση.

Οι έμποροι προσπάθησαν να την ονομάσουν  «Μεγάλη Παρασκευή» το 1961, ωστόσο δεν πρόλαβαν τους μαρκετίστες που είχαν ήδη πείσει τους καταστηματάρχες να χρησιμοποιήσουν τον όρο «Black Friday».

Αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του ’80, εμφανίστηκε ο αστικός μύθος ότι η Μαύρη Παρασκευή, ήταν η μέρα που σηματοδότησε τη μετάβαση των λιανοπωλητών που λειτουργούσαν με ζημία (στο κόκκινο), στο κέρδος (στο μαύρο).

Λίγη σημασία έχει τελικά η προέλευση του όρου μπροστά στην ουσία, που είναι μια μέρα πολυσύχναστων δρόμων και περιοχών, μια ημέρα «οικονομικής χαράς» τρόπον τινά, έξυπνα τοποθετημένη, τη στιγμή που το πνεύμα μας «αγγίζει» λίγο από Χριστούγεννα.

Ας ευχηθούμε φέτος συμφέρουσες, ικανοποιητικές αγορές και οικονομική ευημερία σε νοικοκυριά – επιχειρήσεις.