Skip to main content

Κινητικότητα για τον σταθμό LNG στην Αλεξανδρούπολη

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]

Μέσα στο πρώτο 15νθήμερο του Σεπτεμβρίου προγραμματίζει η Gastrade να πραγματοποιήσει το market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τον οποίο σχεδιάζει η εταιρεία να εγκαταστήσει ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα η Gastrade, στην οποία συμμετέχουν ο όμιλος Κοπελούζου με 80% και η Gaslog του Παναγιώτη Λιβανού με 20%, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με έναν αρκετά μεγάλο αριθμό σημαντικών διεθνών επιχειρήσεων του κλάδου, ώστε να βρεθεί η πέμπτη εταιρεία που θα εισέλθει στη μετοχική της σύνθεση, με δεδομένη τη δρομολογημένη είσοδο τόσο της ΔΕΠΑ όσο και της κρατικής εταιρείας ενέργειας της Βουλγαρίας ΒΕΗ (Bulgarian Energy Holdings), καθεμίας επίσης με 20%.

Οι παραπάνω κινήσεις εντάσσονται στον απώτερο στόχο για τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) για το έργο έως το τέλος του 2018. Απόφαση που θα ανοίξει τον δρόμο ώστε να αναπτυχθεί στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης ο πλωτός σταθμός, για να αποτελέσει την τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας και μια νέα πύλη εισόδου στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Το τερματικό θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και μέσω ενός συστήματος υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού θα συνδέεται στο εθνικό σύστημα (μεταφοράς) φυσικού αερίου. Θα διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων, καθώς και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.

Το έργο εκτιμάται πως θα διασφαλίσει νέες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της ΝΑ Ευρώπης, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διεύρυνση των πηγών και των οδών προμήθειας φυσικού αερίου, στην προώθηση του ανταγωνισμού προς όφελος του τελικού καταναλωτή, στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και των βαλκανικών χωρών. Παράλληλα, θα βελτιώσει την αξιοπιστία και την ευελιξία του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου καθώς και των περιφερειακών και διευρωπαϊκών συστημάτων, ενώ θα ενισχύσει τους περιβαλλοντικούς στόχους της χώρας.

Στο πλαίσιο της τροφοδοσίας της ευρύτερης περιοχής, το τερματικό θεωρείται «συγχρονισμένο» με τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος θα συνδέσει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου με το βουλγαρικό, ξεκινώντας από την Κομοτηνή και καταλήγοντας στη Στάρα Ζαγόρα στη γειτονική χώρα. Έτσι, οι πρόσφατες εξελίξεις που «σφράγισαν» την έναρξη κατασκευής του IGB, όπως η συμφωνία με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση κατασκευής του αγωγού, καθιστούν ακόμη πιο ευοίωνες τις προοπτικές εμπορικής ανάπτυξης του FSRU.

Δυνητικοί υποψήφιοι για συμμετοχή στο market test είναι επιχειρήσεις που θέλουν να εισάγουν φυσικό αέριο στην περιοχή, προμηθευτές οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε χώρες που θα μπορούν να τροφοδοτηθούν από τον IGB, όπως επίσης και εταιρείες εμπορίας με χαρτοφυλάκιο πελατών στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, τον Μάιο η ΔΕΠΑ υπέγραψε συμφωνία με την Gastrade για τη μελλοντική δέσμευση χωρητικότητας από πλευράς ΔΕΠΑ στο FSRU καθώς και για τη συμμετοχή στο market test, ενώ η ΒΕΗ επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να επιταχύνει τις αντίστοιχες διαπραγματεύσεις για την ολοκλήρωση της δικής της συμμετοχή στο έργο.

Όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις για τον πέμπτο μέτοχο, η Gastrade συνομιλεί αποκλειστικά με «παίκτες» της αγοράς φυσικού αερίου, που θα μπορούσαν να έχουν ουσιαστική συμμετοχή στο τερματικό.