Σύμφωνα με την κατάταξη των ελληνικών περιφερειών στον ευρωπαϊκό δείκτη Regional Competitiveness Index (RCI) που στηρίζονται κατ’ εξοχήν στον τουρισμό, η Κρήτη (250/263), τα Ιόνια Νησιά (256/263), το Νότιο Αιγαίο (259/263), και το Βόρειο Αιγαίο (268/268) καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις από άποψη ανταγωνιστικότητας στο σύνολο των ευρωπαϊκών περιφερειών κι ας θεωρούνται περιζήτητοι προορισμοί.
Όσον αφορά την κατάταξη της χώρας στον Παγκόσμιο Τουριστικό και Ταξιδιωτικό Δείκτη από πλευράς ανταγωνιστικότητας, και παρ’ όλο που βρίσκεται στην 25η θέση από τις 140 χώρες, υπάρχουν πολλά περιθώρια εξέλιξης στους τομείς της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος ως προς τη νομοθεσία, το κτηματολόγιο, τη γραφειοκρατία, τη βελτίωση των πρακτικών απασχόλησης (ειδικά όταν πρόκειται για προσωρινή εργασία μας κατατάσσει στην 97η θέση – η άτυπη απασχόληση στον τουρισμό μειώνει την εμπιστοσύνη στο brand της Ελλάδας), τη μεγαλύτερη χρήση των b2b ηλεκτρονικών και διαδικτυακών υπηρεσιών και την επέκταση των δεικτών για b2b υπηρεσίες που μας βρίσκει στην 94η θέση, την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών για την προβολή της χώρας καθώς η αξιολόγηση του brand σε διεθνές επίπεδο πρέπει να ξεκολλήσει από τις χαμηλές βαθμολογίες της 82ης θέσης, και την ανταγωνιστικότητα της τιμής (τόσο της βενζίνης όσο και της συνολικής αγοραστικής δύναμης) που θέλει ισχυρή θέληση (120 και 111, αντίστοιχα) διότι επηρεάζονται από ένα πλήθος παραγόντων, που δεν ανήκουν μόνο στην σφαίρα του τουρισμού.
Τα παραπάνω παρουσιάστηκαν από τη δρ Βενετία Κουσία, γενική διευθύντρια του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, στην εκδήλωση που διοργάνωσε πρόσφατα το CompeteGR με θέμα: Τουρισμός ή Φιλοξενία.
Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση, στην εκδήλωση συμμετείχαν η Βίκυ Λοΐζου, γενική γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου και CEO του Ομίλου AIROTEL, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, CEO Aldemar Resorts, κι ο Σίμος Αναστασόπουλος, πρόεδρος του Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας.
Η Βίκυ Λοΐζου επισήμανε ότι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας στον τουρισμό είναι καθοριστική και στηρίζεται τόσο σε μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις, όσο και στη διαρκή αξιολόγηση του market intelligence.
«Να θυμίσω ότι μεσοπολεμικά λειτoυργούσε στην Κάρπαθο βάση υδροπλάνων της Air France και εμείς ακόμα το συζητάμε» σχολίασε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, Αλέξανδρος Βασιλικός, προσθέτοντας ότι «δεν επιτρέπεται να περνάνε οι δεκαετίες μόνο με εξαγγελίες – οφείλουμε στις επόμενες γενιές να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που απαντά στις απαιτήσεις της εποχής».
Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος τόνισε ότι ο τουρισμός είναι επιστέγασμα πολλών διαφορετικών προσπαθειών της οικονομίας και υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης με άλλους τομείς με τους οποίους μόνο μαζί θα χτίσουμε την ανταγωνιστικότητά μας. Σημείωσε δε ότι ο τουρισμός μας δίνει την δυνατότητα να αποσυνδέσουμε την ανταγωνιστικότητα από την ανάπτυξη και οφείλουμε να δούμε εκ νέου το ζήτημα της ανανέωσης της εμπιστοσύνης σε ένα προϊόν και όχι την αναγκαστική ανανέωση του προϊόντος.
Ο Σίμος Αναστασόπουλος εξέφρασε την άποψη ότι «η ικανότητα κάθε περιοχής να αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά της σε περιφερειακό επίπεδο, ξεπερνώντας κεντρικά μοντέλα που τελικά περιορίζουν και εγκλωβίζουν προοπτικές, είναι καταλύτης για την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας ευρύτερα στην οικονομία». Έδωσε δε τη διάσταση της περιφερειακής ανάπτυξης που, σύμφωνα με το Συμβούλιο, αποτελεί κύριο μοχλό για τη βελτίωση των δεικτών της εθνικής οικονομίας.
Πηγή: ΑΜΠΕ