Skip to main content

Πτωτικά για τους εμπόρους οι ενδιάμεσες εκπτώσεις

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Πάνω από τις μισές επιχειρήσεις κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις 2018, που διήρκεσαν από τις 2 έως τις 15 Μαΐου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία δειγματοληπτικής έρευνας του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, το 56% των καταστημάτων γνώρισε πτώση, αν και το ποσοστό αυτό είναι καλύτερο από το αντίστοιχο της σύγκρισης 2017-2016 που είχε φτάσει στο 70%. Αναφορικά με την εικόνα των πωλήσεων με βάση το μέγεθος της επιχείρησης, φαίνεται ότι οι πιο μικρές επιχειρήσεις είχαν δυσμενέστερη εικόνα. Ενδεικτικά, το 70% των επιχειρήσεων με ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο των 30.000 ευρώ σημείωσε πτώση πωλήσεων. Και από τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των εμπορικών συλλόγων ενός μεγάλου μέρους των εμπορικών αγορών της χώρας, φαίνεται ότι η αγορά κινήθηκε κυρίως πτωτικά.

Συγκεκριμένα, η εμπορική κίνηση βαίνει μειούμενη σε σύγκριση με πέρυσι στις περισσότερες περιοχές (42 από 67), σε ένα σημαντικό μέρος (20 από 67 αγορές) οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με τα περσινά, ενώ σε δύο περιοχές της Αττικής, Γαλάτσι και Μοσχάτο, και στον Πόρο, στη Σαντορίνη και στις Σέρρες σημειώθηκε αύξηση της κίνησης σε σύγκριση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο.

Μικρή η συμβολή
Ειδικότερα, η περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς, κατά τη φετινή εαρινή εκπτωτική περίοδο, ήταν τηλεφωνική, με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 224 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Μεταξύ άλλων προέκυψαν και τα εξής συμπεράσματα:

  • H πλειονότητα των επιχειρήσεων (80%) συμμετείχε στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις. 
  • Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης 6 στις 10 επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%, το 32% μεταξύ 11% και 20% και το 28% μεταξύ 21 και 40%.
  • Μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) πραγματοποίησε εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 14% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών. Διαφοροποίηση καταγράφεται στις άλλες κατηγορίες, όπου το 17% έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και το 13% σε εμπορεύματα stock. 
  • Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (53%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο της ανοιξιάτικης – καλοκαιρινής περιόδου, ενώ ποσοστό 29% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 15% θετικό. 
  • Παρά το γεγονός της υψηλής συμμετοχής των επιχειρήσεων στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις, οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι ο εν λόγω θεσμός δεν είναι θετικός στην επιχειρηματική δράση. 

To κόστος της Κυριακής
Σε ό,τι αφορά εξάλλου τη λειτουργία των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή της εαρινής εκπτωτικής περιόδου, επιβεβαιώνεται η κυρίαρχη τάση που καταγράφεται σε όλες τις έρευνες του ΙΝΕΜΥ για τη λειτουργία των επιχειρήσεων τις Κυριακές. Συγκεκριμένα, η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάμεσων εαρινών εκπτώσεων (46%) και το 37% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο. Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται είτε προσωπικά από τον επιχειρηματία είτε με επέκταση του ωραρίου των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων, χωρίς, δηλαδή, να πραγματοποιηθούν επιπλέον προσλήψεις. Τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. 

Τα Open Mall
Τέλος, σε συνέχεια των προηγούμενων τακτικών ερευνών του Ινστιτούτου που πραγματοποιήθηκαν στις συμβεβλημένες εμπορικές επιχειρήσεις των Open Mall του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης, διαπιστώθηκε ότι το ποσοστό των εκπτώσεων στα καταστήματα των ΑΚΕ (Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου) δεν διαφοροποιείται σημαντικά από τον γενικό πληθυσμό. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%, ενώ το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώνεται στο 80%.