Skip to main content

ΕΣΕΕ: Θετικές, αλλά λίγες για την αγορά οι ρυθμίσεις του ν/σ για τις 120 δόσεις

«Πολλές από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου μπορεί να είναι θετικές, αποτελούν όμως μικρή παρέμβαση μπροστά σε όσα πρέπει να γίνουν για να ισορροπήσει η αγορά και να βγει από την κρίση» τονίζει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας, με αφορμή την κατάθεση των θέσεων της ΕΣΕΕ στη Βουλή κατά τη διαδικασία ακρόασης των κοινωνικών φορέων επί του νέου σχεδίου νόμου για τις ρυθμίσεις των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο.

«Ειδικά για τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες που έχουν επωμιστεί στα χρόνια των μνημονίων δυσανάλογα φορολογικά και μη βάρη, η ΕΣΕΕ έχει προτείνει ουσιώδη μέτρα τόνωσης του εγχώριου επιχειρείν και ελάφρυνσης των υποχρεώσεων» επισημαίνει.

Σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, τα πραγματικά μέτρα ελάφρυνσης που έχει ανάγκη ο κόσμος της επιχειρηματικότητας και της εργασίας είναι η επαναφορά του αφορολόγητου ορίου για τους επιχειρηματίες, ο εξορθολογισμός της φορολογίας για επιχειρήσεις μέσω της μείωσης των συντελεστών ΦΕΦΠ και ΦΕΝΠ και η δραστική συρρίκνωση των εργοδοτικών εισφορών.

«Η νομοθέτηση των συγκεκριμένων προτάσεων, σε συνδυασμό με μία καλά σχεδιασμένη και διαρκή αναπτυξιακή στρατηγική, δεν θα ωφελήσει απλά ένα συγκεκριμένο κλάδο αλλά θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα για το σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας, βελτιώνοντας την ρευστότητα στην αγορά, το εισόδημα των πολιτών αλλά και την εισπραξιμότητα των δημοσίων εσόδων» καταλήγει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

Στο αναλυτικό υπόμνημα με τις θέσεις της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας που κατέθεσε ο κ. Καρανίκας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, η Συνομοσπονδία ζητεί τα εξής:

Ως προς τις ρυθμίσεις για τα Ασφαλιστικά Ταμεία

-Ξεκάθαρο δικαίωμα των ασφαλισμένων που θα ενταχθούν στην ρύθμιση να επιλέξουν είτε το κούρεμα των εισφορών τους (μέσω του επανυπολογισμού), είτε την διατήρηση της κύριας οφειλής τους, με σκοπό να λάβουν τελικά μεγαλύτερη σύνταξη.

-Διαγραφή των οφειλών υπέρ κλάδου υγείας. Ακόμα και με τον επανυπολογισμό των εισφορών, θα προκύψει ένα σεβαστό ποσό, που δεν είναι δίκαιο να καταβάλλει ο ασφαλισμένος για υπηρεσίες τις οποίες ο ασφαλιστικός του φορέας στην πράξη του έχει αρνηθεί.

-Διεύρυνση της ρύθμισης ώστε να γίνει πιο ευέλικτη η απαίτηση για πλήρη ασφαλιστική ενημέρωση εντός του 2019.

-Επίλυση όλων των λειτουργικών προβλημάτων ώστε να μην συγχέονται οι καταβολές εντός του 2019 με εισφορές παρελθόντων ετών που θα ρυθμιστούν, στερώντας έτσι από τους επιχειρηματίες την ασφαλιστική τους ενημέρωση για τον τρέχοντα χρόνο.

-Επιβράβευση επιτέλους των συνεπών ασφαλισμένων, οι οποίοι, με κόπο, ανταποκρίνονται όλα αυτά τα χρόνια στις υποχρεώσεις τους. Ένα σύστημα μείωσης των εργοδοτικών ή/και των ατομικών εισφορών χωρίς απώλειες θα επιβράβευε όσους στήριξαν αυτούς τους δύσκολους καιρούς και κράτησαν ζωντανό το ασφαλιστικό σύστημα.

Όσο θετική και να είναι βέβαια η ρύθμιση αυτή, οριστική λύση στο πρόβλημα δεν είναι. Απομένει να υλοποιηθεί η πάγια θέση της ΕΣΕΕ για το πάγωμα της οφειλής και την μετατροπή της σε ασφαλιστικό χρόνο, που θα δώσει πραγματικά το δικαίωμα στην σύνταξη ακόμα και σε όσους έχουν καταβάλλει μεν εισφορές για πολλά χρόνια αλλά πλέον έχουν πλήρη αδυναμία πληρωμής οποιουδήποτε ποσού.

Ως προς τη ρύθμιση για τις οφειλές στο Δημόσιο

-Μεγαλύτερη προθεσμία υπαγωγής από τον Ιούνιο που προβλέπεται.

-Επέκταση όλων των δόσεων των νομικών προσώπων στις 36 ανεξαρτήτως της φύσης των οφειλών τους ως τακτικών και εκτάκτων.

-Επιφύλαξη «κουρέματος» βασικής οφειλής και στην ρύθμιση αυτή.

-Ένταξη στην ρύθμιση και των μικροχρεών έως 500 ευρώ, τα οποία αφορούν πάνω από το 50% των οφειλετών.

-Αντίστοιχη και εδώ επίλυση των λειτουργικών προβλημάτων ώστε να μην συγχέονται οι καταβολές εντός του 2019 με εισφορές παρελθόντων ετών που θα ρυθμιστούν.

-Επιβράβευση των συνεπών φορολογούμενων, θέμα το οποίο πάντα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, όλοι το παραδέχονται και τελικά όλοι το αγνοούν.

Ως προς τη ρύθμιση για τις οφειλές στους δήμους

-Να δοθεί μόνιμος χαρακτήρας στη ρύθμιση και να επεκταθεί η δυνατότητα πλήρους διαγραφής προσαυξήσεων και στην αποπληρωμή με δόσεις.

Ως προς τις εργασιακές διατάξεις

-Η πρόβλεψη του άρθρου 48 για εισαγωγή βάσιμου λόγου απόλυσης θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρεί να λύσει. Έρχεται σε αντίθεση με τη νομολογία του Αρείου Πάγου, δημιουργεί αντικίνητρα πρόσληψης, επιβάλλει ασύμμετρες υποχρεώσεις στους εργοδότες και θα οδηγήσει σε ακόμη περισσότερα δικαστήρια από τα ήδη πολλά που απασχολούνται με το θέμα.

-Η εισαγωγή της εκ των προτέρων υποχρεωτικής καταχώρησης της ετήσιας άδειας στο ΕΡΓΑΝΗ έως και μία ώρα μετά την έναρξή της, διογκώνει τις γραφειοκρατικές υποχρεώσεις των αναγγελιών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ δεν μπορούμε να αντιληφθούμε πως προστατεύονται τα δικαιώματα των εργαζομένων. Υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργήσει η υποχρέωση αυτή περισσότερους «παρανόμους» επιχειρηματίες εκεί που δεν υπάρχουν και χωρίς πειστικό λόγο.