Skip to main content

ΕΕΚΦΝ: Στρατηγική υποδομών για την κρουαζιέρα σε Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη

Επίσκεψη στα λιμάνια Μυκόνου, Πάτμου, Ρόδου και Ηρακλείου πραγματοποίησε, με αφορμή την έναρξη της τουριστικής περιόδου, κλιμάκιο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ).

Είχε συναντήσεις με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, τους δημάρχους, τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, τους προέδρους Λιμενικών Ταμείων, τους προϊσταμένους όλων των άλλων τοπικών Αρχών που ασκούν έργο στα λιμάνια, καθώς και τους τοπικούς ναυτικούς και τουριστικούς πράκτορες.

Στις συναντήσεις αυτές συζητήθηκαν όλα τα θέματα που αφορούν τα λιμάνια, καθώς και άλλες αναγκαίες υποδομές για την εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων και των μεταφερομένων εκατομμυρίων επιβατών-τουριστών που επισκέπτονται τα ενδιαφέροντα, στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων, μέρη.

Σύμφωνα με την ΕΕΚΦΝ, τα πλέον ενδιαφέροντα θέματα που συζητήθηκαν στις συναντήσεις αυτές ήταν:

  • Οι σχεδιασμοί έργων και ρυθμίσεων και η αποτύπωσή τους στα masters plans για την εκτέλεσή τους, σε όλο το φάσμα που αφορά τόσο τις ευκολίες εξυπηρέτησης των πλοίων, όσο και αυτές που έχουν σχέση με τα εκατομμύρια επιβατών και πληρωμάτων που καταφτάνουν στους προορισμούς.
  • Ο σχεδιασμός και η κατασκευή σταθμών επιβατών (passenger terminals), σύμφωνα με τις ανάγκες του μέλλοντος, από πλευράς αριθμού επιβατών και ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από χώρες Non Schengen, όπου αναμένεται η εφαρμογή νέων απαιτήσεων στους ελέγχους των αποβιβαζομένων.
  • Βελτιώσεις σε υπάρχουσες υποδομές, όσον αφορά τα κρηπιδώματα παραβολής των κρουαζιεροπλοίων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις εξελίξεις και προοπτικές από πλευράς μεγέθους διαστάσεων, των υπό ναυπήγηση νέων, τελευταίας γενιάς, πλοίων.
  • Εφαρμογή μέτρων σχετικά με τα προβλεπόμενα από την οικεία Διεθνή Σύμβαση και τον Κώδικα ISPS για το Maritime Security μέτρα, τόσο στη χερσαία λιμενική ζώνη, όσο και στον θαλάσσιο χώρο, εκεί που παραμένουν τα κρουαζιερόπλοια στα αγκυροβόλια, για την αποεπιβίβαση των επιβατών-τουριστών με λέμβους.
  • Ευκολίες παραλαβής στερεών και υγρών αποβλήτων και καταλοίπων, που παραδίδονται από τα πλοία, όπου πρέπει να τηρούνται τα προβλεπόμενα από την οικεία ΔΣ MARPOL, τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και Οδηγίες, καθώς και την εθνική νομοθεσία.
  • Μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος, ιδιαίτερα του ατμοσφαιρικού, με τους σχεδιασμούς και την εγκατάσταση στους λιμένες ευκολιών παροχής ρεύματος στα πλοία.
  • Λειτουργία συστήματος ελέγχου αφίξεων-αναχωρήσεων κρουαζιεροπλοίων (berth allocation).
  • Ευκολίες σε ό,τι αφορά τις πλοηγήσεις πλοίων στα λιμάνια.
  • Τοποθέτηση ναυδέτων σε προορισμούς κρουαζιέρας, όπου οι λιμενικές εγκαταστάσεις παραβολής πλοίων δεν παρέχουν τις αναγκαίες ευκολίες και υπάρχει ανάγκη παραμονής τους στους όρμους.
  • Λειτουργία υδατοδρομίων.
  • Λειτουργία λεωφορείων (shuttle buses) σε μεγάλα λιμάνια, για τη μεταφορά επιβατών από τα σημεία αποβίβασης στα passenger terminals, όταν αυτά είναι σε μακρινές αποστάσεις.
  • Αναβάθμιση αεροδρομίων, για την ανάπτυξη του home porting, που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους προορισμούς κρουαζιέρας της Επικράτειας.
  • Πολιτική σε ό,τι αφορά τον καθορισμό λιμενικών τελών, ώστε αυτά να τηρούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα, προκειμένου να δημιουργούνται όροι προσέλκυσης των κρουαζιεροπλοίων.

Ιδιαίτερα, στην συνάντηση με τον περιφερειάρχη του Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκου, συζητήθηκαν θέματα σχετικά με:

  • Τις διαδικασίες εγκρίσεως των έργων, σύμφωνα με τα master plans των λιμένων, καθώς και την εξασφάλιση των αναγκαίων πιστώσεων, για την εκτέλεσή τους.
  • Την τήρηση, από πλευράς των Αρχών διαχείρισης των λιμένων, καθώς και των άλλων Υπηρεσιών, μέτρων και ευκολιών προς εξυπηρέτηση των επισκεπτών, τόσο κατά την έξοδό τους από το πλοίο, όσο κατά τις επισκέψεις στα ενδιαφέροντα σημεία κάθε προορισμού.
  • Την ανάπτυξη υποδομών σε μικρά νησιά, για τα οποία υπάρχουν τάσεις για να καταστούν νέοι προορισμοί, χάρη στο ήσυχου περιβάλλον, τα φυσικά τοπία και άλλα πλεονεκτήματα που υπάρχουν σε αυτά τα μέρη.
  • Το ενδιαφέρον επέκτασης της τουριστικής περιόδου, με στόχο το full year operation, ιδιαίτερα σε προορισμούς της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπου συνδράμει και το στοιχείο των ηπιότερων κλιματολογικών συνθηκών.

Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να υπάρξει συνέχεια των συναντήσεων, προκειμένου να μπορούν να ακούγονται οι απόψεις των χρηστών στους σχεδιασμούς των έργων, πριν αρχίσει η εκτέλεσή τους. «Το στοιχείο αυτό δίδει τη δυνατότητα να καταγράφονται οι απόψεις των ανθρώπων που είναι υπεύθυνοι στους χειρισμούς των πλοίων κατά την είσοδο και έξοδο από τους λιμένες, καθώς και την παραμονή των εκεί, λαμβάνοντας πάντα τον παράγοντα ασφάλεια (safety), που σχετίζεται και με τις επικρατούσες σε κάθε περίπτωση καιρικές συνθήκες στους λιμένες και τα αγκυροβόλια» επισημαίνει η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας.