Ξεπέρασαν το 1,5 δισ. ευρώ οι επενδύσεις από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ την τελευταία πενταετία, σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ που επεξεργάστηκε στοιχεία ισολογισμών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και τις εκτιμήσεις ειδικών για τις εταιρείες.
Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως ανάπτυξη δικτύου με καταστήματα νέας γενιάς, εκσυγχρονισμό αποθηκών, δικτύου διανομών, στόλου οχημάτων και λοιπών υποδομών, ψηφιακές τεχνολογίες και ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας/πωλήσεων, υλοποίηση υποδομών βιώσιμης ανάπτυξης.
Επίσης, εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων καταστημάτων για αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών και ανάπτυξη και εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού.
Το πάγιο ενεργητικό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία και παρά τις όποιες αλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί αυξήθηκε κατά περίπου 18%, κάτι που μεταφράζεται σε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης γύρω στο 3%.
Το 2017 τα πάγια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις ανέρχονται σε 3,8 δισ. ευρώ έναντι 3,3 δισ. ευρώ το 2012. Η εξέλιξη αυτή είναι αξιοσημείωτη για την ελληνική οικονομία η οποία την τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται από αποεπένδυση.
Τα στοιχεία των παγίων των εταιρειών παρουσιάζουν μεγάλες αυξήσεις κάθε χρόνο, οι οποίες ειδικά τα έτη 2016 και 2017 ήταν ιδιαίτερα μεγάλες λόγω των μεταφορών παγίων από τις εξαγορασθείσες εταιρείες στους νέους ομίλους και εταιρείες.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ειδικά μετά το 2013, η αύξηση των παγίων ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ ανά έτος, ενώ και οι αποσβέσεις των παγίων ανά έτος παραμένουν σταθερές περί τα 120 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ όλοι οι νέοι όμιλοι και εταιρείες κατά κανόνα δεν έκλεισαν παρά ελάχιστα καταστήματα, επενδύοντας σημαντικά ποσά στη διαμόρφωση ενός ομοιογενούς και αποδοτικού δικτύου, κάτι που αφορά εκτός από τα ίδια τα καταστήματα και τις λοιπές αναγκαίες υποστηρικτικές υποδομές (π.χ. αποθήκες, μεταφορές, τεχνικός εξοπλισμός, υποδομές και συστήματα κλπ). Το ερώτημα της αποδοτικότητας των επενδύσεων αυτών μπορεί να απαντηθεί σε βάθος χρόνου. Μάλιστα η άμεση επίδραση αυτών των κινήσεων σε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες ενδεχομένως να είναι ακόμα και αρνητική.
Παρ’ όλα αυτά, οι συγκεκριμένες επενδύσεις θέτουν τις βάσεις για αύξηση της παραγωγικότητας, είσοδο σε νέες αγορές όπως το food-to-go, ανταπόκριση στις αναδυόμενες απαιτήσεις/τάσεις των καταναλωτών και λειτουργία στο αναδυόμενο ψηφιακό περιβάλλον. Για τους παραπάνω λόγους οι επενδύσεις τα επόμενα χρόνια αναμένεται να κινηθούν σε υψηλά επίπεδα και να ξεπερνούν ετησίως τα 250 εκατ. ευρώ.