Υποχώρηση των κλειστών καταστημάτων στην Αθήνα και οριακή αποκλιμάκωση στις άλλες αγορές παρατηρείται στην επικαιροποιημένη έρευνα απογραφής της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της καταγραφής των κλειστών επιχειρήσεων σε κεντρικές εμπορικές αγορές της Αθήνας, του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας.
Παρατηρείται οριακή αποκλιμάκωση των λουκέτων σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο (-0,41%) για το σύνολο των αγορών. Η μείωση αυτή, όπως εκτιμούν οι έμποροι, συμβάλλει στη γενική διόρθωση της εικόνας του συνόλου των αγορών, η οποία και αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη που έχει καταγραφεί από το ΙΝΕΜΥ.
Σύμφωνα με την έρευνα για την Αθήνα, από το 2012 όπου είναι συγκρίσιμο το πεδίο απογραφής, το Μάρτιο του 2018 καταγράφεται το χαμηλότερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων που έχει καταγραφεί (24,9%).
Τα στοιχεία δείχνουν σημαντική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην αγορά της Αθήνας (μείωση των κλειστών καταστημάτων κατά 1,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο και 1,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος) ενώ νέες επιχειρήσεις διάφορων κλάδων εισέρχονται στην αγορά (εμπόριο τροφίμων, εστίαση, λοιποί κλάδοι) και το λιανικό εμπόριο ένδυσης μειώνεται σε όρους συγκέντρωσης.
Σε όλες τις εμπορικές ζώνες Κολωνάκι, Πατησίων, Κεντρικές, Εξάρχεια διαπιστώνεται βελτίωση στην συγκέντρωση κλειστών καταστημάτων με εξαίρεση το Εμπορικό Τρίγωνο στο οποίο καταγράφεται οριακή αύξηση.
Αυξομειώσεις σε άλλες αγορές
Σε ό,τι αφορά στις άλλες αγορές της Αττικής παρουσιάζεται βελτίωση και ενίσχυση της παρουσίας του λιανικού εμπορίου στις αγορές Χαλανδρίου και Περιστερίου.
Εντυπωσιακή χαρακτηρίζεται η διόρθωση της εικόνας της αγοράς του Χαλανδρίου καθώς τα λουκέτα μειώνονται κατά 3%. Η μείωση αυτή έρχεται να διορθώσει τη ραγδαία αύξηση που καταγράφηκε το προηγούμενο εξάμηνο αλλά και να βελτιώσει περεταίρω την εικόνα της αγοράς.
Στο Περιστέρι εμφανίζεται μείωση των λουκέτων κατά 0,8%. Η μείωση που καταγράφεται είναι η 5η συνεχόμενη και η συνολική εικόνα της αγοράς σταδιακά προσεγγίζει τα επίπεδα που είχε η αγορά κατά το Μάρτιο του 2013.
Δυσμενέστερη, από την άλλη πλευρά, είναι η κατάσταση σε Μαρούσι, Ν. Ιωνία, Γλυφάδα και Κηφισιά.
Η αύξηση των λουκέτων στο Μαρούσι είναι σημαντική (+2,6% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και +3,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος) και στην Ν. Ιωνία (+1,1% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και +1,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος) Σημαντική είναι και η αύξηση των κλειστών καταστημάτων στη Γλυφάδα και στην Κηφισιά (+1,1% τόσο σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο όσο και ετησίως).
Μικρές μειώσεις, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, που κινούνται στα όρια της σταθεροποίησης, παρατηρούνται στα λουκέτα σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Πειραιά (-0,3%, -0,2% και -0,3% αντίστοιχα). Τόσο στον Πειραιά όσο και στην Πάτρα καταγράφεται οριακή ενίσχυση της εστίασης και υποχώρηση του λιανικού εμπορίου υπόδησης και των λοιπών κλάδων δραστηριότητας αντίστοιχα.
Συνέδριο ΕΣΕΕ 20-21 Απριλίου
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης δήλωσε:
«Από τις αρχές του έτους, έχουμε επισημάνει και διαπιστώσει την οριακή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών και επιδόσεων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα της 12ης σε σειρά καταγραφής των επαγγελματικών στεγών σε εμπορικά κέντρα των πόλεών μας, συνηγορούν υπέρ αυτής της διαπίστωσης.
Το ποσοστό των κλειστών επαγγελματικών στεγών στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να έφτασε στο χαμηλότερο μνημονιακό ποσοστό (24,9%) από την έναρξη της κρίσης ενώ στο σύνολο των καταγραφών τα «λουκέτα» παρουσίασαν σημαντική μείωση, χωρίς όμως αυτό να μας ικανοποιεί, αφού 1 στα 4 εμπορικά καταστήματα συνεχίζει να παραμένει κλειστό.
Είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες για να επιστρέψει η αγορά στην κανονικότητα και οι πρώτες θετικές ενδείξεις είναι πολύ κρίσιμο να χαρακτηρίζονται από σταθερότητα και διάρκεια ώστε να μετουσιωθούν σε αναπτυξιακή προοπτική. Γι΄ αυτό το λόγο, η ΕΣΕΕ ανταποκρινόμενη στο ρόλο της και αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της περιόδου, διοργανώνει στις 20 και 21 Απριλίου συνέδριο στο οποίο θα διερευνηθούν οι επιτυχημένες επιχειρηματικές στρατηγικές, ώστε να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματα των εμπορικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων».
Πηγή: ΑΜΠΕ