Από την έντυπη έκδοση
Ακόμη και το 80% αγγίζει η μείωση της κατανάλωσης στα πρατήρια υγρών καυσίμων της χώρας μας και οι πρατηριούχοι διαμαρτύρονται προς τα συναρμόδια υπουργεία επειδή είναι ο μοναδικός πληττόμενος κλάδος λιανικής που εντάχθηκε στο Πλαίσιο 3 όσον αφορά τα μέτρα για τον κορονοϊό, δηλαδή εξομοιώθηκε με τις εταιρείες διανομής ρεύματος και φυσικού αερίου.
Συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου υποστήριξε ότι η πτώση τζίρου στα πρατήρια υγρών καυσίμων αγγίζει πλέον το 80% και εξέφρασε απορία για την απάθεια της κυβέρνησης για τον κλάδο. «Είμαστε ένα ανοικτό επάγγελμα, το μοναδικό σε άμεση επαφή με τον πελάτη. Δίνω το POS σε απόσταση χεριού, ανταλλάσσω χρήματα. Είμαστε άμεσα δέκτες ή μεταδότες του ιού. Έχουμε ζητήσει να ρυθμιστεί το ωράριο και η λειτουργία των πρατηρίων. Έχουμε στείλει κατ’ επανάληψη επιστολές στα συναρμόδια υπουργεία για τη ρύθμιση της λειτουργίας και του ωραρίου.
Τα πρατήρια μπήκαν στη ρύθμιση του υπουργείου μόνο όσον αφορά τους εργαζόμενους. Ποιος εργαζόμενος, όμως, θα πληρωθεί 800 ευρώ όταν το πρατήριο δεν έχει μειώσει το ωράριό του;» σημείωσε σχετικά. Ειδικότερα, η ομοσπονδία έχει υποβάλει πρόταση για περιορισμένο ωράριο. «Κατά κάποιον τρόπο συμβάλλουμε κι εμείς στην παρούσα φάση στον περιορισμό των μετακινήσεων των πολιτών. Δυστυχώς, προβλέπω ότι θα υπάρξουν απολύσεις προσωπικού στον κλάδο μας» προειδοποίησε ο πρόεδρος της ομοσπονδίας.
Ειδικότερα, όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη, όπως επισήμανε στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝΒΕΘ) Θέμης Κιουρτζής, ήδη λόγω της μεγάλης πτώσης των εσόδων, που υπολείπονται κατά πολύ των εξόδων τους, πολλά πρατήρια βενζίνης στη Θεσσαλονίκη πλέον δεν ανοίγουν τα βράδια, ούτε και τις Κυριακές. Η ΕΝΒΕΘ, με επιστολή της προς τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Υποδομών – Μεταφορών, εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της «διότι είμαστε ο μοναδικός πληττόμενος κλάδος λιανικής που εντάχθηκε στο Πλαίσιο 3. Εξομοιωθήκαμε, δηλαδή, με τις εταιρείες διανομής ρεύματος και φυσικού αερίου».
Πρόσθετα προβλήματα
Σύμφωνα με την ΕΝΒΕΘ, επίσης, πρόσθετο πρόβλημα προκαλεί στον κλάδο το γεγονός ότι οι πληττόμενοι πελάτες των πρατηρίων υγρών καυσίμων έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τις επιταγές τους με καθυστέρηση 75 ημερών, ενώ οι βενζινοπώλες, αν δεν πληρώσουν άμεσα τους προμηθευτές τους, δεν μπορούν να φορτώσουν καύσιμα. «Εμείς, λοιπόν, που απολέσαμε ήδη το 70% των καταναλώσεών μας, δεν χρήζουμε προστασίας. Δεν γίνεται αντιληπτό ότι με τα μικρά περιθώρια κέρδους που είχε ο κλάδος, δεν είναι ανεκτή για τη βιωσιμότητά του μια πτώση άνω του 20%» τονίζει η διοίκηση της ΕΝΒΕΘ.
Στη δε προσέγγιση της Πολιτείας ότι συνεχίζεται η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης και άρα υπάρχουν έσοδα, η απάντηση της ΕΝΒΕΘ είναι ότι πλέον περισσότερα από τα μισά πρατήρια δεν κάνουν διανομή, αφού και αυτή έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια κατά 70%, όπως επίσης ότι τα μικρά έσοδα από τη μειωμένη κατανάλωση της φετινής περιόδου κάλυψαν ένα μέρος από τις απώλειες του εισοδήματος από την πτώση των καταναλώσεων των υπόλοιπων καυσίμων. Υπενθυμίζει ακόμη ότι όταν δεν κινούνται τα αυτοκίνητα, δεν καταναλώνουν και τα υπόλοιπα προϊόντα από τις αίθουσες των πρατηρίων, όπως επίσης και ότι η δράση των πλυντηρίων έχει μηδενιστεί απολύτως.
Για τους παραπάνω λόγους η ΕΝΒΕΘ ζητεί να ενταχθεί ως βαρύτατα πληττόμενος κλάδος, τουλάχιστον στο Πλαίσιο 2, δεδομένου ότι πέραν της υποχρεωτικότητας, αλλά και της δομής της αγοράς, οι ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων τελούν εν λειτουργία χωρίς να καλύπτουν καν το λειτουργικό κόστος, ενώ επίσης βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικινδυνότητας, αφού πρέπει να εξυπηρετούν τους εναπομείναντες στους δρόμους οδηγούς και πελάτες τους.