Στοχευμένες προτάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων Ελλάδας και Κίνας στους τομείς της βιομηχανίας, των υπηρεσιών, της ναυτιλίας, της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και του εμπορίου, κατέθεσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) στον Πρωθυπουργό εν όψει της κυβερνητικής αποστολής στο Πεκίνο στο τέλος της εβδομάδας.
Τις προτάσεις υποστηρίζουν επίσης η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο και το Ελληνο – Κινεζικό Επιμελητήριο.
Oι βασικοί άξονες των προτάσεων του ΕΒΕΠ έχουν ως εξής:
1) Ενδυνάμωση των συμφωνιών για νέες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.
2) Αξιοποίηση των ναυπηγείων και επανεκκίνηση της Ναυπηγοεπισκευής.
3) Ολοκλήρωση του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στο Θριάσιο Πεδίο.
4) Ενίσχυση των υποδομών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου.
5) Αύξηση των εξαγωγών και προώθηση των ελληνικών προϊόντων.
6) Επενδύσεις σε ελληνικές τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρείες.
7) Αύξηση του τουρισμού σε συνδυασμό με την κρουαζιέρα και τα περιφερειακά αεροδρόμια.
8) Συνεργασία ελληνο-κινεζικού δημόσιου τομέα, με αξιοποίηση των δομών των επιμελητηρίων.
9) Υπογραφή νέου μνημονίου συνεργασίας μικρομεσαίων ελληνικών και κινεζικών επιχειρήσεων.
10) Αποτύπωση των δυσχερειών και αντιμετώπιση των προβλημάτων στις εμπορικές συναλλαγές.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, επισήμανε: «…Η επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία στο Πεκίνο, θα πρέπει να έχει σαφέστατο στόχο την προσέλκυση κινέζικων επενδύσεων σε τομείς που αποτελούν την “αιχμή του δόρατος” για τους Έλληνες και το “κεφάλι του Δράκου” για τους Κινέζους, αντίστοιχης της κινεζικής επένδυσης της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Η συγκεκριμένη αποστολή στην Κίνα είναι εμφανές ότι δεν έχει μόνο συμβολική σημασία, αλλά ουσιαστική αξία, αφού επιβεβαιώνει την πρόθεση της Ελλάδας για αναζήτηση συμμαχιών και εκτός Ευρώπης. Η ελληνική κυβέρνηση γνωρίζοντας το ενδιαφέρον των Κινέζων μπορεί, με αμοιβαία συμφέρουσες συμφωνίες, να εξειδικεύσει τη λίστα των μεταρρυθμίσεων, που συμφώνησε να παρουσιάσει στους Ευρωπαίους εταίρους μας, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται, η περαιτέρω αξιοποίηση του ΟΛΠ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του Ελ. Βενιζέλος και των περιφερειακών αεροδρομίων.
»Προτεραιότητα για τους Κινέζους είναι οι επενδύσεις σε λιμάνια, σιδηροδρομικές υποδομές, μεταφορές, τρένα, “logistics”, ώστε να αποκτήσουν στο νότο της Ευρώπης ένα παρόμοιο σιδηροδρομικό δίκτυο με αυτό που ήδη διαθέτουν στο βορρά, μέσω του οποίου συνδέθηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο η Ισπανία με την πόλη Γιγού στον Ειρηνικό Ωκεανό. Έτσι, θα δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο ευρωπαϊκό δίκτυο διανομής, ενώ παράλληλα το κόστος των κινεζικών προϊόντων θα μειωθεί δραστικά. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα θα γίνει διεθνής κόμβος διαμετακομιστικού εμπορίου, γέφυρα μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, ενώ ο Πειραιάς πύλη εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων και ναυτιλιακών υπηρεσιών.
»Βαρόμετρο για την περαιτέρω ανάπτυξη των διμερών σχέσεων χαρακτηρίζεται ο διαγωνισμός της πώλησης του 67% των μετοχών αντί της μακροχρόνιας παραχώρησης υπηρεσιών και εγκαταστάσεων του ΟΛΠ, καθώς και η διαβεβαίωση από ελληνικής πλευράς στις ανησυχίες των Κινεζών επενδυτών για τήρηση των αρχικών συμφωνιών. Ο Πειραιάς, η Δραπετσώνα, το Πέραμα μαζί με το ΒΙ.ΠΑ. Σχιστού, το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και εναλλακτικά τα περιφερειακά αεροδρόμια αποτελούν κομβικά σημεία της μακροχρόνιας στρατηγικής των Κινέζων και θα πρέπει να έχουν κορυφαία θέση στις συναντήσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας. Πάγια πρόταση του Επιμελητηρίου είναι η κυβέρνηση να αναζητήσει νέους τρόπους συνεργασίας και όχι το παλαιό μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, μέσω πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών, αλλά μέσω δημιουργίας κοινών επιχειρηματικών σχημάτων (“joint ventures”) είτε μέσω συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τύπου ΣΔΙΤ».
Ακόμη, ο κ. Κορκίδης σημειώνει στην επιστολή του ότι η παρουσία της COSCO και οι σύγχρονες εγκαταστάσεις της στον Πειραιά δίνουν το πλεονέκτημα ανάπτυξης μιας υπερταχείας σιδηροδρομικής σύνδεσης, που θα φέρει πιο κοντά τον Πειραιά με τη Βουδαπέστη και το κέντρο της Ευρώπης, μέσω ΠΓΔΜ και Σερβίας, εξοικονομώντας 10 ημέρες στη μεταφορά εμπορευμάτων σε σχέση με τον χρόνο που θα απαιτούνταν για να φθάσουν διά θαλάσσης στα λιμάνια του Ρότερνταμ, του Αμβούργου ή του Κιέλου. Αντίστοιχα, αναφέρει, τα τρένα θα επιστρέφουν γεμάτα με ευρωπαϊκά προϊόντα στον Πειραιά, απ’ όπου και θα μεταφέρονται, διά θαλάσσης, με κοντέινερ στην Ασία.
Αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο, εκτιμά, το μεταφορικό κόστος των προϊόντων θα μειωθεί κατά 40%, μετατρέποντας πολλά από τα ελληνικά προϊόντα σε ανταγωνιστικά. Επισημαίνει ότι το όφελος για την Ελλάδα θα προκύψει εκτός από τις επενδύσεις και από τις μεγαλύτερες εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στην Ευρώπη και την Ασία.
Υπενθυμίζεται στην επιστολή ότι κατά τη συνάντηση του προεδρείου του ΕΒΕΠ με τη διοίκηση της COSCO PACIFIC, ανώτατα στελέχη διαβεβαίωσαν το επιμελητήριο ότι κάνουν σκέψεις για δημιουργία επισκευαστικής βάσης, σε συνεργασία με μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις, ενώ σχεδιάζουν την αγορά τριών πλωτών δεξαμενών, AFROMAX, PANAMAX και HANDY SIZE.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ τονίζει ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλει το Επιμελητήριο για την ενδυνάμωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων-μελών του, επιδιώκει συμφωνίες ενίσχυσης των εξαγωγών ναυτιλιακών υλικών, που κατασκευάζονται στην Ελλάδα προς τα κινεζικά ναυπηγεία και ζήτησε από τον Κινέζο πρέσβη, Ζου Ξιαολί, την εμβάθυνση και προώθηση της συνεργασίας, αποστέλλοντάς του δυο λίστες με τα στοιχεία επικοινωνίας των 285 επιχειρήσεων-μελών του επιμελητηρίου, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα της ναυτιλίας, ναυπηγικής βιομηχανίας και μεταποίησης, εκ των οποίων οι 209 είναι εφοδιαστές «ship suppliers» και οι 76 είναι κατασκευαστές «makers».
Πηγή: ΑΜΠΕ