Skip to main content

Από 1η Ιουλίου το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου σε 32 νησιά του Αιγαίου

Από 1η Ιουλίου τίθεται σε εφαρμογή το μεταφορικό ισοδύναμο, αρχικά σε 32 νησιά του Αιγαίου που θα απωλέσουν το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ και το οποίο θα διαμορφωθεί στο 24%, και από 1η Ιανουαρίου 2019 και στις υπόλοιπες νησιωτικές περιοχές.

Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας που επικαλείται το ΑΜΠΕ αναφέρουν ότι η φιλοσοφία του μέτρου που θα εφαρμοσθεί μόνο για τους νησιώτες και για τα εμπορεύματα που πηγαίνουν από και προς τα νησιά, είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές, όπως και οι κάτοικοι της υπόλοιπης χώρας, με επιδότηση του κόστους.

Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να πάει προς το μέρος του που είναι η ίδια απόσταση 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελεί την διαφορά.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στις μεταφορές εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Η οικονομική ενίσχυση θα αποτελεί ουσιαστικά ένα βοήθημα για όσους ταξιδεύουν από και προς τα νησιά με το φθηνότερο μέσο μεταφοράς προκειμένου να μην χρεώνονται περισσότερα από αυτόν που ταξιδεύει για παράδειγμα με το υπεραστικό λεωφορείο.

Τα νησιά στα οποία θα εφαρμοστεί αρχικά είναι τα εξής: Σαμοθράκη, Λήμνος, Ικαρία, Αγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Οινούσσες, Φούρνοι, Θύμαινα, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάσος, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Πάτμος, Χάλκη, Λειψοί, Ψέριμος, Αγαθονήσι, Λέβιθα, Καστελόριζο, Αρκοί, Γυαλί, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Κίναρος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως , Λέρος, Μαράθι.

Την ευθύνη για την υλοποίηση του μεταφορικού ισοδύναμου έχει η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, ενώ το μέτρο αυτό θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και θα διασφαλίζει την ισοστάθμιση του κόστους μεταφοράς με αυτό της ηπειρωτικής Ελλάδας. «Ελεγκτικός μηχανισμός» θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης που θα ελέγχει τις τιμές μέσω δειγματοληπτικών ελέγχων σε προϊόντα που μεταφέρονται προς τα νησιά κυρίως σε είδη πρώτης ανάγκης.

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας εντός του Απριλίου αναμένεται να ψηφιστεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Η συγγραφή του νόμου δεν θα είναι κάποιο τεράστιο νομικό κείμενο, αλλά θα αποτελεί ένα πλαίσιο που θα εξειδικεύεται με υπουργικές αποφάσεις για ένα και μόνο λόγο, καθώς πολλές από τις παραμέτρους τις οποίες περιλαμβάνει το μεταφορικό ισοδύναμο είναι δυναμικές. Στην πρώτη πιλοτική φάση του μέτρου για το 2018, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 50 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 θα δοθούν 150 εκατ. ευρώ μέσω εθνικών πόρων.

Η εφαρμογή για τους επιβάτες θα γίνεται μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και για τα εμπορεύματα από τους ενδιάμεσους φορείς που υπάρχουν για τα προγράμματα του επιχειρησιακού προγράμματος ανταγωνιστικότητας. Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου για τα καύσιμα θα γίνει σε δεύτερη φάση και με επιδότηση των μεταφορικών εταιρειών. Τα χρήματα προς τους επιβάτες αναμένεται να δίνονται μέσω της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ενώ για τη μεταφορά εμπορευμάτων θα αναζητηθεί και συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Παράλληλα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημείωναν πως στην 1η φάση θα εντοπιστούν τυχόν αδυναμίες στην εφαρμογή του μέτρου, έτσι ώστε να διορθωθούν άμεσα και στις αρχές του επόμενου έτους να λειτουργήσουν όλα χωρίς προβλήματα.