Skip to main content

Μειώθηκε κατά 7% ο αριθμός των γυναικών στην ηγεσία

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Μόλις κατά 1% αυξήθηκε τον τελευταίο χρόνο παγκοσμίως το ποσοστό των γυναικών σε ανώτατες διοικητικές θέσεις και ανήλθε σε 25% το 2017 από 24% το 2016 – με την Ελλάδα να σημειώνει τη χειρότερη επίδοση από το 2011, σύμφωνα με την έρευνα «Women in Business» της Grant Thornton, η οποία, στα 13 χρόνια που διενεργείται, δείχνει μια συνολική αύξηση 6 ποσοστιαίων μονάδων.

Την ίδια στιγμή ο αριθμός των οργανισμών χωρίς τη συμμετοχή γυναικών σε ανώτερο επίπεδο έχει αυξηθεί από 33% το 2016 σε 34% το 2017 κι αυτό χαρακτηρίζεται «σοβαρή αδυναμία» από τους αναλυτές της Grant Thornton που δημοσιεύουν τη μελέτη τους σήμερα, κατά την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, το 2017 σημειώνεται μια σημαντική μείωση στον αριθμό των γυναικών σε διοικητικές θέσεις, με το ποσοστό να ανέρχεται σε 20% από 27% στην περσινή έκθεση, γεγονός που κατατάσσει τη χώρα μας στις 10 τελευταίες χώρες της παγκόσμιας κατάταξης, μια από τις χειρότερες επιδόσεις των τελευταίων ετών. Πάντως, παρά την πτώση, το ποσοστό των εταιρειών που δεν έχουν καθόλου γυναίκες στη διοίκηση, μειώθηκε στη χώρα μας κατά 2% σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας στο 27%, κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο 34%.

Οι ρόλοι των γυναικών

Οι ρόλοι που αναλαμβάνουν οι γυναίκες στις ελληνικές επιχειρήσεις διαφοροποιούνται σε σχέση με πέρυσι ως εξής: στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου το ποσοστό ανέρχεται σε 16% φέτος σε σχέση με 9% το 2016, του προέδρου / αντιπροέδρου σε 7% από 4% αντίστοιχα, αντίθετα στη θέση του Partner το ποσοστό ανέρχεται σε 2% το 2017 από 6% το 2016, του διευθυντή πωλήσεων σε 8% από 11% αντίστοιχα, του διευθυντή Marketing σε 10% από 13% και άλλων διευθυντικών θέσεων 2% από 13% αντίστοιχα.

Στην Ελλάδα, οι αλλαγές που αποτελούν τον σημαντικότερο επιχειρηματικό κίνδυνο είναι, για την πλειοψηφία των γυναικών (81,8%) και των αντρών (67,4%), οι οικονομικές. Ακολουθούν οι πολιτικές αλλαγές (με αντίστοιχα υψηλά ποσοστά, 63,6% για τις γυναίκες και 62,9% για τους άντρες) και η συμπεριφορά των ανταγωνιστών (29,2% και 27,3% αντίστοιχα). Μεγαλύτερη πιθανότητα ευκαιρίας για την επιχείρησή τους, εντοπίζουν οι γυναίκες στην Ελλάδα στις οικονομικές αλλαγές (45,5% για τις γυναίκες, έναντι 39,3% για τους άντρες), καθώς και στις αλλαγές που αφορούν σε θέματα του ανθρώπινου δυναμικού (27,3% για τις γυναίκες και 21,3% για τους άντρες). Αντίθετα, οι άντρες στην Ελλάδα, αναγνωρίζουν περισσότερες ευκαιρίες σε ό,τι έχει να κάνει με τη συμπεριφορά των ανταγωνιστών (24,7%, έναντι 18,2% για τις γυναίκες) και τις τεχνολογικές αλλαγές (25,8% για τους άντρες, έναντι 0% για τις γυναίκες).

Στο ερώτημα πώς αντιμετωπίζουν τους κινδύνους που παρουσιάζονται, η απάντηση που έδωσαν οι περισσότερες Ελληνίδες στην έρευνα είναι η αναζήτηση καθοδήγησης από εξωτερικούς συμβούλους (72,7%, έναντι 34,8% για τους άντρες) και ακολουθούν η σύγκληση Διοικητικού Συμβουλίου για συζήτηση επί του ενδεχόμενου κινδύνου (63,6% για τις γυναίκες και 40,4% για τους άντρες).