Skip to main content

ΕΚΧΑ: Ηχηρό «όχι» διευθυντών – εργαζόμενων στη δημιουργία νέου φορέα κτηματογράφησης

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Την επιχειρηματολογία τους κατά του σχεδιασμού της κυβέρνησης για δημιουργία ενός νέου φορέα με τη μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) στον οποίο θα ενσωματωθούν οι λειτουργίες και το προσωπικό της ΕΚΧΑ (Εθνικό Κτηματολόγιο Χαρτογράφηση) και των υποθηκοφυλακείων, αναπτύσσουν σε επιστολή τους προς τη διοίκηση της ΕΚΧΑ, οι διευθυντές και υποδιευθυντές της. Την ίδια στιγμή έντονη είναι η αντίδραση και του Σωματείου Εργαζομένων στην Κτηματολόγιο ΑΕ (ΣΕΚΤ) που προειδοποιεί με δυναμικές κινητοποιήσεις.

Όπως έχει γράψει ήδη η «Ν» (19 Δεκεμβρίου) το έργο του Κτηματολογίου έχει περιέλθει σε εξαιρετικά κρίσιμη φάση με την κυβέρνηση, έχοντας σύμβουλο την Παγκόσμια Τράπεζα, να προκρίνει ένα νέο φορέα για την ολοκλήρωση και λειτουργία του. Το παράδοξο της πρότασης (Οδικός Χάρτης) είναι ότι συνοδεύεται με ένα παράλληλο κείμενο που καταγράφει 20 ρίσκα – αβεβαιότητες του σχεδιασμού  μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η αντίδραση των εργαζομένων στην ΕΚΧΑ.  

Αναλυτικότερα, στην επιστολή τους οι Δημήτρης Ρόκος (Διεύθυνση Προγραμματισμού & Επενδυτικών Προϊόντων) Ελεονώρα Ανδρεδάκη, Τάσος Καϊμάκης, Ρένα Κουκούτση (Νομική Διεύθυνση) Δημήτρης Αμέντας, Βάσω Σιάρκου (Ανθρώπινου Δυναμικού) Κώστας Αγρογιάννης, Βάσω Κατσούλα, Βίκυ Παπαγεωργίου (Οικονομικού) Μαρία Κασάπη, Δημήτρης Χατζόπουλος, Ερωφύλλη Παπαδοπούλου (Διεύθυνση Λειτουργούντος Κτηματολογίου) Άρια Ιωαννίδη, Χρήστος Αδάμος, Φένια Λιόντα (Διεύθυνση Έργων) Γιώργος Μουραφέτης (Ψηφιακών Συστημάτων, Υπηρεσιών και Προώθησης Προϊόντων) Μίμης Βογιατζής (Δασικών Χαρτών και Φυσικού Περιβάλλοντος) αρχικά σημειώνουν:

«Σήμερα, η ΕΚΧΑ Α.Ε., μοναδικός εθνικός φορέας σύνταξης και λειτουργίας του Εθνικού Κτηματολογίου, που η Πολιτεία με τη νομοθετική μεταρρύθμιση του νόμου 4164/2013 προέκρινε, οφείλει να διεκδικήσει δυναμικά τις κατάλληλες και πρόσφορες συνθήκες και προϋποθέσεις για το μετασχηματισμό της, ως λειτουργικού και στελεχιακού συνόλου  που θα της επιτρέψει να αναλάβει πλήρως τη λειτουργία των υπηρεσιών  του Κτηματολογίου και να εκπονήσει το σχεδιασμό και στρατηγική για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου και την πλήρη καθιέρωση του θεσμού. Η κεκτημένη τεχνογνωσία του προσωπικού μας, η αδιαμφισβήτητη εμπειρία και τεχνολογική ικανότητα και, κυρίως, το όραμά μας, είναι στοιχεία που η Ελληνική Πολιτεία δεν μπορεί να αγνοήσει και έχει χρέος να αξιοποιήσει για την ομαλή μετάβαση στην επόμενη μέρα.

«Για όλα αυτά άλλωστε έχουν δαπανηθεί και επενδυθεί χρήματα του Ελληνικού Λαού μέσω των προγραμμάτων κτηματογράφησης που ήταν εναρμονισμένα με τον εγκεκριμένο εθνικό σχεδιασμό του έργου. Το ίδιο ισχύει και για τα χρήματα που μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων έχουν επενδυθεί για την εγκατάσταση και λειτουργία σύγχρονων τεχνολογικών υπηρεσιών που εξυπηρετούν τη λειτουργία του θεσμού. Για όλα αυτά θεωρούμε χρέος μας να επιστρέψουμε στον Έλληνα πολίτη προς όφελός του ένα ολοκληρωμένο Κτηματολόγιο, με ποιοτικές και αναβαθμισμένες υπηρεσίες που θα δικαιώνει την προσπάθεια που μέχρι σήμερα έχουμε όλοι μας καταβάλει ευσυνείδητα και αφοσιωμένα».

Σημειώνεται ότι πληροφορίες αναφέρουν ότι ορισμένοι εκ των διευθυντών της ΕΚΧΑ συμμετείχαν στις ομάδες εργασίας που συνέβαλαν στην κατάρτιση της πρότασης – Οδικό Χάρτη – για τον νέο φορέα.

Η επιστολή προς τη διοίκηση της ΕΚΧΑ (πρόεδρο Β. Νάκο, διευθύνουσα σύμβουλο Χ. Κλωνάρη, αντιπροέδρους Β. Βεσκούκη και Μ. Καλατζοπούλου) καταλήγει ως εξής:

«Ο προτεινόμενος σχεδιασμός αφορά στη δημιουργία φορέα «joint cadastre and property register agency». Τόσο από τον τίτλο αυτό, όσο και από τις λεπτομέρειες που υπάρχουν στο κείμενο, διαφαίνεται η αντίληψη της δημιουργίας ενός φορέα «συνδιαχείρισης» των κτηματολογικών γραφείων της μεταβατικής περιόδου και των υποθηκοφυλακείων, με απώτερο στόχο τη δημιουργία (19) Κτηματολογικών Γραφείων.

Η προτεινόμενη «συνδιαχείριση» και ο σχεδιασμός της εγείρουν, αναπόφευκτα, ζητήματα διαδικαστικά και λειτουργικά, οφειλόμενα αφενός στις μη ομοειδείς συνθήκες που επιχειρούν να αντιμετωπίσουν και αφετέρου στην υποτίμηση των βασικών αρχών που αυθεντικά έχουν καθιερωθεί  και προαναφέρθηκαν, αφού η έννοια της συνδιαχείρισης δεν είναι εναρμονισμένη με την αυθεντική βούληση της Πολιτείας για τη λειτουργία του Κτηματολογίου, όπου το Κτηματολόγιο ως σύστημα αντικαθιστά το σύστημα των μεταγραφών και υποθηκών από την επόμενη ημέρα της περαίωσης της κτηματογράφησης και η «μεταβατικότητα» αφορά μόνο στη λειτουργία των υπηρεσιών των υποθηκοφυλακείων και του προσωπικού τους μέχρι τη σύσταση και λειτουργία ΚΓ, που θα ενσωματώσουν το προϋπάρχον προσωπικό υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και θα αντικαταστήσουν τις υπηρεσίες αυτές.

Η δική μας πεποίθηση είναι ότι κάθε σχετική συζήτηση και σχεδιασμός θα πρέπει να βαδίσει απαρέγκλιτα πάνω στις βασικές αρχές της νομοθεσίας για το Εθνικό Κτηματολόγιο, χωρίς ιδεοληπτικά «ψευδοδιλήμματα» και κατασκευές και χωρίς να παραγνωρίζεται η δυναμική του έργου και του φορέα του που η Πολιτεία έχει εμπιστευτεί στην ΕΚΧΑ Α.Ε.. Την προσπάθεια αυτή θα υποστηρίξουμε με όλη μας τη δύναμη, συνέπεια και γνώση ενώπιον σας και όπου αλλού θεωρήσετε απαραίτητο να αξιοποιηθούμε.»

Από την πλευρά του, ο ΣΕΚΤ ζήτησε να συμμετάσχει στις ομάδες εργασίας για την κατάρτιση του Οδικού Χάρτη, αίτημα που μεταφέρθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος με θετική εισήγηση από τον αντιπρόεδρο και επικεφαλής της ομάδας συντονισμού του έργου, κ. Βεσκούκη, με τη σύμφωνη γνώμη του προέδρου της ΕΚΧΑ. 

Σημειώνεται τέλος ότι εξαρχής η διαδικασία σχεδιασμού του νέου φορέα που θα αναλάβει την ολοκλήρωση και λειτουργία του Κτηματολογίου παρακολουθείται  από τα μέλη της διοίκησης (πρόεδρος, διευθύνουσα σύμβουλος, εκτελεστικά μέλη) καθώς και από τον κ. Ρόκο, ωστόσο, οι θέσεις τους που διατυπώνονται ως σχόλια στα κείμενα εργασίας της Παγκόσμιας Τράπεζας δεν αποτελούν επίσημες θέσεις της ΕΚΧΑ οι οποίες να έχουν συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο.