Από την έντυπη έκδοση
Οι τελικές ψηφίδες της ανακεφαλαιοποίησης τοποθετούνται αυτό το Σαββατοκύριακο και από τη Δευτέρα ο τραπεζικός κλάδος εισέρχεται στην τελική ευθεία για τη συγκέντρωση ιδιωτικών κεφαλαίων.
Σήμερα ανακοινώνονται από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα τα αποτελέσματα της διαγνωστικής άσκησης και οι κεφαλαιακές ανάγκες που θα κληθούν να καλύψουν οι τράπεζες, ενώ χθες το πρωί κατατέθηκε στη Βουλή και θα ψηφιστεί σήμερα το πολυαναμενόμενο πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης, με αρκετά σημεία που παραμένουν ασαφή και παραπέμπονται σε ρύθμιση από πράξεις υπουργικού συμβουλίου, προκαλώντας προβληματισμό σε τράπεζες και επενδυτές.
Το διήμερο περιλαμβάνει πυρετώδεις διαβουλεύσεις ώστε να αποσαφηνιστούν τα ζητήματα που δεν έχουν οριστικοποιηθεί με εμπλεκόμενα όλα τα μέρη, κυβέρνηση, θεσμούς, τράπεζες, επενδυτικά funds, ώστε με το άνοιγμα των αγορών να υπάρχει πλήρης «ορατότητα» του επενδυτικού στόρι.
Η ΕΚΤ ανακοινώνει στις 11.30 τα μεγέθη που προκύπτουν από το Asset Quality Review, το βασικό σενάριο και το δυσμενές σενάριο και οι τράπεζες θα έχουν μία εβδομάδα για να υποβάλουν capital plans που θα περιλαμβάνουν τον σχεδιασμό για την κάλυψη των αναγκαίων κεφαλαίων.
Ο εγχώριος κλάδος οφείλει να καλύψει τα κεφάλαια που προκύπτουν από το βασικό σενάριο και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, όπως προκύπτουν από τις εκτιμήσεις για τα διαχειρίσιμα μεγέθη και το ενδιαφέρον που έχει καταγραφεί, είναι εφικτό να συγκεντρωθούν τα αναγκαία κεφάλαια μέσω αυξήσεων.
Από πλευράς της κυβέρνησης επιβεβαιώθηκε χθες η συμμετοχή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) στις αυξήσεις κεφαλαίου.
Το δυσμενές σενάριο μπορεί να καλυφθεί από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με έναν συνδυασμό κοινών μετοχών και coco’s.
Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε τελικώς χθες το πρωί, στο παρά ένα των προθεσμιών, συμπιέζοντας έτι περαιτέρω τον χρόνο που έχουν οι επενδυτές για να εκτιμήσουν την επενδυτική πρόταση του κλάδου, διατήρησε την αβεβαιότητα σε σημαντικά πεδία της ανακεφαλαιοποίησης, όπως η αναλογία της συμμετοχής του Δημοσίου στις αυξήσεις κεφαλαίου μέσω κοινών μετοχών.
H αβεβαιότητα αυτή αποτυπώθηκε στη χρηματιστηριακή αγορά, αλλά και στον προβληματισμό που καταγράφηκε χθες, μετά τη δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου, από διεθνείς επενδυτές στις επαφές που είχαν με τις διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών.
Η κυβέρνηση, μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου, αναφέρθηκε στον διπλό στόχο προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, αλλά και διατήρησης σοβαρής συμμετοχής στις τράπεζες προκειμένου, σε ενδεχόμενη ανάπτυξη, να αυξηθούν και τα κέρδη του Δημοσίου, διευκρινίζοντας ότι «το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου δεν πρέπει να είναι απεριόριστο, καθώς ο έλεγχος στις τράπεζες χρειάζεται, αλλά όχι σε ποσοστό που θα αποτρέπει τους ιδιώτες στο να επενδύσουν κεφάλαιο».
Ο καθορισμός της αναλογίας κοινών μετοχών και coco’s για τη συμμετοχή του ΤΧΣ είναι κρίσιμος, ειδικά δε γιατί υπάρχουν απόψεις εντός της κυβέρνησης για αυξημένο ποσοστό των κοινών μετοχών, κάτι που εύλογα αποθαρρύνει ιδιώτες επενδυτές.
Για το τελευταίο αυτό σημείο υπάρχει η ανάγκη αποσαφήνισής του άμεσα, ώστε οι επενδυτές να έχουν σαφή εικόνα και για τον λόγο αυτό εκτιμάται ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο θα επιδιωχθεί ο καθορισμός του με συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ώστε από τη Δευτέρα με το άνοιγμα των αγορών να υπάρχει πλήρης ορατότητα στην τελική πλέον ευθεία των αυξήσεων κεφαλαίου.
Ολα πριν από την 1η Ιανουαρίου προς αποφυγή bail in
Κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου διευκρινίζουν ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί μέχρι σήμερα το βράδυ, ενώ η ανακεφαλαιοποίηση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν από την 1 Ιανουαρίου 2016 προκειμένου να μην υπάρξει bail in στις καταθέσεις, ενώ ήδη είναι εγγυημένη η προστασία των καταθέσεων κάτω από 100.000 ευρώ από την κοινοτική οδηγία BRRD.
Εκτίμηση της κυβέρνησης είναι ότι οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών στο βασικό σενάριο είναι σε τέτοιο ύψος που μπορούν να καλυφθούν από ιδιωτικά κεφάλαια και να επιτύχει η ανακεφαλαιοποίηση, ενώ για το μέρος που χρησιμοποιηθούν κεφάλαια από τη δανειακή σύμβαση και το ΤΧΣ θα λάβει κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου, ενώ στην προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση οι μετοχές που απέκτησε το Δημόσιο μέσω της ίδιας διαδικασίας είχαν περιορισμένα δικαιώματα ψήφου.
Οσον αφορά τα coco’s, από πλευράς της κυβέρνησης επισημαίνεται ότι είναι υπό αίρεση μετατρέψιμα ομόλογα με υψηλή απόδοση, 8% έως 10%, που μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου, μειώνοντας το κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
Οι προνομιούχες μετοχές που έχει στην κατοχή του το ελληνικό Δημόσιο είναι ήδη τραπεζικό κεφάλαιο και μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου.
Η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας, τόσο των τραπεζών όσο και του ΤΧΣ, σημειώνοντας ότι οι θεσμοί θέλουν ένα ισχυρό ΤΧΣ για να ελέγχει τους τραπεζίτες, πώς χορηγούν δάνεια, με ποια κριτήρια, κ.λπ., ενώ έχει καταγραφεί η διαφωνία της ελληνικής πλευράς ως προς το ύψος της αμοιβής των στελεχών του ΤΧΣ και την ασυλία τους, με βασικό επιχείρημα του κουαρτέτου ότι το «άσυλο» προστατεύει τα μέλη του ΤΧΣ από ομαδικές μηνύσεις, όπως επίσης και στο ζήτημα των «κόκκινων» δανείων.
Προαναγγέλλει δε, μέσα στις επόμενες ημέρες λύση για τον νόμο Κατσέλη και για τα «κόκκινα» δάνεια προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση.
Ανοικτό το θέμα με τις προνομιούχες μετοχές
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει την υποχρεωτική μετατροπή και των senior bonds σε μετοχές εάν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας συμμετάσχει έστω και με ένα ευρώ, δεν αποσαφηνίζει την τύχη των προνομιούχων μετοχών του Δημοσίου, παρά μόνο ότι εάν μετατραπούν σε μετοχές θα περάσουν στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ενώ περιγράφει τη διαδικασία αύξησης με book bulding από την οποία προκύπτει και η τιμή κάλυψης.
Δεν επιβάλλει στις τράπεζες το ύψος των κεφαλαίων για το οποίο θα γίνει η αύξηση, αν και από πλευράς θεσμών είχε ζητηθεί η προσφυγή στις αγορές να γίνει για το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών, με το βασικό σενάριο να παραμένει το μίνιμουμ μέσω του οποίου αποφεύγεται η εξυγίανση και διατηρείται ο ιδιωτικός χαρακτήρας.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει την ενίσχυση της εταιρικής διακυβέρνησης του ΤΧΣ με τη σύσταση Επιτροπής Επιλογής με μέλη που διορίζονται καθ’ υπόδειξη των θεσμών και επιλέγουν αλλά και παύουν τη διοίκηση του Ταμείου, όπως επίσης και την παρέμβαση από πλευράς του ΤΧΣ στις διοικήσεις των τραπεζών μέσω αξιολόγησης των μελών της – και κριτήρια που ήδη θέτει ο νόμος κατ’ ελάχιστον, παρέμβαση η οποία φθάνει ως τη σύσταση αλλαγής της διοίκησης ή μελών σε επιτροπές.