Skip to main content

«Φως και χρώμα ελληνικό στη ζωγραφική του Παναγιώτη Τέτση»

Στο πλαίσιο των τετραήμερων – ανοιχτών στο κοινό – εκδηλώσεων, με τίτλο «Metamorphosis: Το ΚΠΙΣΝ στον Κόσμο», το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) και η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου παρουσιάζουν έκθεση με έργα του Παναγιώτη Τέτση, με τίτλο «Φως και χρώμα ελληνικό στη ζωγραφική του Τέτση», από σήμερα έως και τις 26 Ιουνίου, αλλά και μέχρι τις 31 Ιουλίου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέσα στο ΚΠΙΣΝ.

Στην έκθεση, παρουσιάζονται 35 αντιπροσωπευτικά έργα του Υδραίου ζωγράφου Παναγιώτη Τέτση (1925 – 2016), που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, τα οποία προέρχονται, κυρίως, από τη μεγάλη δωρεά του καλλιτέχνη προς την Εθνική Πινακοθήκη. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζουν η μνημειώδης σύνθεση της «Λαϊκής αγοράς», καθώς και οι τελευταίοι επιβλητικοί πίνακες του αείμνηστου καλλιτέχνη, με τα ανεμοδαρμένα ελληνικά ακρογιάλια.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, κ. Ανδρέας Δρακόπουλος, εξηγεί τον λόγο της επιλογής του Παναγιώτη Τέτση, στο εισαγωγικό κείμενό του, στο φυλλάδιο που συνοδεύει την έκθεση, το οποίο θα διατίθεται δωρεάν στους επισκέπτες του ΚΠΙΣΝ: «Η απόφαση για τη σύμπραξη με την Εθνική Πινακοθήκη της Ελλάδος στην οργάνωση αυτής της έκθεσης είχε ως κίνητρο τις βαθιές ομοιότητες, που υπάρχουν ανάμεσα στο δημιουργικό όραμα του Τέτση και σε αυτό του Renzo Piano, όπως και στο πώς υλοποιούνται στους πίνακες του ενός και στα κτήρια του άλλου, αντίστοιχα. Η ανάρτηση των καμβάδων του Τέτση στους τοίχους του ΚΠΙΣΝ στοχεύει στο ξεκίνημα ενός διαλόγου ανάμεσα στα έργα και τα κτήρια, σχετικά με τους ανεξίτηλους τρόπους που το φυσικό τοπίο σημαδεύει και επηρεάζει αμφότερα.

Οι πίνακες του Τέτση επηρεάζονται ευθέως από το περιβάλλον του ζωγράφου και ανταποκρίνονται σε αυτό. Οι συνθέσεις του αντιπροσωπεύουν μια αέναη προσπάθεια να εκφραστεί με χρώματα η ένταση, αλλά και η λεπτότητα, με την οποία το ελληνικό φως διαπερνά σταθερά τα τοπία και τα αντικείμενα της καθημερινότητας. Τον αναλώνει και τον καθορίζει η αίσθησή του της ελληνικότητας. Η συνεχής αλληλεπίδραση του φωτός με το νερό, τη γη και τον αέρα κυριαρχεί σε κάθε άγγιγμα του πινέλου του στον καμβά.

Αντίστοιχα, τα κτήρια του Renzo Piano ορίζονται με παρόμοιο τρόπο, μεταξύ άλλων, από την επιθυμία και την ικανότητά του να συνδιαλέγεται με το περιβάλλον γύρω του. Η αρχιτεκτονική του αντανακλά μια βαθιά κατανόηση και, επομένως, συσχέτιση με το φυσικό τοπίο που περιβάλλει και αλληλεπιδρά με τα κτήρια του.

Όπως οι πίνακες του Τέτση, το ΚΠΙΣΝ αντανακλά τις απόπειρες του Piano να συλλάβει τον δυναμικό τρόπο, με τον οποίο το φως, η θάλασσα και ο αέρας κυριαρχούν στο αττικό τοπίο. Η συνεχής αλληλεπίδραση του φωτός με το νερό, τη γη και τον αέρα αφήνει ένα ανεξάλειπτο σημάδι στον σχεδιασμό του ΚΠΙΣΝ».

Συντελεστές

Ιδέα – συντονισμός – κείμενα: Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα (διευθύντρια Εθνικής Πινακοθήκης), επιμέλεια: Έφη Αγαθονίκου (προϊσταμένη Διεύθυνσης Συλλογών ΕΠΜΑΣ), αρχιτεκτονικός σχεδιασμός – επίβλεψη: Γιώργος Παρμενίδης – Christine Longuépée.

Πληροφορίες

Χώρος έκθεσης: Υποδοχή Αγοράς. Είσοδος: ελεύθερη. Ωράριο λειτουργίας: 23 Ιουνίου: 18.00 – 04.00, από 24 Ιουνίου μέχρι 26 Ιουνίου: 18.00 – 04.00 (συνεχές ωράριο), από 27 Ιουνίου έως 31 Ιουλίου: η έκθεση θα ακολουθήσει το ωράριο λειτουργίας του Κέντρου Επισκεπτών του ΚΠΙΣΝ.

naftemporiki.gr