Skip to main content

«Ο Ωνάσης και ο Σμηναγός Χ»

Ένα βιβλίο – ντοκουμέντο φέρνει στο φως, για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά, τα μεταπολεμικά αρχεία της Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας και αποκαλύπτει σε βάθος την ανασυγκρότηση των αεροπορικών συγκοινωνιών, εστιάζοντας στην εταιρεία ΤΑΕ του Στέφανου Ζώτου, στην εμπλοκή του Αριστοτέλη Ωνάση στο αεροπορικό εγχείρημα και στη γέννηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Ο λόγος για το νέο βιβλίο του Αχιλλέα Χεκίμογλου «Ο Ωνάσης και ο Σμηναγός Χ». 

Πρόκειται για μία σπάνια ιστορική έρευνα που αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της Ελληνικής αεροπορικής ιστορίας, οι οποίες έμειναν καλά κρυμμένες κάτω από το ειδικό βάρος των πρωταγωνιστών της εποχής και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, μέσα από μοναδικά τεκμήρια.

Ειδικότερα, το βιβλίο εξιστορεί όλες τις ζυμώσεις που οδήγησαν στην ανασυγκρότηση της πολιτικής αεροπορίας της Ελλάδας, παρουσιάζοντας τις εμπιστευτικές διαπραγματεύσεις του τότε διοικητή της  Εθνικής Τράπεζας, Γεώργιου Πεσμαζόγλου με το Λονδίνο για την παραχώρηση των αεροπορικών συγκοινωνιών της Ελλάδας στη σημερινή British Airways, την περίοδο που ακόμη η Ελλάδα βρισκόταν υπό αγγλική κηδεμονία.

Επίσης, ιχνηλατεί τη δημιουργία της αεροπορικής εταιρείας ΤΑΕ, του πρώτου μεταπολεμικού αερομεταφορέα, αλλά και της πρώτης ξένης επένδυσης που έγινε στην Ελλάδα – με κεφάλαια της Αμερικανικής TWA – εστιάζοντας στον «πατέρα» της ελληνικής αεροπορίας Στέφανο Ζώτο.

Περιγράφει τις τριμερείς διαπραγματεύσεις Αθήνας, Λονδίνου και Ουάσιγκτον για τη δημιουργία μίας τριεθνούς αεροπορικής εταιρείας που θα συμβόλιζε τη μετάβαση της Ελλάδας από την Αγγλική στην Αμερικανική κηδεμονία, μέσα από τα αρχεία του Σοφοκλή Βενιζέλου και της Εθνικής Τράπεζας.

Και σκιαγραφεί το – πρωτοφανές για την εποχή – άνοιγμα της αεροπορικής αγοράς και τη σύσταση της αεροπορικής εταιρείας των Μετοχικών Ταμείων και της Scottish Aviation, ΕΛΛ.Α.Σ., που αποτέλεσε τη δεύτερη ξένη επένδυση που έγινε στη χώρα μεταπολεμικά.

Επιπλέον, στο βιβλίο αναβιώνει η κρίση της πολιτικής αεροπορίας – ένας καρπός της λήξης του Εμφυλίου και της αποκατάστασης των χερσαίων συγκοινωνιών – η οποία οδήγησε και στην πρώτη κρατική παρέμβαση, με αναγκαστικό νόμο των κυβερνήσεων του Κέντρου, που ενεργοποίησε τη συγχώνευση των 3 τότε αεροπορικών εταιρειών, αναδεικνύοντας τον ρόλο των πρωταγωνιστών της εποχής: Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, Σοφοκλής Βενιζέλος, Γεώργιος Παπανδρέου, Σταύρος Κωστόπουλος,  Γεώργιος Καρτάλης.

Επιπλέον, το βιβλίο αποκαλύπτει τις άγνωστες έως σήμερα πρώιμες προσπάθειες του Αριστοτέλη Ωνάση να εμπλακεί στην πολιτική αεροπορία, που είχαν ήδη ξεκινήσει από το 1946. Και περιγράφει τη σύγκρουση της κυβέρνησης του Αλέξανδρου Παπάγου με την ΤΑΕ που είχε ως αποτέλεσμα την εξολόθρευση της εταιρείας από το κράτος.

Στη συνέχεια, πραγματεύεται τη μάχη μεταξύ Αριστοτέλη Ωνάση και Σταύρου Νιάρχου για την απόκτηση της ΤΑΕ επί κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή που οδήγησε στη δημιουργία της Ολυμπιακής Αεροπορίας και περιγράφει τα πρώτα βήματά της. Ενώ αποκαλύπτει, μέσα από το αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών, την άγνωστη πορεία του Ζώτου στο πρώην Βελγικό Κονγκό και την παρ’ ολίγον συνεργασία του με τον Ωνάση στην Αφρική.

Και κορυφώνεται με την πρώτη σύγκρουση του Ωνάση με τον Καραμανλή -και τις μυστικές διαπραγματεύσεις που έκανε για λογαριασμό του αρχηγού της ΕΡΕ ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος – η οποία οδήγησε στην αναθεώρηση της σύμβασης της Ολυμπιακής κι έθεσε τις βάσεις για τη μετέπειτα διεθνή επέκτασή της.

[email protected]