Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Βελτιωμένη εικόνα καταγράφεται στο δεκάμηνο για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, με το πρόσημο των εσόδων να γυρίζει θετικό, έστω και οριακά, γεγονός που επιβεβαιώνει τις προβλέψεις των στελεχών της αγοράς ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει είτε με στασιμότητα είτε με αύξηση τζίρου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το οργανωμένο λιανεμπόριο (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., ηπειρωτική Ελλάδα και Κρήτη) καταγράφει αύξηση 0,4% στο δεκάμηνο (;eως 28/10/2017) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Πιο συγκεκριμένα, τα φρέσκα-χύμα προϊόντα εμφανίζουν την πιο θετική τάση, στο 3%, ενώ στον αντίποδα τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης κινούνται αρνητικά σε ποσοστό -2,1% και -1,3% αντίστοιχα, γεγονός που αποδίδεται από τους αναλυτές της Nielsen κυρίως στις αποπληθωριστικές πιέσεις που δέχονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες λόγω των έντονων προωθητικών. Επιπλέον, οι κατηγορίες των τροφίμων-ποτών είναι σταθερές σε αξία σε σχέση με την περασμένη χρονιά, καθώς οι πληθωριστικές τάσεις λόγω της αύξησης του φορολογικού συντελεστή σε ορισμένες κατηγορίες ποτών, όπως είναι ο καφές και η μπίρα, αντισταθμίζουν τις απώλειες των κατηγοριών τροφίμων. Πάντως, συνολικά η κατηγορία των ταχυκίνητων (FMCGs) παρουσιάζει οριακή πτώση στο 0,4%.
Όσον αφορά την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου, παρουσιάζει αρνητική τάση σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή, κάτι το οποίο είναι καθαρά συγκυριακό και οφείλεται στην αργία της 28ης Οκτωβρίου.
Η αγορά με βάση τις εκτιμήσεις της Nielsen προβλέπεται να συνεχίσει τη θετική της πορεία μέχρι και το τέλος της χρονιάς, εξάλλου ο μήνας Δεκέμβριος, που περιλαμβάνει τις γιορτές των Χριστουγέννων, είναι παραδοσιακά ένας «δυνατός» μήνας για τις αλυσίδες.
Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία της IRI για το εννεάμηνο θέλουν η συνολική αύξηση του τζίρου της αγοράς να ανέρχεται στο 1%, με τον Σεπτέμβριο να αποτελεί τον πιο θετικό μέχρι στιγμής μήνα, όταν και η άνοδος των εσόδων άγγιξε το 6% και ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 7,1%. Η επίδοση του φετινού Σεπτεμβρίου αποτελεί ρεκόρ σε ένα διάστημα 33 μηνών, ήτοι από τον Ιανουάριο του 2015. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη της IRI, τα τρόφιμα συνεχίζουν να αποτελούν το δυνατό χαρτί των retailers, καθώς κατέγραψαν επιπλέον άνοδο στις πωλήσεις στο εννεάμηνο, ενώ οι non-food κατηγορίες, όπως τα είδη σπιτιού και τα είδη προσωπικής υγιεινής, συνεχίζουν να κινούνται αρνητικά, επιβραδύνοντας ωστόσο τις απώλειες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι καλύτερες επιδόσεις που εμφανίζουν φέτος τα σούπερ μάρκετ οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην ενεργοποίηση μέρους του δικτύου της Μαρινόπουλος -το οποίο υπολειτουργούσε στο μεγαλύτερο μέρος του 2016- από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης.
Ως προς την πορεία της ιδιωτικής ετικέτας, τα ίδια στοιχεία καταγράφουν μια οριακή αύξηση κατά 0,1%. Τα PL έχουν εμφανώς επηρεαστεί από το «κενό» που άφησε η Μαρινόπουλος, καθώς αποτελούσε τον παίχτη με την επιθετικότερη στρατηγική αναφορικά με τους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και από τις πιέσεις που ασκούν τα επώνυμα μέσω των έντονων προσφορών.