Skip to main content

ICAP: Ανέκαμψε η αγορά ειδών πλαστικής συσκευασίας το 2014

Σημάδια ανάκαμψης εμφάνισε η εγχώρια παραγωγή ειδών πλαστικής συσκευασίας έπειτα από μια πενταετία συνεχούς υποχώρησης, όπως επισημαίνεται στη δέκατη έκδοση της μελέτης που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.

Το μέγεθος της συνολικής εγχώριας παραγωγής πλαστικών ειδών συσκευασίας παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη την περίοδο 1992-2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 5,2%. Στη συνέχεια, ωστόσο (2009-2013), η εξέλιξη της παραγωγής ήταν πτωτική, με αποτέλεσμα το 2013 το συνολικό μέγεθος να μειωθεί κατά 13% σε σχέση με το 2008.

To 2014 η πτωτική πορεία ανακόπηκε και η συνολική παραγωγή των προϊόντων του εμφάνισε αύξηση της τάξης του 2% το 2014/13.

Η συνολική ποσότητα των εισαγομένων πλαστικών ειδών συσκευασίας ακολούθησε εν γένει καθοδική πορεία το διάστημα 2007-2013, παρουσιάζοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης 4,7%. Από την άλλη πλευρά, οι εξαγωγές πλαστικών ειδών συσκευασίας (σε όρους ποσότητας) σημείωσαν διακυμάνσεις, ωστόσο την τριετία 2010-2012 η τάση που επικράτησε ήταν αυξητική, με μέσο ετήσιο ρυθμό 5,8%. Αντίθετα, το 2013 οι εξαγωγές υποχώρησαν, μειούμενες 5% σε σχέση με το 2012. Η αντίστοιχη αξία των συνολικών εξαγωγών μειώθηκε κατά 2% το ίδιο διάστημα.

Σχετικά με τη σύνθεση των εισαγωγών, η κατηγορία «σάκοι, σακουλάκια, τσαντάκια και χωνιά» κάλυψε το 31,3% των συνολικά εισαγόμενων ποσοτήτων και ακολούθησε η κατηγορία «νταμιτζάνες, φιάλες, φιαλίδια» με 24,1%. Στο επίπεδο των εξαγωγών, την πρώτη θέση κατέλαβε η κατηγορία «νταμιτζάνες, φιάλες, φιαλίδια» με 31,5% επί του συνόλου, ακολουθούμενη από την κατηγορία «κουτιά, κιβώτια, θήκες και παρόμοια είδη» με 26,1%.

Στη μελέτη της ICAP αναφέρεται, μεταξύ άλλων, πως ο κλάδος της πλαστικής συσκευασίας χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, ιδιαίτερα σε ορισμένες κατηγορίες τελικών προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων και παρατηρείται υπερβάλλουσα προσφορά. Η πορεία του κλάδου συνδέεται και επηρεάζεται άμεσα από την πορεία των αγορών των συσκευαζόμενων προϊόντων στις οποίες απευθύνεται.

Το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας αγοράς πλαστικών ειδών συσκευασίας καλύπτουν οι παραγωγικές επιχειρήσεις. Ωστόσο, σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων το ύψος των εισαγωγών είναι σημαντικό. Όσον αφορά στις εξαγωγές, στα εύκαμπτα υλικά συσκευασίας (όπως φύλλα και φιλμ) πραγματοποιούνται σημαντικές εξαγωγές, σε αντίθεση με τα δύσκαμπτα προϊόντα πλαστικής συσκευασίας όπου οι εξαγωγές είναι σχεδόν αμελητέες,  λόγω του μεγάλου όγκου τους που αυξάνει σημαντικά το κόστος μεταφοράς. 

Ο κλάδος της πλαστικής συσκευασίας βίωσε δύσκολες καταστάσεις την πενταετία της παρατεταμένης ύφεσης, αφού όλοι σχεδόν οι κλάδοι – πελάτες των προϊόντων του επλήγησαν, με αποτέλεσμα να μειωθεί αντίστοιχα και η ζήτηση για τα εν λόγω προϊόντα. Περαιτέρω, οι συνθήκες πιστωτικής «ασφυξίας», η σημαντική μείωση των πιστώσεων από προμηθευτές του εξωτερικού και η δυσκολία είσπραξης των απαιτήσεων από τους πελάτες, επιδείνωσαν τη ρευστότητα αρκετών επιχειρήσεων. Ορισμένες από αυτές αναγκάστηκαν να οδηγηθούν στην άρση της λειτουργίας τους, με συνέπεια τη συρρίκνωση του παραγωγικού δυναμικού του κλάδου.

«Το μέγεθος της συνολικής εγχώριας αγοράς πλαστικών ειδών συσκευασίας είχε παρουσιάσει σημαντική ανάπτυξη την περίοδο 1992-2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4,8%. Ωστόσο, η οικονομική ύφεση που ακολούθησε είχε ως αποτέλεσμα η εγχώρια αγορά να καταγράψει μείωση την πενταετία 2009 -2013 με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,4%. Το 2014 η αγορά έλαβε θετικό πρόσημο συνολικά, σημειώνοντας οριακή αύξηση», σχολίασε ο Ιάκωβος Κατακουζηνός, Senior Manager της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.