Skip to main content

Με 5,5% τρέχουν τα έσοδα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected] 

Σε θετική τροχιά διατηρούνται τα έσοδα των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του έτους, καταγράφοντας αύξηση 5,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με τους αναλυτές ωστόσο της αγοράς να εκτιμούν ότι από τον Ιούνιο και έπειτα οι ρυθμοί θα εμφανίζουν ηπιότερη άνοδο.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen στο διάστημα 1/1/2019 έως και 2/6/2019 οι πωλήσεις στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών), εμφανίζουν αύξηση σε αξία 5,5%, ενώ τα επονομαζόμενα ταχυκίνητα προϊόντα (FMCGs) στο σύνολό τους παρουσιάζουν πιο μετριοπαθή τάση, στο 3,8%. Την πλέον εντυπωσιακή αύξηση, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, εμφανίζουν τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, τα οποία καταγράφουν διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης εσόδων 10,5%, ενώ το σύνολο των κατηγοριών bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.λπ.) επίσης αναπτύσσονται κατά 5,9%.

Όσον αφορά τις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα τρόφιμα-ποτά αναπτύσσονται με ποσοστό 4,5%, ενώ οι κατηγορίες που αφορούν τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν πιο περιορισμένη αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 κατά 1,1% και 1,8% αντίστοιχα.

Η Σαρακοστή

Αξίζει να επισημανθεί ότι η εικόνα του πρώτου πενταμήνου δεν κρίνεται ως ενδεικτική για τη συνολική πορεία του έτους στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τροφίμων. Και αυτό γιατί φέτος στην πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου περιλαμβάνεται και η 31η Δεκεμβρίου 2018, μια ιδιαίτερα σημαντική μέρα στους τζίρους των αλυσίδων καθώς και εξαιτίας του ότι η περίοδος της σαρακοστής και κατ’ επέκταση του εορτασμού του Πάσχα έχει καθυστερήσει κατά δύο εβδομάδες σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που επηρεάζει σημαντικά την κατανάλωση σε ορισμένες κατηγορίες όπως π.χ. τα γαλακτοκομικά τα οποία αποτελούν το ένα τέταρτο των πωλήσεων των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων.

Σε αυτό το πλαίσιο αναλυτές της Nielsen μιλώντας στη «Ν» εκτιμούν ότι στο δεύτερο μισό του έτους και δη από τον Ιούνιο η αυξητική τάση θα επιβραδυνθεί. Ήδη η πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου εμφανίζει ηπιότερη αύξηση εσόδων της τάξεως του 2%-2,3%. Γενικά η εκτίμηση της εταιρείας ερευνών θέλει το 2019 να διατηρεί τη δυναμική των επιδόσεων του 2018, όταν η αγορά έκλεισε με αύξηση περί το 2,7%. Σημαντική παράμετρος που δύναται να επηρεάσει την πορεία της κατανάλωσης είναι οι επικείμενες εκλογές της 7η Ιουλίου.

Προεκλογικά είθισται να καταγράφεται μια αισιοδοξία -η οποία αποδίδεται κυρίως στις προσδοκίες της αλλαγής στη εκάστοτε κυβερνητική σύνθεση- στην ψυχολογία των καταναλωτών, ενώ παράλληλα μετά τη διεξαγωγή των εκλογών σημαντικό «συστατικό» για την πορεία του τζίρου των επιχειρήσεων αποτελεί η επιβολή ή όχι νέων μέτρων και κατ’ επέκταση οι αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στο εισόδημα των νοικοκυριών.