Skip to main content

To μεγάλο «κρας τεστ» για τα ΕΛΤΑ

Από την έντυπη έκδοση 

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Τα δύσκολα αρχίζουν τώρα για τη διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και αποτελούν το γερό «κρας τεστ», που θα δείξει και τη συνέχεια του Οργανισμού, αφού πλέον υπό την ομπρέλα της ΕΕΣΥΠ θα πρέπει να μπουν σε πορεία δραστικής εξυγίανσης. Προ του κινδύνου χρεοκοπίας, στα ΕΛΤΑ εφαρμόζεται εδώ και καιρό σχέδιο εξυγίανσης, με μείωση μισθολογικού κόστους και πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, όμως οι ζημιές παραμένουν και ο ανταγωνισμός αυξάνεται, με προοπτική για κάποιους, όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι αντιδρώντας, στο «βάθος του τούνελ» να είναι το πωλητήριο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας, το ταμειακό πρόβλημα της επιχείρησης αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την επιβίωσή της. Η καθυστέρηση εξόφλησης των οφειλών του Δημοσίου σε συνδυασμό με τη μη καταβολή της αποζημίωσης καθολικής υπηρεσίας, που ανέρχεται στα 45 εκατ. ευρώ, έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό περιβάλλον στα ΕΛΤΑ σχετικά με την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους.

Ειδικότερα, το 9μηνο 2017 καταγράφηκε σημαντικότατη πτώση των εσόδων του παραδοσιακού επιστολικού ταχυδρομείου σε σωρευτικό επίπεδο σε σχέση με το 9μηνο του 2016 (-1,2 εκατ. ευρώ, σε ποσοστό -8,3%). Ιδιαίτερα πλήττονται τα έσοδα των μεγάλων πελατών της επιχείρησης (-11,2%) ως αποτέλεσμα τόσο της ηλεκτρονικής υποκατάστασης όσο και του έντονου ανταγωνισμού ως συνέπεια της απελευθερωμένης ταχυδρομικής αγοράς.

Όπως έχει γράψει η «Ν», τον Σεπτέμβριο του 2016 χάθηκε ο μεγάλος πελάτης ΕΥΔΑΠ, με μηνιαίο έσοδο 460 χιλ. ευρώ. Πάντως, μερικό αντιστάθμισμα στην πορεία της αλληλογραφίας αποτελεί ο τομέας των δεμάτων, ο οποίος παρουσιάζει πολύ ευνοϊκές προοπτικές ανάπτυξης ως συνέπεια της άνθησης του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Αξιοσημείωτη είναι η θετικότατη πορεία του δέματος εσωτερικού σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 (+20,7%), ενώ και το εξερχόμενο δέμα σημειώνει ικανοποιητική ανάπτυξη. Το δέμα, όπως αναφέρουν παράγοντες του Οργανισμού, δύναται μελλοντικά να υποκαταστήσει την απώλεια εσόδων του παραδοσιακού ταχυδρομείου και να αποτελέσει εφαλτήριο ανάσχεσης της συνολικής πτωτικής πορείας των εσόδων.

Επίσης, από τη δραστηριότητα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας προκύπτει για τα ΕΛΤΑ μείωση του κόστους ηλεκτροδότησης του δικτύου των ΕΛΤΑ κατά μηνιαίως 65 χιλ. ευρώ (σε ετήσια βάση 800 χιλ. ευρώ), και αύξηση εσόδων για το 2017 περί το 1,9 εκατ. ευρώ. Η προσπάθεια το 2017 ολοκληρώνεται με την τελευταία τιμολόγηση του Δεκεμβρίου, η οποία προβλέπεται να ανέλθει σε 500 χιλ. ευρώ το μήνα, ποσό το οποίο θα αποτελέσει τη βάση τιμολόγησης για το 12μηνο του 2018.

Επιπλέον, η δραστηριότητα την οποία ανέπτυξαν μετά την 21η/6/2017 τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, με βάση την ΚΥΑ της 20ής/12/2016 «Τελωνειακές διαδικασίες για τις ταχυδρομικές αποστολές μέσω του Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας», έχει διπλό όφελος:

  • Απόδοση μηνιαίου ποσού στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ύψους 380 χιλ. ευρώ από δασμούς (σε ετήσια βάση 4,5 εκατ. ευρώ) και
  • Μηνιαίο έσοδο για τα ΕΛΤΑ 190 χιλ. ευρώ (σε ετήσια βάση 2,3 εκατ. ευρώ), με τα στοιχεία δείχνουν αυξητική τάση και στα δύο ποσά.

Ωστόσο, σύννεφα έχουν εμφανιστεί στις σχέσεις με τους εργαζόμενους μετά την απόφαση της διοίκησης να θέσει σε εφαρμογή από τις 22 Ιανουαρίου την εισήγηση για «Υλοποίηση Προγράμματος Δράσης (Action Plan) – Νέο Μοντέλο Παραγωγής (σε Διαλογή – Διαβιβάσεις – Διανομή)».

Επισημαίνεται ότι η μείωση του εργατικού κόστους από τον Σεπτέμβριο μέσω της σχετικής περικοπής μισθοδοσίας μόνο μερικώς δύναται να απαλύνει το πρόβλημα, καθώς το οικονομικό αποτέλεσμα εξακολουθεί σε μηνιαία βάση να είναι ζημιογόνο.

Ωστόσο, το 2017 παρατηρήθηκε επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των ζημιών της επιχείρησης σε μηνιαίο επίπεδο ως αποτέλεσμα της εφαρμογής της κοινής συμφωνίας για τη μείωση του μισθολογικού κόστους.

Η ΠΟΣΤ

Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) εκτιμά ότι αντί να αναδιοργανώνει, η απόφαση αυτή αποδιοργανώνει τα ΕΛΤΑ. Τη χαρακτηρίζει, μάλιστα, «αποσπασματική και σπασμωδική προσπάθεια να επιβληθούν με προχειρότητα θεμελιώδεις αλλαγές στη λειτουργία της παραγωγής στο σύνολό της, που δεν έχουν δοκιμαστεί πιλοτικά πουθενά, ούτε έχουν προκύψει κατόπιν συγκεκριμένων αποτελεσμάτων».

Στην Κοινή Συμφωνία Πλαίσιο του Ιουλίου του 2017, αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΣΤ Γιώργος Βασιλόπουλος, μεταξύ πολλών άλλων εξίσου σημαντικών δράσεων, περιλαμβάνεται η αναδιοργάνωση της παραγωγικής λειτουργίας, με νέο σχεδιασμό για τις φάσεις της περισυλλογής, της διαλογής, της μεταφοράς και της διανομής των ταχυδρομικών αντικειμένων, καθώς, επίσης, και η υλοποίηση δράσεων αναδιάρθρωσης της εταιρείας με προσανατολισμό σε υπηρεσίες δεμάτων, μικροδεμάτων και των υπηρεσιών express και αντικαταβολής.

Συνεπώς, η μη εξειδίκευση όλων των απαραίτητων δράσεων σε ένα ολοκληρωμένο Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο από τη σημερινή διοίκηση -υπογραμμίζεται από τον κ. Βασιλόπουλο-, δεν δικαιολογείται από καμία άποψη.