Skip to main content

Κωνσταντίνος Φρουζής: Πώς πετύχαμε τη συμφωνία χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ

Από την έντυπη έκδοση

Συνέντευξη στη Δανάη Αλεξάκη
[email protected] 

Σε τρεις άξονες κινείται ο στρατηγικός σχεδιασμός μετατροπής της Creta Farms από αμιγώς αλλαντοβιομηχανία σε εταιρεία τροφίμων, όπως αναφέρει στη «Ν» ο νέος γενικός διευθυντής και αναπληρωτής CEO του ομίλου Κωνσταντίνος Φρουζής.

Aιχμή του δόρατος για την επόμενη μέρα της εταιρείας αποτελεί η παγκόσμια πατέντα των meat snack, μέσω της οποίας η εταιρεία εξασφάλισε και τη χρηματοδότηση ύψους 15 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Παράλληλα, ο όμιλος επιδιώκει να επιτύχει ακόμα πιο ισχυρό διεθνές αποτύπωμα και προς τούτο ενδυναμώνει το υφιστάμενο μοντέλο των «royalties» ως προς τη σύναψη νέων συμφωνιών στις ξένες αγορές, προσβλέποντας σε διεθνείς πωλήσεις στο 50% του τζίρου σε βάθος τριετίας.

Η Creta Farms είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που έλαβε έγκριση χρηματοδότησης επένδυσης ύψους 15 εκατ. ευρώ από το πακέτο Γιούνκερ. Πώς φτάσατε μέχρι εκεί;

«Συνεργαστήκαμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για περίοδο άνω των 6 μηνών ώστε να ολοκληρωθεί το project χρηματοδότησης. Τα κεφάλαια που διαχειρίζεται η ΕΤΕπ προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI). Η επένδυση αφορά αποκλειστικά στο πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας που έχει εκπονήσει ο Όμιλος, το οποίο παρουσιάστηκε στα στελέχη της ΕΤΕπ, καθώς και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Επιλέχτηκε η εταιρεία ως μία καινοτόμος εταιρεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κατόπιν εγκρίθηκε το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας των επόμενων ετών».

Πότε θα ξεκινήσει η χορήγηση κεφαλαίων; Θα υπάρχει monitoring και ανάλογα θα δίνεται η χρηματοδότηση;

 «Η χορήγηση των κεφαλαίων θα πραγματοποιηθεί σε 2 δόσεις. Η πρώτη εντός του μηνός Μαΐου και η δεύτερη εντός 18 μηνών. Όσον αφορά το monitoring, απαιτείται η αποστολή ετήσιων report αξιολόγησης της πορείας του Προγράμματος Έρευνας και Καινοτομίας, ενώ δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ πορείας χρηματοδότησης και πορείας του Προγράμματος».

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της επένδυσης;

«Το Πρόγραμμα αφορά στην επόμενη τριετία».

Ποιες είναι οι δεσμεύσεις της Creta Farms έναντι της ΕΤΕπ;

«Έναντι της ΕΤΕπ η κύρια δέσμευση είναι η υλοποίηση του προγράμματος. Αποτελεί και για την ΕΤΕπ σημαντικό στόχο οι καινοτόμες εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μπορούν να εξάγουν, εντός και εκτός συνόρων Ε.Ε., τόσο τα προϊόντα τους όσο και την τεχνολογία τους. Σημαντικό ρόλο για εμάς έπαιξε και η συνεργασία με τον Όμιλο JBS στην Αυστραλία, όπου εξάγαμε τεχνολογία και τεχνογνωσία με τη μορφή licensing. Η υλοποίηση του προγράμματος αφορά τόσο στην ανάπτυξη καινοτομιών όσο και στην εξάπλωσή τους».

Προβλέπεται η δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής;

«Η παραγωγική μονάδα της εταιρείας στο Ρέθυμνο κρίνεται επαρκής. Απαιτούνται μεν βελτιώσεις, εκσυγχρονισμός γραμμών και εγκατάσταση νέων, αλλά δεν τίθεται θέμα δημιουργίας νέας μονάδος παραγωγής. Προβλέπεται η ενίσχυση υφισταμένων γραμμών ώστε να καλυφθεί η δυναμικότητα βάσει της εκτιμώμενης ζήτησης. Οι νέες γραμμές θα κατασκευαστούν αποκλειστικά για κάλυψη παραγωγής προϊόντων προερχόμενα από πατέντες».

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες της στρατηγικής  της μετατροπής της Creta Farms σε εταιρεία τροφίμων;

«Η στόχευση της εταιρείας μας παραμένει πιστή στη δέσμευσή μας για καινοτόμα προϊόντα και περισσότερη εξωστρέφεια. Με αυτό το γνώμονα, οι άξονες της στρατηγικής μας συνοψίζονται: Καταρχήν στην καινοτομία, όπου διαμορφώνουμε νέες τάσεις ανάλογα με τις διατροφικές ανάγκες των καταναλωτών και τον τρόπο ζωής των πολιτών, όπως η νέα πρωτοποριακή σειρά “Εν Ελλάδι Mini”, το μοναδικό “Meat protein snack” που μετατρέπει το αλλαντικό σε snack διευκολύνοντας τους on the go καταναλωτές. Κατά δεύτερον, στην αύξηση των διανομών, σε όλα τα brands, ακόμα και στην αυθόρμητη αγορά, ενισχύοντας τις συνολικές πωλήσεις της εταιρείας και των καναλιών πωλήσεων και, τέλος, στη διαφημιστική στοχευμένη υποστήριξη. Η κατεύθυνση είναι μία: πώς μπορούμε μέσα από σημαντικές καινοτομίες, πατενταρισμένα προϊόντα και στρατηγικές κινήσεις να κυριαρχήσουμε στη σημαντικότατη βιομηχανία του σνακ αλλά και των έτοιμων φαγητών, όπως για παράδειγμα η πίτσα και το sandwich. Η συνεχής εξέλιξη είναι στο DNA της εταιρείας μας. Επενδύουμε ετησίως πάνω από 5 εκατομμύρια σε έρευνα και ανάπτυξη. Μπορείτε, λοιπόν, να περιμένετε αρκετά καλά νέα από την πλευρά μας μέσα στο 2016-2018, τα οποία θα αντικατοπτρίζουν τη στόχευσή μας να εξελιχθούμε λελογισμένα σε μία εταιρεία τροφίμων».

Σε επίπεδο διεθνών συνεργασιών, πού επικεντρώνεται η πολιτική του ομίλου;  

«Είμαστε υπερήφανοι που η μοναδική συνταγή μας Εν Ελλάδι και οι 17 παγκόσμιες πατέντες μας έχουν φτάσει στην άλλη άκρη του κόσμου, ως η πρώτη ελληνική εταιρεία που αδειοδότησε τεχνογνωσία διεθνώς. Θα επιταχύνουμε την εξέλιξη ως εταιρεία εκτός συνόρων με αιχμή του δόρατος τη διεθνοποίηση του mini-snack. Η διεθνής ανάπτυξη της Creta Farms πραγματοποιείται στρατηγικά με δύο διαφορετικούς τρόπους: είτε με τη μορφή απευθείας εξαγωγών προϊόντων είτε με licensing agreements και royalties. Για παράδειγμα, η Creta Farms συνεργάζεται με την Primo Meats, με στόχο την επανατοποθέτηση της σειράς προϊόντων της Hans στην αγορά της Αυστραλίας με την ονομασία Oliving, τη διεθνή ονομασία του καινοτόμου brand Εν Ελλάδι. Τα προϊόντα Hans, το 2ο σε μερίδια brand της Αυστραλίας, επανασχεδιάσθηκαν αποκτώντας ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα χάρη στο ελαιόλαδο και επαναλανσάρονται στη χώρα με την επωνυμία “Oliving by Hans”. Μάλιστα, όπως αποτυπώνεται και στα πρόσφατα οικονομικά μας αποτελέσματα, η συμφωνία Licensing με την εταιρεία Primo Meats απέφερε για τη 12μήνη χρήση πωλήσεις της τάξης των 30 εκατ. δολ. Αυστραλίας. Είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πολύ επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο και σκοπεύουμε να δουλέψουμε περαιτέρω και ταχύτερα εκτός συνόρων».

Ποια είναι σήμερα η συμμετοχή των εξαγωγών επί του τζίρου και ποιος είναι ο στόχος;

«Αν και η παρουσία των προϊόντων μας είναι σχετικά περιορισμένη, το διεθνές αποτύπωμα συνεισφέρει συνολικά το 18% επί του τζίρου μας, ενώ ο στόχος μας για το επόμενο διάστημα παραμένει φυσικά η ταχύτερη επέκταση σε ακόμα περισσότερες αγορές. Μάλιστα, για το 2016, ειδικότερα μέσω του μοντέλου που δοκιμάστηκε στην Αυστραλία, προβλέπουμε διεθνείς πωλήσεις γύρω στο 25% του τζίρου μας, ένα ποσοστό που στρατηγικά θα αυξάνεται κάθε χρόνο. Επιδίωξή μας είναι, σε βάθος τριετίας, η διεθνής δραστηριότητα να αποτελεί το 50% του χαρτοφυλακίου των πωλήσεών μας».  

Πώς θα θωρακιστεί το εγχώριο μερίδιο της εταιρείας, με γνώμονα την ύφεση, αλλά και τις αλλαγές που επίκεινται σε επίπεδο ανταγωνισμού;

«Γνωρίζουμε από πρώτο χέρι τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που επιμένουν να επιχειρούν στην Ελλάδα, αλλά ταυτόχρονα την ταλαιπωρία που βιώνουν οι ίδιοι οι Έλληνες πολίτες. Για να αντεπεξέλθεις σε αυτές τις συνθήκες δεν αρκεί να είσαι ισχυρός. Όπως αποδεικνύει και η Creta Farms, ρόλο ζωτικής σημασίας παίζουν η υψηλή ποιότητα, η ανάγνωση και δημιουργία τάσεων, η καινοτομία και η στρατηγική της ενίσχυσης του brand. Από την πλευρά μας είμαστε αισιόδοξοι γιατί επενδύουμε σε αγνή πρώτη ύλη, καθετοποιημένη παραγωγή που στηρίζεται σε ένα ισχυρό τμήμα ολικής ποιότητας. Παράλληλα με τη δημιουργία νέων προϊόντων, η εταιρεία έχει ρίξει βάρος και στην τιμή, προσφέροντας στον Έλληνα καταναλωτή υγιεινό, χορταστικό snack με 1 ευρώ».

Η Creta Farms θα εξέταζε το ενδεχόμενο εξαγοράς ή συνέργειας με άλλον παίκτη στην εγχώρια αγορά;

«Στην παρούσα φάση δεν αποκλείουμε τίποτα. Έχουμε τα “μάτια μας και τα αυτιά μας” ανοικτά για τη συνεχιζόμενη στήριξη και ανάπτυξη της εταιρείας και στήριξη της εθνικής οικονομίας. Από το 2009 διαπερνά όλη την ελληνική αγορά και φυσικά τον κλάδο των τροφίμων και των αλλαντικών μια πρωτόγνωρη κρίση, όπου η Creta Farms, λόγω των καινοτόμων πατενταρισμένων προϊόντων της, έχει κατορθώσει να αυξήσει τα μερίδιά της στο 30% και να γίνει ο ηγέτης του».