Skip to main content

Αυξήθηκε η παρουσία των διεθνών ξενοδοχειακών brands στην Ελλάδα

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Το 2018 οι διεθνείς αλυσίδες ή brands αύξησαν την παρουσία τους στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά κατά 15% σε επίπεδο δυναμικότητας δωματίων και κατά 12,1% σε επίπεδο δυναμικότητας κρεβατιών, αποτυπώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις ανοδικές τάσεις της ζήτησης του ελληνικού τουρισμού των τελευταίων ετών.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της εταιρείας συμβούλων Horwath HTL για την ελληνική και ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά. Η Ελλάδα παραμένει μία μεγάλη επενδυτική ευκαιρία για τις διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, καθώς μόνο το 1,7% των συνολικών υπό λειτουργία μονάδων είναι κάτω από κάποιο διεθνές brand, επισημαίνει ο κ. Ξενοφώντας Πετρόπουλος, Country Director του ελληνικού γραφείου της Horwath HTL. 

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, κατά το 2018 ξεκίνησαν τη λειτουργία τους 150 luxury ξενοδοχεία, φτάνοντας έτσι τα 550 ξενοδοχεία 5 αστέρων και τα 1.581 ξενοδοχεία 4 αστέρων, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 21,6% του συνολικού αριθμού ξενοδοχείων της χώρας. Συνολικά ο εγχώριος ξενοδοχειακός τομέας σημείωσε άνοδο 2,9% σε αριθμό δωματίων και 3,7% σε αριθμό κρεβατιών, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα σε αριθμό ξενοδοχειακών μονάδων.

Επίσης τα Hotel Groups, Family Groups και Brands εγχώρια και διεθνή που έχουν παρουσία στη χώρα μας κατέχουν το 8% της συνολικής αγοράς και το 12% της δυναμικότητας δωματίων. Σε απόλυτα μεγέθη ελέγχουν περίπου 730 ξενοδοχεία και 100.021 δωμάτια σε ένα σύνολο 9.874 ξενοδοχείων και 425.993 δωματίων.

Η Horwath HTL, μία από τις μεγαλύτερες συμβουλευτικές εταιρείες παγκοσμίως με εξειδίκευση στον τουριστικό και ξενοδοχειακό κλάδο, παρουσίασε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά την έρευνα «European Hotel & Chains Report 2019», στο πλαίσιο των εργασιών του International Hotel Investment Forum 2019, που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 4-6 Μαρτίου 2019 στο Βερολίνο.

Έχοντας ως βασικό στόχο να διερευνηθεί σε βάθος η διείσδυση των Hotel Groups, Family Groups και Brands έναντι των ανεξάρτητων ξενοδοχείων στην ευρωπαϊκή αγορά, η Horwath HTL προχώρησε στην ανάλυση 22 ευρωπαϊκών αγορών με συνολική δυναμικότητα 150.000 ξενοδοχείων και πάνω από 6 εκατομμύριων δωματίων. Σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων, η αγορά των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων κατέχει πλέον το 13% της συνολικής αγοράς και το 38% της δυναμικότητας δωματίων, ενώ κάθε ξενοδοχείο που ανήκει σε αλυσίδα ή όμιλο διαθέτει κατά μέσο όρο 131 δωμάτια σε σύγκριση με τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία, που διαθέτουν κατά μέσο όρο 61 δωμάτια. Παράλληλα, η έρευνα χαρτογραφεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2018, το ύψος τους, καθώς και την προέλευση των κεφαλαίων.

Στο μεταξύ η Ελληνική Στατιστική Αρχή δημοσιοποίησε χθες τον Γενικό Δείκτη Κύκλου Εργασιών στον τομέα Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Εστίασης για το 2018, ο οποίος παρουσίασε αύξηση 9% σε σύγκριση με το 2017, ενώ ο δείκτης Κύκλου Εργασιών στον κλάδο Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος σημείωσε άνοδο 8,2% σε σύγκριση με το 2017 και ο δείκτης του κλάδου Παροχής Υπηρεσιών Εστίασης κατέγραψε άνοδο 10,2% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στον τομέα Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος και Εστίασης για το Δ΄ τρίμηνο του 2018 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δ΄ τριμήνου 2017, παρουσίασε αύξηση 2,8%, ενώ το ίδιο διάστημα ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στον κλάδο Υπηρεσιών Παροχής Καταλύματος παρουσίασε αύξηση 4,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017 και ο δείκτης Κύκλου Εργασιών στον κλάδο Υπηρεσιών Εστίασης αύξηση 1,4% έναντι του ίδιου διαστήματος έναν χρόνο πριν.   

H Αθηναϊκή Ριβιέρα δίνει ώθηση στην οικονομία
Μια δυναμική ώθηση στην ελληνική οικονομία συνολικά θα δώσει η ολοκλήρωση των επενδύσεων σε δύο εμβληματικά  projects της Αθηναϊκής Ριβιέρας, του Ελληνικού και του Αστέρα Βουλιαγμένης, όπως τονίστηκε στη συζήτηση που είχε ο διευθυντής της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική» Χρήστος Δόγας με τον κ. Mario Kontomerkos, CEO, Mohegan Gaming Entertainment, τον κ. Στέλιο Κουτσιβίτη, CEO, Astir Palace Vouliagmenis, και τον κ. Δημήτρη Τρυφωνόπουλο, πρώην γενικό γραμματέα ΕΟΤ, στο Delphi Forum. Ο κ. Kontomerkos αναφέρθηκε στο αντικείμενο της MGE, η οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το Καζίνο στο Ελληνικό και τόνισε ότι η εταιρεία του αναπτύσσει θέρετρα σε ολόκληρο τον κόσμο. Πρόκειται για ένα προϊόν το οποίο προσφέρει μία ολοκληρωμένη εμπειρία. Ένας επισκέπτης θα έρθει για ένα Σαββατοκύριακο για να παίξει γκολφ, να φάει, να πάει σε μία συναυλία. Σημείωσε επίσης πως πρόκειται για μία ευκαιρία για την Αθήνα και ειδικά για το Ελληνικό, η οποία μπορεί να προσελκύσει περίπου 30 εκατ. τουρίστες. Μόλις το 4% της εγκατάστασης θα είναι το Καζίνο. Ο υπόλοιπος χώρος θα δοθεί για όλες τις άλλες δραστηριότητες. Αντίστοιχο θέρετρο στη Σιγκαπούρη οδήγησε σε σημαντική αύξηση του τουρισμού, υπογράμμισε ο κ. Kontomerkos.

Στα οφέλη της επένδυσης ο κ. Kontomerkos ανέφερε τη δημιουργία θέσεων εργασίας, τις οποίες υπολόγισε γύρω στις 7.000, γεγονός που χαρακτήρισε και το σημαντικότερο όφελος, αλλά και τα έσοδα από τη φορολογία.

Ο κ. Στέλιος Κουτσιβίτης, CEO, Astir Palace Vouliagmenis, αναφέρθηκε έπειτα από ερώτημα, στη μεγάλη επένδυση στον Αστέρα Βουλιαγμένης. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε έναν προορισμό για τον πολυτελή τουρισμό» ξεκαθάρισε ο κ. Κουτσιβίτης. Όπως τόνισε, στο έργο περιλαμβάνονται το ξενοδοχείο Four Seasons, πολυτελή εστιατόρια διεθνών brand, μαρίνα, ένα οικιστικό συγκρότημα με 13 πολυτελείς βίλες, ενώ σχεδιάζεται και η αναβάθμιση της παραλίας. «Η επένδυση ξεπερνάει τα 650 εκατομμύρια ευρώ. Υλοποιείται με επιτυχία βήμα βήμα» τόνισε ο κ. Κουτσιβίτης, προσθέτοντας πως στα οφέλη από τη δημιουργία της Αθηναϊκής Ριβιέρας περιλαμβάνεται κυρίως «η άρση της ανασφάλειας ότι τέτοιες επενδύσεις δεν μπορούν να γίνουν στη χώρα». 

Την ανάγκη για εθνικό σχεδιασμό, με ορίζοντα δεκαετίας, σημείωσε ο κ. Δημήτρης Τρυφωνόπουλος, πρώην γενικός γραμματέας του ΕΟΤ. «Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν μπορεί να γίνει με τον χρονικό ορίζοντα μίας κυβέρνησης. Πρέπει να υπάρξει εθνική συνεννόηση με ορίζοντα δεκαετίας για να παραμείνει ο τουρισμός η βαριά βιομηχανία της χώρας». Παράλληλα, ο κ. Τρυφωνόπουλος τόνισε πως με βάση τις εκτιμήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο η Ελλάδα μπορεί να αγγίξει μέχρι το 2030 τους 50 εκατ. τουρίστες.

50 εκατ. από τη Hines για δύο μονάδες στην Κρήτη
Προς ολοκλήρωση βαίνει μια ακόμη εξαγορά της αμερικανικής Hines στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά. Ειδικότερα ο αμερικανικός όμιλος σε συνεργασία και με την εταιρεία του Γιάννη και της Τίνας Δασκαλαντωνάκη αποκτά τα ξενοδοχεία Coral και Hermes στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης του Ομίλου Μαμιδάκη.

Τα ξενοδοχεία αγοράζονται από τις πιστώτριες Τράπεζες Πειραιώς, Alpha και Eurobank έναντι ενός τιμήματος που ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η στρατηγική συνεργασία Hines-Henderson με Γιάννη και Τίνα Δασκαλαντωνάκη ξεκίνησε με την απόκτηση του Grand Hyatt Athens, και «διπλασιάζεται» τώρα με την επέκταση στην Κρήτη και την απόκτηση των δυο αυτών ξενοδοχείων. Τα ξενοδοχεία Coral και Hermes, τριών και τεσσάρων αστέρων αντίστοιχα σήμερα, βρίσκονται στον κόλπο του Μιραμπέλου, επί της λεωφόρου Ακτή Κούνδουρου στον Άγιο Νικόλαο στο Λασίθι. Τα δύο ξενοδοχεία, που γειτνιάζουν, διαθέτουν συνολικά 380 δωμάτια, ο αριθμός των οποίων θα μειωθεί, καθώς οι δύο μονάδες θα ανακαινιστούν πλήρως και ορισμένα εξ αυτών θα συγχωνευτούν για να διευρυνθούν.

Η Hines μετά το επιτυχημένο πείραμα του Grand Hyatt Athens και την αγορά των δυο κρητικών μονάδων, δεν σταματά την επέκτασή της στην ελληνική αγορά, αλλά -όπως έχει δηλώσει πρόσφατα ο επικεφαλής του γραφείου της στην Αθήνα Πωλ Γομόπουλος- εξετάζει συνεχώς νέες επενδυτικές ευκαιρίες.