Skip to main content

Ξενοδόχοι: Αυξήθηκε στο 8,4, ο βαθμός ικανοποίησης των τουριστών, από την Αθήνα

Οι πληρότητες δεν έχουν ανακάμψει στα επίπεδα του 2019, λόγω βραχυχρόνιων μισθώσεων

Η ικανοποίηση των τουριστών έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια, από χαμηλότερη βαθμολογία 7,7 το 2017 σε 8,4 το 2022 και το 2023. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα δεν έχει επηρεάσει την ικανοποίηση της εμπειρίας των τουριστών». Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα της ετήσιας έρευνας που διενεργεί η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού σε συνεργασία με την GBR Consulting, η οποία καταγράφει ανελλιπώς και επί 19 πλέον έτη, την άποψη των επισκεπτών για την Αθήνα – Αττική ως τουριστικό προορισμό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα με περισσότερες από 7 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων στο αεροδρόμιο της Αθήνας, από 6,4 εκατομμύρια το 2019 (+10%) και υπερδιπλάσια σε σύγκριση με πριν από 10 χρόνια, όταν το 2014 καταγράφηκαν 3,4 εκατομμύρια τουριστικές αφίξεις. Μάλιστα οι αρχαιολογικοί χώροι της Αθήνας με κύριο αξιοθέατο την Ακρόπολη – με επίπεδα ρεκόρ επισκεπτών το 2023 – και ο πολιτισμός της την καθιστούν έναν προορισμό που όλοι πρέπει να επισκεφθούν.

Ωστόσο, η αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που έχει αυξηθεί την τελευταία δεκαετία- σε 14.000 ενεργές μονάδες το 2023 μόνο στο κέντρο σε σύγκριση με τα 18.000 δωμάτια ξενοδοχείων στο κέντρο, έχει ως  αποτέλεσμα, η πληρότητα των ξενοδοχείων να μην έχει ανακάμψει πλήρως στα επίπεδα του 2019, καθώς σημειώθηκε μείωση 1,5% το 2023/19.

Οι τιμές δωματίων (ADR) βελτιώθηκαν σημαντικά κατά 29% και έτσι το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο /RevPAR βελτιώθηκε κατά 27,1% το 2023 σε σύγκριση με το 2019.

Πάντως, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων ξενοδοχείων στην Αττική αυξήθηκε κατά 5% και 9% αντίστοιχα, ενώ, με βάση τα στοιχεία της ΞΕΕ/ΙΤΕΠ έως τον Οκτώβριο 2023, σημαντική ανάπτυξη σημείωσε ο Κεντρικός Τομέας Αθηνών με 26% και 21% αντίστοιχα. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων, ενώ το ξενοδοχειακό δυναμικό των 3 αστέρων αυξήθηκε σε μονάδες, αλλά παρέμεινε σχετικά σταθερό σε αριθμό δωματίων. Στο μεταξύ το μερίδιο των ξενοδοχείων κατηγορίας 1 & 2 αστέρων μειώθηκε.

Πρόβλημα η καθαριότητα και η ασφάλεια

Στα αρνητικά ευρήματα της έρευνας συγκαταλέγονται τα αποτελέσματα σχετικά με το θέμα ασφάλεια και τη δημόσια καθαριότητα, οπου η ικανοποίηση των τουριστών έχει μειωθεί βαθμολογώντας τες με 7,4 και 6,4 αντίστοιχα, ενώ η αξιολόγηση για την κατάσταση στις πλατείες και τα πεζοδρόμια παρέμεινε σταθερή στο 6,9. Ωστόσο, αυτές οι αξιολογήσεις είναι ένας μέσος όρος και εξαρτάται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό πού βρίσκεται το ξενοδοχείο. Ορισμένες περιοχές στο κέντρο της Αθήνας έχουν σοβαρά προβλήματα και χρειάζονται άμεσες δράσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας, της καθαριότητας και των πεζοδρομίων, όπως τόνισαν με μια φωνή οι ξενοδόχοι της Αθήνας.