Η αδύναμη ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας ως αποτέλεσμα της γεωπολιτικής αναταραχής, η αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής λόγω του υψηλού πληθωρισμού και η αβεβαιότητα μεταξύ των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών εξαιτίας της αβεβαιότητας της δημοσιονομικής πολιτικής στη Γερμανία, μείωσαν τις προοπτικές για το 2024.
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα θέματα που κάνουν τους περισσότερους εκπροσώπους των Γερμανικών επιχειρήσεων να εμφανίζονται πολύ απαισιόδοξοι στη νέα χρονιά.
Ερευνα του Ινστιτούτου Γερμανικής Οικονομίας (IW) κατέδειξε ότι μεταξύ 47 γερμανικών επιχειρηματικών ενώσεων, μόνο εννέα αναμένουν υψηλότερο επίπεδο παραγωγής το 2024. Αντίθετα, 23 ενώσεις περιμένουν πτώση της παραγωγής και των επιχειρήσεων το επόμενο έτος.
Τριάντα από τις 47 ενώσεις που συμμετείχαν στην έρευνα αξιολογούν τη σημερινή κατάσταση χειρότερη από ό,τι πριν από ένα χρόνο.
Επίσης, οι κλάδοι έντασης ενέργειας, όπως τα χυτήρια, η βιομηχανία δέρματος και η επεξεργασία πλαστικών, αναμένουν σημαντική επιδείνωση. Απαισιοδοξία επικρατεί και στον κλάδο των ακινήτων, των κατασκευών λόγω των υψηλών επιτοκίων.
Τα προϊόντα “Made in Germany” δεν έχουν πλέον μεγάλη ζήτηση
Σύμφωνα με υπολογισμούς της εταιρείας συμβούλων EY, οι συνολικές πωλήσεις των 100 μεγαλύτερων γερμανικών εταιρειών μειώθηκαν κατά 9%, εφέτος. Οι εταιρείες logistics συρρικνώθηκαν ακόμη και κατά 14%, ενώ η χημική βιομηχανία κατέγραψε πτώση 20%.
«Η κατάσταση σπάνια ήταν τόσο ζοφερή όσο είναι τώρα και η πρόβλεψη σπάνια ήταν τόσο απαισιόδοξη», είναι η περίληψη της έρευνας του ινστιτούτου IW. Πρέπει να ληφθεί υπόψη μάλιστα ότι ακόμη και πριν από ένα χρόνο δεν υπήρχε καλή διάθεση στη γερμανική οικονομία λόγω της ενεργειακής κρίσης.
«Η Ευρώπη εξακολουθεί να υποφέρει από υψηλές τιμές ενέργειας. Οι εταιρείες επιβαρύνονται δύο έως τρεις φορές σε σύγκριση με τις αμερικανικές» τονίζει ο Κρις Ολιβερ Σίσκεντανζ από την Capital Asset Management. Αυτό είναι ένα τεράστιο ανταγωνιστικό μειονέκτημα.
Όπως πριν την κρίση του 2009
«Μια χρονιά με κακές προοπτικές ακολουθείται από μια άλλη αδύναμη χρονιά», δήλωσε ο διευθυντής του IW, Μίκαελ Χούτερ στο πρακτορείο ειδήσεων dpa. «Η τελευταία φορά που η διάθεση ήταν χειρότερη, ήταν τη χρονιά της οικονομικής κρίσης, το 2009», εξήγησε ο Χούτερ. Κατά την άποψή του, το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη προγραμματισμού για τις εταιρείες.
Το αφεντικό της IW αναφέρει την απότομη διακοπή της κρατικής χρηματοδότησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως το πιο πρόσφατο παράδειγμα
Τέλος στο φρένο χρέους
Σύμφωνα με τον Γερμανό οικονομολόγο, σημαντικός λόγος της απαισιοδοξίας είναι το φρένο χρέους, «ο σχεδιασμός του οποίου δεν ταιριάζει πλέον στην εποχή. Χρειαζόμαστε επειγόντως μια μεταρρύθμιση, γιατί ούτε μια άλλη κυβέρνηση θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τα σημερινά προβλήματα.»
Το ποσοστό ανεργίας θα μπορούσε να αυξηθεί ελαφρώς στο 6% κατά μέσο όρο το επόμενο έτος. «Η σταθερότητα στη γερμανική αγορά εργασίας που ήταν εμφανής για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν μπορεί πλέον να φανεί ενόψει του 2024», δήλωσε ο Χούτερ. «Δεν θα δούμε πλέον περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης, επίσης λόγω της έλλειψης ειδικευμένων εργαζομένων που περιορίζει ολοένα και περισσότερο την προσφορά εργασίας». Η «δημοσιονομική καταστροφή» στον κυβερνητικό συνασπισμό δείχνει πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση.
Ο Χούτερ προειδοποιεί για τον κίνδυνο αποβιομηχάνισης και την αυξανόμενη μετανάστευση εταιρειών από τη Γερμανία. Σε συνέντευξή του στην Deutschlandfunk, ο Χούτερ τονίζει ότι « η μονόπλευρη προσοχή στο χρέος και όχι στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν οδηγεί τώρα στο να έχει η ίδια η κυβέρνηση επιβαρυντική επίδραση στη συνολική οικονομική ανάπτυξη».
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Commerzbank, Γεργκ Κράμερ έχει επίσης συγκεκριμένες απαιτήσεις από τους πολιτικούς: «Οι εταιρείες χρειάζονται επιτέλους καλύτερες συνθήκες πλαισίου, ανταγωνιστικό ενεργειακό κόστος, ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης.»
Ενισχύονται οι αντίθετοι άνεμοι
Η EY δεν αναμένει « άλμα στην ανάπτυξη». Εξετάζοντας τους αριθμούς, ο επικεφαλής της EY Γερμανίας,Χένρικ Αχλερς, λέει ότι οι αντίθετοι άνεμοι, αυξάνονται : «Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί μεν να είναι ο κινητήριος μοχλός ανάπτυξης φέτος, αλλά ο αέρας γίνεται όλο και πιο αραιός για τη ναυαρχίδα της γερμανικής βιομηχανίας λόγω των υποτονικών παγκόσμιων πωλήσεων νέων αυτοκινήτων».
Σύμφωνα με την EY, οι παγκόσμιες πολιτικές αναταραχές και οι πόλεμοι οδήγησαν σε σημαντική αβεβαιότητα – τόσο μεταξύ των εταιρειών όσο και του πληθυσμού. Αποτέλεσμα : Δεν αναμένονται μεγάλα άλματα ανάπτυξης για το επόμενο έτος και οι περισσότερες γερμανικές επιχειρήσεις κάνουν ήδη λόγο για «μαύρο 2024»