Skip to main content

Ανοδικό το ψηφιακό κανάλι των φαρμακείων

Ανατροπές στην εμπορική πολιτική των on line φαρμακείων φέρνει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις μειώσεις τιμών

Ανατροπές φέρνει στον κλάδο των ηλεκτρονικών φαρμακείων η πρόσφατη εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας περί ανακοινώσεων μείωσης της τιμής (ιδίως σε προσφορές/εκπτώσεις/προωθητικές ενέργειες) στα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως δείχνουν τα στοιχεία στο 9μηνιαίο report  της Convert Group μέσω της πλατφόρμας της eRetail Audit για την πορεία του κλάδου.

Ειδικότερα  κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου οι πωλήσεις των online φαρμακείων σημείωσαν σημαντική μείωση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, λόγω της αλλαγής στη νομοθεσία περί εκπτώσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο και ερώτημα είναι κατά πόσο αυτή η αλλαγή θα συνεχίσει να επηρεάζει την εμπορική πολιτική και τις πωλήσεις του κλάδου στα επόμενα τρίμηνα.

Παρόλα αυτά, συνολικά στο 9μηνο οι on line πωλήσεις των φαρμακείων παρουσίασαν αύξηση κατά 8% φτάνοντας στα  217εκατ.ευρώ. Τα συγκεκριμένα στοιχεία αντλούνται από 97 online φαρμακεία, με την συμμετοχή 13 από τους 15 μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς.

Οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία online αγορών είναι τα  προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας (+10%), συμπληρώματα διατροφής και βιταμίνες (+4%) , ενώ τα βρεφικά και παιδικά είδη γνώρισαν μια μείωση στις πωλήσεις κατά 2%. Μείωση στις πωλήσεις γνώρισαν ξανά και τα προϊόντα υγείας κατά 21%, καθώς προϊόντα που βρίσκονταν για καιρό στις υψηλότερες θέσεις ζήτησης (όπως οι μάσκες προστασίας και τα διαγνωστικά τεστ κορονοϊού) αποτελούν όλο και περισσότερο χαμηλή προτεραιότητα στα καλάθια του αγοραστικού κοινού. Η συγκράτηση των εκπτώσεων στο online κανάλι συνεχίστηκε και σε αυτή την περίοδο, σε ποσοστό 38% επί της Προτεινόμενης Λιανικής Τιμής από 43% που ήταν για στην αντίστοιχη περσινή περίοδο, φαινόμενο που οφείλεται στον συνεχώς αυξανόμενο πληθωρισμό και την ανάγκη για τη διατήρηση του περιθωρίου κέρδους.

Στα marketing κανάλια σε επίπεδο εννεαμήνου, οι διαφημίσεις Google εξακολούθησαν να βρίσκονται στην πρώτη θέση επιφέροντας το 46% των συνολικών συναλλαγών και σημειώνοντας αύξηση 5 μονάδων συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Τα Οργανικά Αποτελέσματα βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με 14%.  Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι οι Πλατφόρμες Σύγκρισης Τιμών γνώρισαν μια μείωση της τάξης του 4%, έχοντας ποσοστό 13% από 17% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Οι καταναλωτές συνέχισαν να δείχνουν την προτίμηση τους προς τις mobile & tablet συσκευές για την πραγματοποίηση των online αγορών τους με ένα ποσοστό 68% έναντι των συσκευών desktop & laptops (32%). Αναφορικά με την πραγματοποίηση των παραγγελιών, οι πιο προσιτές ήταν οι πρωινές και  μεσημεριανές ώρες (9:00-12:00 και 12:00-15:00), ενώ η Δευτέρα και η Τρίτη αποτέλεσαν τις πιο δημοφιλείς ημέρες.

Υπενθυμίζεται ότι στις αγορές από τα online φαρμακεία δεν περιλαμβάνονται τα ΜΗΣΥΦΑ (μη συνταγογραφούμενα φάρμακα), καθότι η χώρα μας είναι η μόνη στην Ευρώπη που δεν έχει εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/ΕΕ και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014, ενώ δεν έχει εφαρμόσει ούτε την σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία.