Skip to main content

Το στοίχημα του υπουργείου Υποδομών για έργα ύψους 14 δισ. ευρώ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ/ EUROKINISSI

Μερικά από αυτά έχουν ήδη ανατεθεί προς εκτέλεση, ενώ κάποια άλλα βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία

Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα του υπουργείου Υποδομών είναι η υλοποίηση των έργων υποδομών αξίας 14 δισ. ευρώ που έχει προκηρύξει, τμήμα των οποίων έχει ανατεθεί και υλοποιείται και ένα άλλο βρίσκεται σε διάφορα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Όπως έχει παραδεχθεί και η ηγεσία του υπουργείου, προκειμένου να μην «εκτροχιαστεί» το μεγάλο πρόγραμμα υποδομών χρειάζεται να επιλυθεί το πρόβλημα της έλλειψης εργατικού προσωπικού και μηχανικών. Εκτιμάται ότι λείπουν περίπου 200 χιλ. εργαζόμενοι και θεωρείται αναγκαίο να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες από τις εταιρείες, αλλά και την κυβέρνηση, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι τα έργα δεν θα μείνουν στα χαρτιά από την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, από το πρόγραμμα των 15 δισ. ευρώ της τετραετίας 2019 – 2023 έχουν δημοπρατηθεί έργα 14 δισ. Από αυτά, για τα 5,5 δισ. ευρώ έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις εκτέλεσής τους. Για ορισμένα από τα έργα, όπως είναι το μεγάλο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, ύψους 4 δισ. ευρώ, δεν έχει ακόμα κλειδώσει η χρηματοδότηση. Για μια άλλη κατηγορία, τη δημιουργία υποδομών για τη διαχείριση των απορριμμάτων, δεν έχει καταστεί δυνατό, και ενώ η συζήτηση διαρκεί δεκαετίες τώρα, να επιλυθούν ζητήματα που άπτονται στις περιοχές εγκατάστασής τους.

Παράλληλα, υπάρχουν σημαντικά έργα, όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που δεν έχουν ακόμα ωριμάσει ώστε να τεθούν σε διαγωνιστική διαδικασία.
Έργα όπως είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ) χρειάζεται να «τρέξουν» όχι μόνο γιατί είναι αναγκαία για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και γιατί τμήμα τους χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει ασφυκτικές προθεσμίες υλοποίησης.

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας είναι ένα μεγάλο έργο, αναγκαίο στην Αθήνα και εξαιρετικά δύσκολο γιατί γίνεται μέσα στον αστικό ιστό, στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές. Ήδη καταγράφεται καθυστέρηση που δημιουργεί την ανάγκη να ανοίξει η συζήτηση αντιμετώπισης των προβλημάτων, παράλληλα με την επιτάχυνση της ωρίμανσης και άλλων επεκτάσεων του Μετρό της πρωτεύουσας και της συμπρωτεύουσας.

Στις παραχωρήσεις

Στο μέτωπο των παραχωρήσεων, σε εκκρεμότητα είναι η διαδικασία για την εκ νέου παραχώρηση της Αττικής Οδού (η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο του 2024), ενώ δεν έχει ακόμα γίνει το οικονομικό κλείσιμο για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Η εκτέλεση των ΣΔΙΤ στο μεταξύ είναι αργή, με αποτέλεσμα να αλλάζουν οι συνθήκες, όπως έχει συμβεί με την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους και του κόστους χρηματοδότησης, γεγονός που υπαγορεύει την ανάγκη για παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα έργα να προχωρήσουν. Τη μέθοδο των ΣΔΙΤ έχει επιλέξει η κυβέρνηση για μια σειρά κρίσιμες υποδομές όπως είναι αυτές της δημιουργίας σύγχρονων φοιτητικών εστιών, δικαστηρίων και άλλων κτιρίων για την εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.