Skip to main content

Με εκκρεμότητες βρίσκει η κάλπη μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη

Ο στόχος, που τουλάχιστον θεωρητικά, έχουν «αγκαλιάσει» εδώ και χρόνια τόσο το κυβερνών κόμμα, όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης  για διοργάνωση της επετειακής ΔΕΘ του 2026 στο νέο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης είναι ανέφικτος

Πρόοδο κατέγραψαν μεν την τελευταία τετραετία οι διαδικασίες για τα μεγάλα έργα που θα δώσουν ώθηση στην οικονομία της Θεσσαλονίκης-Β.Ελλάδας, ωστόσο υπάρχει πλήθος εκκρεμοτήτων που κληροδοτούνται στην επόμενη κυβέρνηση.

ΔΕΘ

Αντικειμενικά ο στόχος, που τουλάχιστον θεωρητικά έχουν «αγκαλιάσει» εδώ και χρόνια τόσο το κυβερνών κόμμα, όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης  για διοργάνωση της επετειακής ΔΕΘ του 2026 (100 χρόνια από την πρώτη ΔΕΘ του 1926), στο νέο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης είναι ανέφικτος. Εφικτή θεωρείται πλέον μόνο η πραγματοποίηση μέρους της ΔΕΘ του 2026 σε ένα από τα νέα Περίπτερα του νέου Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου “Thessaloniki ConFEx Park”.

Επί του παρόντος αναμένεται ακόμη από το Υπερταμείο (EEΣΥΠ-Εθνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας) απόφαση για το χρηματοδοτικό σχήμα υλοποίησης του project. Το Υπερταμείο έχει στα χέρια του την σχετική τελική πρόταση της ΔΕΘ-Helexpo Α.Ε. για τη χρηματοδότηση του έργου από το Νοέμβριο (σ.σ. με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 280-300 εκατ. ευρώ και πρόταση για ΣΔΣΙΤ), την οποία έχει επιμεληθεί η Deloitte και στη συνέχεια ανέθεσε και εκείνο στην ίδια εταιρεία ανάλογη μελέτη

ThessINTEC – ΑΖΚ

Όσον αφορά το μεγάλο project του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς “ThessINTEC” στην ανατολική Θεσσαλονίκη, υπάρχει πρόσφατη θετική εξέλιξη, καθώς το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει γνωμοδοτήσει θετικά επί της συμπληρωματικής μελέτης στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είχε ζητήσει το Συμβούλιο της Επικρατείας και αναμένεται η αποστολή του σχετικού σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η έκδοση του ΠΔ πάντως αναμένεται μετά τις εκλογές.

Εν αναμονή Προεδρικού Διατάγματος τελεί και η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας, με το οποίο θα ανοίξει ο δρόμος για τη δημιουργία του Θύλακα Υποδοχής Καινοτόμων Δραστηριοτήτων, στην περιοχή της Θέρμης Θεσσαλονίκης, ειδικά για επιχειρήσεις και ερευνητικούς φορείς του κλάδου της Αγροδιατροφής.

ΟΛΘ

Καλύτερες ταχύτητες απαιτούνται από πλευράς πολιτείας και όσον αφορά τις διαδικασίες για τη  μείζονος σημασίας επένδυση της επέκτασης και εμβάθυνσης του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ.

Η διοίκηση της ιδιωτικής από το 2018 ΟΛΘ Α.Ε. δηλώνει ότι θέλει να υπογράψει το συντομότερο δυνατόν με τον προσωρινό ανάδοχο του έργου στον 6ο προβλήτα (κοινοπραξία MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA), διότι αυτό το έργο θα δώσει τη δυναμική που θα πρέπει να έχει το λιμάνι ενσωματώνοντας κύριες γραμμές, αλλά πρέπει να σεβαστεί τη διαδικασία που ορίζει σχετική περσινή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (σ.σ. με αφορμή επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά) δηλαδή Master Plan, Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), κυκλοφοριακή μελέτη κ.ο.κ. Όλα αυτά έχουν υποβληθεί, έχει προχωρήσει η γνωμοδότηση της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων), η ΣΜΠΕ βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, με το που τελειώνει η ΣΜΠΕ θα υπάρξει η τελική γνωμοδότηση της ΕΣΑΛ και η ολοκλήρωση της διαδικασίας γίνεται με την υποβολή του σχεδίου του Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) προς έγκριση στο ΣτΕ. Λόγω των εκλογών όμως και του θέρους εκτιμάται ότι το Προεδρικό Διάταγμα θα πάει για μετά τον Σεπτέμβριο.

Όσον αφορά, δε, την οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, σε προ μερικών ημερών δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, τόνισε ότι «θα έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του 2024», ενώ η σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΘ, σύμφωνα με κυβερνητικές εξαγγελίες, θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2028.